2018-04-14, 11:57
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Spelmässigt tuffast just nu är nog Smålandsderbyt Växjö-HV då båda lagen håller toppklass.

På lägre nivå finns nog tuffaste i de lägre divisionerna skulle jag tro

Spelmässigt är helt ointressant.
Hur ska ett derby mellan två lag där det ena laget knappt bryr sig om det andra och det andras fans höll på det första laget för en kvart sen kunna bli nåt att ha?
Men visst, ge det tio år så kanske nåt kan växa fram.
Citera
2018-04-14, 12:04
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Spelmässigt är helt ointressant.
Hur ska ett derby mellan två lag där det ena laget knappt bryr sig om det andra och det andras fans höll på det första laget för en kvart sen kunna bli nåt att ha?
Men visst, ge det tio år så kanske nåt kan växa fram.

Jaha, ni menar inte tuffast som spelmässigt utan vilka fans som kan bete sig som största pajasarna mot varandra. Ja då är det nog högt i Sverige i någon håla.

Smålandsderby ska/är mer en fest. Snart Sveriges största.
Senast redigerad av MitchRapp 2018-04-14 kl. 12:07.
Citera
2018-04-14, 12:06
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Jaha, ni menar inte tuffast som spelmässigt utan vilka fans som kan bete sig som största pajasarna. Ja då är det nog högt i Sverige i någon håla.

Ja. Om du tror att antalet zorrofinter avgör vilket derby som är bäst så är du ute och cyklar.
Citera
2018-04-14, 12:12
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ja. Om du tror att antalet zorrofinter avgör vilket derby som är bäst så är du ute och cyklar.

Bäst skulle jag säga. Växjö- HV, Malmö- Rögle. Lite klass på grejerna. Även Saik-luleå håller ju bra klass också lite beroende på vad man drar gränsen för derby.
Senast redigerad av MitchRapp 2018-04-14 kl. 12:14.
Citera
2018-04-14, 13:39
Medlem
Citat:
Spelmässigt tuffast just nu är nog Smålandsderbyt Växjö-HV då båda lagen håller toppklass.

HV här ju varit storebror här ett tag men på senare tid börjar vi ta över och HV får kämpa om de inte vill hänga med i smålandstoppen aka sverigetoppen.

På lägre nivå finns nog tuffaste i de lägre divisionerna skulle jag tro
Haha vilken idio* du är Mitchbö*
HV71-Linköping, HV71-Färjestad och HV71-Frölunda berör HVs fans mer än ett Plastsjö som köpt sig en plats i SHL med Växjös invånares pengar.
Plastsjö berör bara för att man är stora i käften och inget annat.

Men du är ju experten så du har ju rest runt och kollat alla derbyn runt om i Sverige

En sak som jag undrar mycket över, hur känns det att konvertera från att vara Färjestad fan till att gå över till Plastsjö?
Har du fått betalt?
Citera
2018-04-14, 15:28
Medlem
wagisbloms avatar
Timrå - Modo för 10 år sedan...

Fast det var väl mer under kvarten 2007 det var som mest hett, efter kvarten 2007 så svalnade det en del, det såg man främst på kvarten 2008 då lagen drabbade samman igen, det var inte alls samma hetta som året innan, Modo var mätta på sitt guld året därinnan, Timrå ville ha "Revansch" efter det där snöpliga övertidsmålet som bara inte fick ske, men det skedde, en ganska avslagen kvartsfinal där Modo såg ut som om de inte ens ville vidare, medan Timrå körde fullt ut.

Vi hann iallafall med 8 derbymatcher innan det bröts igen

Det känns faktiskt bara som en tidsfråga innan vi lirar i samma liga igen, SHL heter ligan, HockeyAllsvenskan är ett avslutat kapitel sedan den 6e April
Citera
2018-04-25, 19:23
Medlem
AIK - Djurgården håller hög internationell klass, och hör naturligtvis hemma i en sån här tråd. Har dålig koll på Skellefteå - Björklöven, men älskar tanken och romantiken med det. Speciellt att många Skellefteå-bor som jag pratat med utan tvivel nämner Björklöven som sin största rival även om de inte varit på samma nivå på ett bra tag. Sådant kännetecknar "riktiga" derbyn snarare än sådant som bara uppstår när två lag råkar vara bra på samma gång. Sen är jag svag för både småstadsrivaliteter, samt Norrland och dess avstånd. Påminner mig om en släkting från norr som drog kommenterar "fan vad jag hade velat bo i Örebro, då är man fan 50 mil från ALLT."

Är nyfiken på småstadsderbyn i allmänhet. Lär finnas många, speciellt från mindre sporter och divisioner som jag missat helt. Timrå - Sundsvall i hockey var ett hett småstadsderby som jag helt missat tills jag läste på om Sundsvall ihop med att de lades ner. Kul dynamik med storstads-småstads rivalitet, men där småstaden har den större klubben.

Gillar tanken med derbyn som existerar även om ett lag blivit betydligt mer framgångsrikt än det andra. Rivaliteten mellan Malmö FF och IFK Malmö är av den karaktären. Inget tvivel om vilket lag som är större, bara ett historiskt hat baserat på politik och historiska intriger. Lever kanske mest kvar i IFK, men kul ändå.
Citera
2018-04-29, 22:54
Medlem
Faukess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spilldmjolk
AIK - Djurgården håller hög internationell klass, och hör naturligtvis hemma i en sån här tråd. Har dålig koll på Skellefteå - Björklöven, men älskar tanken och romantiken med det. Speciellt att många Skellefteå-bor som jag pratat med utan tvivel nämner Björklöven som sin största rival även om de inte varit på samma nivå på ett bra tag. Sådant kännetecknar "riktiga" derbyn snarare än sådant som bara uppstår när två lag råkar vara bra på samma gång. Sen är jag svag för både småstadsrivaliteter, samt Norrland och dess avstånd. Påminner mig om en släkting från norr som drog kommenterar "fan vad jag hade velat bo i Örebro, då är man fan 50 mil från ALLT."

Är nyfiken på småstadsderbyn i allmänhet. Lär finnas många, speciellt från mindre sporter och divisioner som jag missat helt. Timrå - Sundsvall i hockey var ett hett småstadsderby som jag helt missat tills jag läste på om Sundsvall ihop med att de lades ner. Kul dynamik med storstads-småstads rivalitet, men där småstaden har den större klubben.

Gillar tanken med derbyn som existerar även om ett lag blivit betydligt mer framgångsrikt än det andra. Rivaliteten mellan Malmö FF och IFK Malmö är av den karaktären. Inget tvivel om vilket lag som är större, bara ett historiskt hat baserat på politik och historiska intriger. Lever kanske mest kvar i IFK, men kul ändå.

På tal om småstadsderbyn.
Vimmerby - Tranås är rent hat. Stämningen går verkligen att ta på i hallarna dessa matcher.
Man får känslan att smockan hänger i luften hela tiden. Det gäller även utanför isen. En match i Vimmerby var det 8 polisbilar på plats för att lugna ner upploppet som uppstod. Då är publiksiffran runt 1000 pers.

Vimmerby - Västervik är också en trevlig rivalitet, även om Västervik nu spelar i HA, så saknar man det derbyt.
Citera
2020-01-04, 19:40
Medlem
Kuhnhackls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakbanan
Hata Skellefteå - Älska bara Björklöven.
Sexfingrade apor i en stad som inte finns , Latrintömningsstation.
Umeå , Norrlands huvudstag och det vackra Björkarnas stad.
Storebror Umeå möter grapparna i kruva , mötet med Bert , gråtens namne och fasa.
Vi Umebor ser detta som en hjäpande hand , Saijken behöver hjälp , hjälp from folket i Storstan.
Vi själva sprider hockeyglädje och framgång i norra Sverige.
Luleå gör det bra och vi hjälper dem mot pest och pina.
Vi ser till oss i Umeå som vägen till SHL för Västerbotten.
Skellefterbliven är vårt steg på vägen , vi kliver över dem!

Det här kan förbanne mig vara det roligaste jag någonsin läst på Flashback. Har din mamma skrivit åt dig? Varit inlåst i en källare i tio år? På något vis har du hursomhelst lyckats missa att Skellefteå lämnade lillebror Björklöven i allsvenskan 2006 och att vi sedan 2011 varit storebror även till Luleå. När man läser ditt inlägg är det nog få som på allvar tror att du har någon som helst form av utbildning, något som annars är några procent vanligare hos umebor än skelleftebor.
Citera
2020-01-04, 20:07
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakbanan
Hata Skellefteå - Älska bara Björklöven.
Sexfingrade apor i en stad som inte finns , Latrintömningsstation.
Umeå , Norrlands huvudstag och det vackra Björkarnas stad.
Storebror Umeå möter grapparna i kruva , mötet med Bert , gråtens namne och fasa.
Vi Umebor ser detta som en hjäpande hand , Saijken behöver hjälp , hjälp from folket i Storstan.
Vi själva sprider hockeyglädje och framgång i norra Sverige.
Luleå gör det bra och vi hjälper dem mot pest och pina.
Vi ser till oss i Umeå som vägen till SHL för Västerbotten.
Skellefterbliven är vårt steg på vägen , vi kliver över dem!
Det spelar ingen roll hur mycket ni försöker bygga till derbyt om ni inte går upp Hade varit riktigt klockrent med er i SHL. T.om Luleå - Björklöven skulle nog kunna växa till sig med tiden om ni lyckas ta er dit, man borde åtminstone kunna få till hyfsat med folk på bortaläcktarna. Och Skellefteå skulle helt plöstligt ha två SHL konkurrenter inom 13mils E4-avstånd.

Går ni upp kan ni även befria er fina stad från SAIK-fansen som tyvärr är ALLDELES för många i umeå-regionen.
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhnhackl
Det här kan förbanne mig vara det roligaste jag någonsin läst på Flashback. Har din mamma skrivit åt dig? Varit inlåst i en källare i tio år? På något vis har du hursomhelst lyckats missa att Skellefteå lämnade lillebror Björklöven i allsvenskan 2006 och att vi sedan 2011 varit storebror även till Luleå. När man läser ditt inlägg är det nog få som på allvar tror att du har någon som helst form av utbildning, något som annars är några procent vanligare hos umebor än skelleftebor.
Sen 2011 storebror till Luleå? Hur? Visst, ni har vunnit fler guld. Men jag skulle nog påstå att allt annat gör Luleå till storebror. Och i dagsläget tycker jag Luleå ser betydligt bättre ut och det ryktas även om många bra värvningar till nästa säsong, samtidigt som jag Skellefteå känns lite vilsna nu när era gamla stjärnor lagt av eller börjar sakta ner.

SAIK ligger även näst sist i publikligan i SHL i år. Och sista platsen är det ju rätt uppenbart vem den tillhör. Björklöven leder publikligan med stor marginal i HA i dagsläget med över 1000 pers ner till tvåan Modo. Ni har rentav samma publiksnitt i SHL som Löven har i HA (4582 mot 4560).

Förstår att det svider i SAIK hjärtat att säga det, men ni borde verkligen hoppas på att Löven går upp i år så ni kan få den nytändning ni behöver.
Senast redigerad av Dirty. 2020-01-04 kl. 20:26.
Citera
2020-01-04, 21:17
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
SAIK ligger även näst sist i publikligan i SHL i år. Och sista platsen är det ju rätt uppenbart vem den tillhör. Björklöven leder publikligan med stor marginal i HA i dagsläget med över 1000 pers ner till tvåan Modo. Ni har rentav samma publiksnitt i SHL som Löven har i HA (4582 mot 4560).
Testa googla invånarantal i Umeå respektive Skellefteå.
Citera
2020-01-04, 21:27
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Testa googla invånarantal i Umeå respektive Skellefteå.
Testa googla invånarantal i Leksand och Stockholm. Visst, invånarantal hjälper. Men inte speciellt avgörande. Särskilt inte när ni snittat ungefär 1000 personer mer per match andra säsonger. Och det faktum att ni marknadsför er som "bydgens lag" som ni även lyckats med om man ska ge er lite cred så är du nog mycket väl medveten om ni har sjukt mycket fans i närområdet och inte bara i Skellefteå. Från min erfarenhet är det mer SAIK fans än Löven fans i princip i alla byar i västerbotten, även många som ligger närmare Umeå.

Men du måste ju hålla med om att erat publiksnitt i år är verkligen inte bra. Medan Löven definitivt levererar i HA. Löven skulle ha ett "dåligt" publiksnitt kontra sin befolkning även om det var fullsatt alla matcher.
Senast redigerad av Dirty. 2020-01-04 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in