Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-30, 08:54
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
TV4 + har ju sänt en serie program möte med en kändis ande där man bl.a försökt få kontakt med Frank Sinatra, James Dean Al Capone etc på ”andra sidan”, http://www.tv4.se/tvtabla/episode/453277.html .

Med anledning av detta måste jag få fråga; Vad gäller för svenska döda kändisar såsom Olof Palme, Anna Lindh, Monica Zetterlund, Lars Forsell, Povel Ramel etc?

Skulle man kunna bli åtalad för något/stämd av deras anhöriga om man ordnade en offentlig seans där vem som helst fick komma och man försökte få kontakt med ex. vis. Palmes ande och få honom berätta vem som mördade honom?

Nu avser jag inte sådan som att man inte får servera alkohol, ta inträde etc utan min frågeställning handlar om själva seansen.
Citera
2007-07-30, 09:41
  #2
Medlem
Varför skulle det vara olagligt?

Låtsas prata med döda har väl folk gjort i alla tider.
Citera
2007-07-30, 10:32
  #3
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix85
Varför skulle det vara olagligt?

Låtsas prata med döda har väl folk gjort i alla tider.

Min tnake var att det kan räknas som ngn form av kränkning både gentemot den döde och dennes anhöriga. De kanske inte vill att ngn försker ta kontakt med deras mamma/pappa/hustrum/make etc. Brott jag ev. tänkte mig var ofredande etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback