2007-07-30, 12:31
Medlem
Tenses avatar
Jag är en total nybörjare på området men jag vill registera och äga en .se domän som är snarlik med en annan som är ganska stor och känd.

Jmf. "gooogle.com" med "google.com".

Så, hur gör jag för att detta (ponera företag) inte ska ha någon juridisk rätt att köra över mig som privatperson, övertala domänsäljaren och sno min domän?

Är det så att man betalar hyra på domänen men man själv är den enda som har rätt att bryta kontraktet?

Var är det bäst att köpa domänen?
http://www.one.com/sv/
www.internet.se
http://registrera-doman.com/
http://www.svenska-domaner.se/index.asp
http://www.loopia.se/domannamn/
är bara några exempel på ställen där man kan köpa domäner. Det är ganska stora prisskillnader - jag är inte ute efter något häftigt webbhotell med isbar om ni förstår.

Har jag missat något? Det är väl så här det fungerar?

edit:

I .SE:s ALLMÄNNA VILLKOR VID REGISTRERING AV DOMÄNNAMN finner jag detta:
Citat:
18. Avregistrering eller överföring efter alternativt tvistlösningsförfarande
c) Ett domännamn får avregistreras eller överföras till den som begärt tvistlösningsförfarandet om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med
- ett varukännetecken,
- ett näringskännetecken,

Verkar kört då
Citera
2007-07-30, 14:00
Medlem
Peanutss avatar
Du svarade pa din egen fraga dar
Det finns liknande dar tex forsta bokstaven ar borta
outube.com
unarstorm.se
Citera
2007-07-30, 14:34
Medlem
The Sidewinders avatar
hur kan et då vara möjligt att tex killen som reggade iphone.com tjänade miljoner på att sälja den till apple? eller mcdonalds ?
Citera
2007-07-30, 14:57
Medlem
Peanutss avatar
Var inte det innan man tappte till det halet och sade att om ditt namn kan forvaxlas med tex ett foretagsnamn forlorar du din ratt till det?
Citera
2007-07-30, 15:06
Medlem
reageras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Sidewinder
hur kan et då vara möjligt att tex killen som reggade iphone.com tjänade miljoner på att sälja den till apple? eller mcdonalds ?

Förmodligen för att han reggade den långt innan Apple ens börjat planera inför iPhone. Det är i alla fall mitt antagande.
Citera
2007-07-30, 16:57
Medlem
Tenses avatar
Damn. Tyckte jag kände doften av rikedom.. :>
Citera
2007-07-30, 17:02
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Sidewinder
Ett företag (även ett stort som Apple) kan inte komma och sno ett annat domännamn bara för att dom lanserar en produkt med samma namn.

Annat är dom om produkten lanseras före domänen registreras. (Det ska röra sig om ett "inarbetat varumärke".)
Citera
2007-07-30, 17:07
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tense
Jag är en total nybörjare på området men jag vill registera och äga en .se domän som är snarlik med en annan som är ganska stor och känd.

Jmf. "gooogle.com" med "google.com".

Så, hur gör jag för att detta (ponera företag) inte ska ha någon juridisk rätt att köra över mig som privatperson, övertala domänsäljaren och sno min domän?
Du bör kunna bevisa att du har rätt till domänen och att den inte är till för att sno trafik eller renomé från företaget vars domän den är snarlik.

Det kan vara svårt att göra utan att du:

A: Har ett företag med det namnet, eller
B: Använder namnet som varumärke eller har det registrerat som varumärke.
Citat:
Ursprungligen postat av Tense
Är det så att man betalar hyra på domänen men man själv är den enda som har rätt att bryta kontraktet?
På sätt och vis är det så. Du betalar en avgift varje år, betalar du den inte, avregistreras domännamnet och vem som helst kan registrera det.

Det spelar ingen roll var du registrerar domänen, så länge den är registrerad på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in