2007-07-30, 18:31
Medlem
Bara Glads avatar
Jag vet inte riktigt om jag ska lägga min tråd här eller i *ux-forumet men eftersom jag i huvudsak använder en windowsklient i nuläget så tänkte jag att jag skulle göra ett försök. Om Moderatorer finner det lämpligt får de gärna flytta tråden. Kanske är Övrigt-kategorin under Data&Tekn. bättre?

Jag är på jakt efter en e-postklient. Jag vill gärna att den ska vara med tillhörande GUi i stil med Thunderbird eller Operas inbyggda mailklient, men det behöver absolut inte vara det. Några krav jag har är däremot att det ska gå att använda den ifrån flera ställen, eftersom jag använder flera olika datorer som resande och även flera datorer samtidigt ibland.

Kraven är därför att:
* Det ska gå att hämta mail (IMAP & POP3)
* Det ska gå att hämta mailen flera gånger (Med Opera mail på två datorer fetchar den mail för att inte göra det med andra klienten om jag redan hämtat mailen; dvs: Det går bara att hämta ett mail en gång)
* Den får gärna vara textbaserad och till *ux så att jag kan detacha den i screen och på så sätt läsa mailen överallt så länge det går att använda ssh - dock inget krav utan mest önskemål.
* Får gärna vara GUi (Går inte ihop med ovanstående, jag vet)

Jag har kollat igenom en rad olika klienter men jag tycks inte hitta någon som kan uppfylla detta, finns det någon här som sitter på ett bra tips?
Citera
2007-07-30, 19:59
Medlem
sicnexs avatar
En tanke bara, skulle ju kunna forwarda mailen till ett gmail-konto och sedan installera gmail-notifier på de datorer du vill kunna tanka mailen från?
På så vis blir ju inboxen läsbar från alla datorer (även datorer utan notifier installerat om man loggar in online), även lästa mail.

Kanske inte passar dina behov alls, men ändå
Citera
2007-07-30, 20:18
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sicnex
En tanke bara, skulle ju kunna forwarda mailen till ett gmail-konto och sedan installera gmail-notifier på de datorer du vill kunna tanka mailen från?
På så vis blir ju inboxen läsbar från alla datorer (även datorer utan notifier installerat om man loggar in online), även lästa mail.

Kanske inte passar dina behov alls, men ändå

En mycket bra tanke, men jag har testat det och är inte nöjd. Tack iallafall! Väldigt bra att du hör av dig med dina idéer!
Citera
2007-07-31, 00:02
Medlem
Killuskys avatar
Hmm... jag kanske har missförstått något, men är det inte bara att ställa in valfri e-postklient så att den lämnar kvar mailen på servern. Den inställningen finns i alla fall i Thunderbird. Dina mail ligger ju i så fall kvar tills du hämtar dem med en klient som inte har förvalt att lämna kvar mail. TB finns ju för både windows och linux, så den borde passa dina behov.

En annan lösning är att skaffa ett billigt USB U3 minne och installera TB på. Det är lätt att ta med sig programmet med hela inboxen så man kan ha den tillgänglig på flera datorer. Funkar tyvärr inte för linux, utan bara för windows 2000 SP4 eller bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in