• 1
  • 2
2007-07-30, 19:08
Medlem
Det här problemet håller på att göra mig helt vansinnig.

Varje gång man startar upp datorn så får man göra det ungefär 5-10 ggr i sträck då det efter ungefär någon minut kommer upp en ruta nere i högra hörnet (ibland 2 rutor) som säger att en "kritisk systemändring har upptäckts" sen så hänger sig datorn och släpper aldrig utan man får starta om med on/off knappen.

Det konstiga är att när man har startat om den ett antal ggr så helt plötsligt så funkar den som den skall.

Om man klickar på hjälp rutan så står det att filen som skall orsaka detta ligger i HKLM\Software\Microsoft\Security Center men någon sådan mapp kan jag inte hitta när jag söker på den i datorn.

Snälla hjälp mig med detta nu!

Kan tillägga att jag är långt ifrån kunnig inom detta område så var snälla.

Tack på förhand
Citera
2007-08-01, 14:24
Medlem
Är det verkligen ingen som har lösningen på detta problemet?
Citera
2007-08-01, 14:29
Medlem
pirates avatar
Om du inte har något vettigt på datorn så formatera om den...

Eller så kan du försöka beskriva vad problemet är mer specifikt och vad du gjorde innan problem uppstod.
Citera
2007-08-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaz Hoyt
Det här problemet håller på att göra mig helt vansinnig.

Varje gång man startar upp datorn så får man göra det ungefär 5-10 ggr i sträck då det efter ungefär någon minut kommer upp en ruta nere i högra hörnet (ibland 2 rutor) som säger att en "kritisk systemändring har upptäckts" sen så hänger sig datorn och släpper aldrig utan man får starta om med on/off knappen.

Det konstiga är att när man har startat om den ett antal ggr så helt plötsligt så funkar den som den skall.

Om man klickar på hjälp rutan så står det att filen som skall orsaka detta ligger i HKLM\Software\Microsoft\Security Center men någon sådan mapp kan jag inte hitta när jag söker på den i datorn.

Snälla hjälp mig med detta nu!

Kan tillägga att jag är långt ifrån kunnig inom detta område så var snälla.

Tack på förhand

Det är ingen mapp utan denna finns i windowsregistret!

Kolla i Kontrollpanelen/Säkerhetscenter! Vad använder du för antivirus/brandvägg? Har du kollat så att du inte fått in nåt skit som försöker stänga ner dina säkerhetsprogram?

Kör en viruskoll och leta efter trojaner med t.ex Search & Destroy som du hittar på nätet! Glöm inte att uppdatera detta innan du kör det första gången...

Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Om du inte har något vettigt på datorn så formatera om den...

Eller så kan du försöka beskriva vad problemet är mer specifikt och vad du gjorde innan problem uppstod.

Formatera är väl lite overkill som första åtgärd så fort man får ett problem med datorn tycker iaf jag!
Däremot som sista åtgärd om inget annat fungerar så är det ett alternativ..
Citera
2007-08-01, 14:37
Medlem
vad har du för service pack installerad? på den tiden jag hade sp1 så kunde man få liknande meddelanden genom messenger men jag stängde av messenger men det bästa idag är att ladda hem sp2 som fixar detta
Citera
2007-08-01, 14:46
Medlem
Jag har gjort virus sök med F-Secure som är mitt antivirus program och med Spyware doctor, utan resultat.
Skall jag ändå köra det programmet som rekommenderades också?

Vad jag har för servicepack har jag ingen aning om då jag inte ens vet vad det är för något, jag har Windows Vista förövrigt om det har någon betydelse, datorn är relativt ny ungefär 3 månader gammal.

Innan detta började komma upp så hände inget konstigt på något sätt utan helt plötsligt så blev det såhär bara.
Citera
2007-08-01, 14:49
Medlem
ok då kan det inte vara det som jag beskrev om datorn är så ny men det verkar som att du har fått spyware ladda hem Search & Destroy som Frozenhero sa och kör detta program i datorn
Citera
2007-08-01, 14:52
Medlem
pirates avatar
Vad säger felmeddelandet då ?
Citera
2007-08-01, 14:53
Medlem
Citat:

Det säger alltså "Kritisk systemändring upptäckt".
Citera
2007-08-01, 14:55
Medlem
linuxfreaks avatar
Citat:
Om du läser va han skriver så står de först ^^
Citera
2007-08-01, 14:58
Medlem
jamesbondes avatar
Hade liknande problem med min dator plus att det inte gick att öppna pdf-filer med mera. Hämtade det här programmet: http://www.freeregistryfix.com/ och den fixar allt i registret. Datorn blev väl ungefär dubbelt så snabb och är numera alltid 100 procent problemfri! Kruxet är att http://www.freeregistryfix.com/ fixar max 50 fel gratis - sen kostar det 280 kronor. Men det är väl använda pengar - jag lovar! Har även rekommenderat detta för andra med datorproblem - alla har blivit 100 procentigt nöjda.
Troligen finns det nycklar att stjäla på nätet - men jag är för lat för att forska i ämnet när det är en sån skitsumma.
Citera
2007-08-01, 15:39
Medlem
Nu har jag kört Search&Destroy utan att det hittade något konstigt i datorn.

Är det någon mer som rekomenderar mig att köra det program som jamesbonde skriver om i inlägget ovan här?

Har ni några andra tips?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in