• 1
  • 2
2007-07-30, 18:19
Medlem
Tjena

Jag muckade nyligen från lumpen å hade under min tid i gröna kläder lyckats bygga upp en skaplig kondition.

Nu är det så att jag vill behålla den konditionen och att ge sig ut och springa är så jävla tråkigt så att man fan knappt kan hitta det på kartan eller GPS:en så jag tänkte att jag skulle börja med nån kampsport som ska hjälpa mej hålla uppe konditionen.
Jag vill då börja träna nån kampsport som dels är konditionskrävande men jag vill också få sparras mycket och så vill jag att den ska vara till hjälp om man hamnar i handgemäng med några skurkaktiga vandaler... gärna en kampsport som man har nytta av i ett alkoholförgiftat tillstånd.

just nu tränar jag styrketräning 4 ggr i veckan och springer 1-2 ggr i veckan och går några mil med rätt tung packning 1 gång i veckan så jag har iaf hyffsad grundkondition så jag kan nog ge mig på även dom tuffare och mer krävande sporterna... har hitills spanat på MMA, shoto, muay thai vet dock inte om det är nått för mej eller om dom finns i jkpg. vore tacksam för svar...
Citera
2007-07-30, 19:21
Medlem
Shadors avatar
Muay Thai är nog det du söker. Riktigt hårt med mkt sparring (kanske lite olika beroende på klubb....)
Citera
2007-07-30, 19:28
Medlem
LD50s avatar
Träning, kost och kosttillskott -> Kampsport

/Mod
Citera
2007-07-30, 19:29
Medlem
Nästan ingen kampsport funkar när du är full

MMA är hårt om man kör avancerad/pro träningarna, nybörjar passen är inte lika hårda men har mycket fys i början för att göra av med de odisciplinerade

Muay Thai är också hårt.

Men båda kamsporterna beror på tränarna, va de har för krav samt om de är tävlings inriktar sig samt om du är tävlings inriktad... Men som flesta kamsporter och föreningar blir du utsparkad om du använder teknikerna utanför tränings lokalen samt tävling som de har godkänt dig att få vara med i, men de är om de får reda på det samt brukar de kolla din bakgrund utifall du har gjort någonting dumt på senaste tiden...

Allt handlar om vad du vill göra

Mycket stående, sparkar, knä, slag - Muay Thai

Hela stående biten samt slag på mark och brottning - MMA/Shootfighting
Citera
2007-07-30, 21:26
Medlem
Heinzes avatar
Ingenting är så jobbigt som sparring så kampsport är ett bra val. Kickboxning tränar jag själv och det är många olika tävlingar som anordnas där och de matcherna visar verkligen hur din kondition är. Vet inte hur ofta andra typer av kampsporter tävlar så Kickboxning var bara ett exempel. Så, ta något där det är mycket sparring och det finns möjligheter till tävlingar.
Citera
2007-07-30, 22:21
Medlem
puberts avatar
Skulle säga valfri tävlingsstil. Är det en tävlingsstil är det också per automatik mycket kondition och sparring.

Nu är ju bara frågan då, vill du har stående fighting, liggande eller både och?

Vill de enbart ha stående så är thaiboxning ett självklart val. Mycket sparring, hård träning och effektiva tekniker. Talar vi liggande är BJJ/SW det enligt mig bästa alternativet. Vill du ha båda delarna (vilket är det bästa för självförsvar) så är det MMA som gäller, alternativt kombinera två kampsporter.

Ingen kampsport fungerar särskilt mycket bättre än någon annan på fyllan, alla blir lika kassa. Däremot kan ju ett hett tips vara att undvika höga sparkar när du är full. (vet en turk i min barndomsstad som skulle spöa någon på torget en lördagkväll. Han gjorde en hoppspark mot ansiktet på den andra, men lyckades bara fälla sig själv och landa på rygg).
Citera
2007-08-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhell
Nästan ingen kampsport funkar när du är full

MMA är hårt om man kör avancerad/pro träningarna, nybörjar passen är inte lika hårda men har mycket fys i början för att göra av med de odisciplinerade

Muay Thai är också hårt.

Men båda kamsporterna beror på tränarna, va de har för krav samt om de är tävlings inriktar sig samt om du är tävlings inriktad... Men som flesta kamsporter och föreningar blir du utsparkad om du använder teknikerna utanför tränings lokalen samt tävling som de har godkänt dig att få vara med i, men de är om de får reda på det samt brukar de kolla din bakgrund utifall du har gjort någonting dumt på senaste tiden...

Allt handlar om vad du vill göra

Mycket stående, sparkar, knä, slag - Muay Thai

Hela stående biten samt slag på mark och brottning - MMA/Shootfighting

Jag har inte åkt dit för nått än och planerar inte att göra det heller... okej MMA och shootfighting låter mer som min grej då, ingen som har någon tävlingsinriktad tränare i Jönköping som har lust att handskas med en tävlingsinriktad luffare som mej? :P
Citera
2007-08-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pubert
Skulle säga valfri tävlingsstil. Är det en tävlingsstil är det också per automatik mycket kondition och sparring.

Nu är ju bara frågan då, vill du har stående fighting, liggande eller både och?

Vill de enbart ha stående så är thaiboxning ett självklart val. Mycket sparring, hård träning och effektiva tekniker. Talar vi liggande är BJJ/SW det enligt mig bästa alternativet. Vill du ha båda delarna (vilket är det bästa för självförsvar) så är det MMA som gäller, alternativt kombinera två kampsporter.

Ingen kampsport fungerar särskilt mycket bättre än någon annan på fyllan, alla blir lika kassa. Däremot kan ju ett hett tips vara att undvika höga sparkar när du är full. (vet en turk i min barndomsstad som skulle spöa någon på torget en lördagkväll. Han gjorde en hoppspark mot ansiktet på den andra, men lyckades bara fälla sig själv och landa på rygg).

SW? hehe sparkar suger fan stenhårt till och med i nyktert tillstånd enligt min mening...

Förresten hur är det i tävlingar, går man på poäng eller slåss man tills den andra ger sig? och hur många ggr i veckan bör man träna? tränar nämligen redan 7 ggr i veckan och tänkte byta ut 2 träningspass mot nån kampsport.
Citera
2007-08-02, 03:47
Medlem
Bulldoozers avatar
Kör bas ruttens band, där har du kondition/styrka som heter duga.
Citera
2007-08-02, 13:27
Medlem
Rachmaninoffs avatar
Bor du i Jkpg finns Muay Thai i Vaggeryd där du kan träna både konditionsinriktat och tävlingsinriktat. Är ett par som åker från Jkpg för att träna där. Efter sommaren finns möjligheten att träna nästan varje dag i veckan om man vill det.

Grymt bra träning om man vill träna hela kroppen och samtidigt lära sig användbar fightteknik.
Citera
2007-08-03, 20:02
Medlem
virre_01s avatar
Garanterat kickboxning, just go for it. Kondition,lite slagfärdighet samt fina sparkar, dock så bör du inte ha som mål att lära dej slåss på krogen. Fungerar bara inte.
Citera
2007-08-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulleknull87
SW? hehe sparkar suger fan stenhårt till och med i nyktert tillstånd enligt min mening...

Förresten hur är det i tävlingar, går man på poäng eller slåss man tills den andra ger sig? och hur många ggr i veckan bör man träna? tränar nämligen redan 7 ggr i veckan och tänkte byta ut 2 träningspass mot nån kampsport.

När du har lärt dig att sparka ordentligt så är det andra bananer

När det gäller tävling i kontaktsport så finns det olika klasser baserat på utövarnas erfarenhet och tävlingsvana/resultat.

I Muay Thai finns det för närvarande fyra klasser:

D-Klass, knock-out är inte tillåtet men man får träffa med kraft, väldigt godtycklig bedömning. Om två kombatanter är likvärdiga så kan dommaren låta dom köra på fullkontakt men utan att knocka varandra. Man använder väst, benskydd i läder, huvudskydd och givetvis tandskydd & susp. Matcherna går i 3*2 minuter. Inga knän mot huvudet.

C-Klass, fullkontakt med knock-out. Skyddsvästen är bortplockad och benskydden är av mycket tunnare typ. Matchtid 3*2 minuter. Inga knän mot huvudet.

B-Klass. Utan ben och -huvudskydd. Knock-out givetvis tillåtet. Matchtid 5*2 minuter. Knä mot huvudet tillåtet.

A-Klass. Samma som ovan men ronder på 3 minuter och knä mot huvudet. I vissa a-klass tävlingar tillåts armbågar.

I Kickboxning finns antingen light- full- eller fullkontakt med lowkick (det är alltså inte tillåtet att sparka mot benen i de två först nämnda klasserna). Lightcontact är väldigt lätt och bedöms endast på poäng och stil. Man skall dock inte tro att det är någon sommarpromenad för det. Dom som utövar LC är oftast i grym form rent konditionsmässigt och tempot är högt. Huvud, fot och benskydd används i samtliga tre klasser.

Tränar du MMA så börjar du alltid tävla i submisionwrestling, alltså bara mattfight med lås och liknande. Därefter går man vidare till Shootfighting och sedan till full-on Vale Tudo eller liknande.

Har du tävlingsambitioner så bör du träna 4+ ggr. i veckan.

Ta en titt på:
http://www.kickboxningsverige.nu
http://www.swedishmuaythai.nu
http://www.smmaf.se
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem