2007-07-30, 14:05
Bannlyst
Har letat men hittar ingen tråd som berör detta ämne.

Problemet:Har en digital system,sony a100,vilken jag köpte pga att jag redan hade passande optik från min analoga minolta.Köpte ett nytt minoltaobjektiv för inte sålänge sedan som är ljuskänsligar,kvaliten blir super,mycket färgstarkare skarapare osv.Men jag har ett problemet,kameran överexponerar bilderna jävligt lätt,dvs dom blir alldeles mörka vid minsta motljus,har kommit lite till rätt med att ställa in kameran på underexponeringen men vet inte vad mer jag kan göra utöver det...Nån som har nått tips att ge?
Citera
2007-07-30, 14:12
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Vad använder du för ljusmätning, använder du exponeringskompensation? Ladda gärna upp en bild som exempel...
Citera
2007-07-30, 14:23
Medlem
Farbror Sallads avatar
Om du fotograferar i JPG så kan du ställa ner kontrasten i kamerans inställningar.
Citera
2007-07-31, 12:08
Bannlyst
Jag kör mest med automatisk ljusmätning.Kanske kameran då mäter från den mörkaste punkten så den tar in för mycket ljus?Hade inte detta problem tidigare då jag körde med ett vanligt standard minolta objektiv.

Sallad:Jag ska testa det där med kontrasterna,tack för tipset.

Exempel på bild,en av dom få jag inte ändrat på eller tagit bort:

http://tinypic.com/view.php?pic=4u4qwli
Citera
2007-07-31, 13:29
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Jag kör mest med automatisk ljusmätning.Kanske kameran då mäter från den mörkaste punkten så den tar in för mycket ljus?Hade inte detta problem tidigare då jag körde med ett vanligt standard minolta objektiv.

Sallad:Jag ska testa det där med kontrasterna,tack för tipset.

Exempel på bild,en av dom få jag inte ändrat på eller tagit bort:

http://tinypic.com/view.php?pic=4u4qwli
Jag förstår inte riktigt din problemformulering. Den där bilden är ju underexponerad, inte överexponerad. Jag ser heller inget "fel" i den. Ljusförhållandena är ju svårast tänkbara. Det är helt omöjligt att få en dylik bild bra utan blixt, om man inte ska välja att totalt bränna ut bakgrunden (överexponera).
Det är nog ingen fel på din kamera, utan kanske skit bakom spakarna.
Citera
2007-07-31, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Jag förstår inte riktigt din problemformulering. Den där bilden är ju underexponerad, inte överexponerad. Jag ser heller inget "fel" i den. Ljusförhållandena är ju svårast tänkbara. Det är helt omöjligt att få en dylik bild bra utan blixt, om man inte ska välja att totalt bränna ut bakgrunden (överexponera).
Det är nog ingen fel på din kamera, utan kanske skit bakom spakarna.

Jag hade inte detta problem med mitt gamla objektiv.På denna bild hade jag en aning motljus,fast det var minimalt eftersom det var mulet ute.Problemet försvinner nästan helt med blixt inomhus fast det blir lite så ibland då också.Det är som att minsta lilla motljus gör själva motivet alldeles mörkt vilket självklart händer om man fotar mot solen men det behövs mycket mindre än så.
Citera
2007-07-31, 15:04
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Om du använder spotmätning då? Försök att ta fler bilder och ladda upp, exempelvis att du tar bild på samma motiv med alla olika ljusmätningar...
Citera
2007-07-31, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Om du använder spotmätning då? Försök att ta fler bilder och ladda upp, exempelvis att du tar bild på samma motiv med alla olika ljusmätningar...

Ja jag har just testat.Kör man spotmätning tenderar det att bli bättre om man mäter från ljusaste punkten.Ska testa sallads tips också.Så återkommer jag senare.
Citera
2007-07-31, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Ja jag har just testat.Kör man spotmätning tenderar det att bli bättre om man mäter från ljusaste punkten.Ska testa sallads tips också.Så återkommer jag senare.

Det borde vara tvärtom. Om man mäter på ljusaste punkten med spotmätning kommer de mörka partierna i bilden bli väldigt mörka. Du bör använda spotmätning eller centrumvägd mätning på de objekt du vill ha korrekt exponerade. Vanligtvis ansiktet om det är personer du fotograferar.
Citera
2007-07-31, 18:22
Medlem
jag säger bara spotmätning äger ... när man kan hantera det , kanske testa med spot, centrum och resten, och ge lite EV tills du kommer till rätta. kanske köra lite blixt vore nån plan ?

hoppas du får till det .
Citera
2007-08-04, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C8H10N4O2
jag säger bara spotmätning äger ... när man kan hantera det , kanske testa med spot, centrum och resten, och ge lite EV tills du kommer till rätta. kanske köra lite blixt vore nån plan ?

hoppas du får till det .

Jag gillar inte riktigt att andvända blixt fast ibland måste man ju.Har börjat få pli på det nu faktiskt.Att dra ned några snäpp på ev skalan funkar ganska bra utomhus,det är konstigt nog mot vit bakgrund(mulen himmel)jag haft detta problem.Att ställa ned kontrasten hjälper också ganska bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in