2007-07-29, 21:54
Medlem
Tjena. Sitter hr och funderar lite och diskuterar mnet med min bror. Hur mycket internminne tar egentligen de olika operativsystemen? Lste nnstans att Windows XP home skulle ta 2gb, Windows XP professional 3gb och Vista mer n det. Lste p ett annat stlle (idg tror jag) att "Windows XP och Vista tar 3gb". Vad stmmer egentligen och hur ligger det till med det hr? r ju en ganska intressant frga IMO, srskilt som jag str i valet och kvalet om hur nya datorn ska se ut.
Citera
2007-07-29, 22:02
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Mitt Vista Ultimate tog i runda slngar tio gig...
Citera
2007-07-30, 11:37
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Mitt Vista Ultimate tog i runda slngar tio gig...
Vackert mycket internminne

Lite serisare dock, operativsystemet r inte en tumregel fr hur mycket ramminne du ska ha. Jvla massa snack om att Vista ska krva det ena och andra fr att "flyta p bra". Det finns minimumkrav och det finns rekommendationer, fr XP (Home eller Pro spelar ingen roll! Enda som skiljer r ntverksalternativ!) skulle jag sga att man iallafall ska ha 256Mb fr att anvnda men jag rekommenderar 2Gb. Allting beror p vad du kr fr program. Har du det som server eller skrivardator s inser man snabbt att det kanske inte krvdes 4Gb ram. Spelar du de senaste spelen? Skaffa dig d 4 alternativt 2Gb ram, detta beroende p i vilka upplsningar du spelar. Hgre upplsning = strre texturer som tar mer plats. Om du spelar ~ > 1280x1024 s r 4Gb nog att fredra infr framtiden. Om du kr Xp s kommer du inte kunna anvnda alla 4Gb, runt 2.7Gb kommer att kunna att anvndas om jag inte minns fel. Vista skulle kunna anvnda hela minnesmngden utan problem men jag ser ingen annan frdel med Vista, endast nackdelar just nu.

S om det vore mina slantar skulle jag kpa ett 2Gb-kit just nu (med utrymme fr uppgradering senare) till ett moderkort med std fr DDR2/DDR3 och kra p Xp.
Citera
2007-07-31, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Vackert mycket internminne

Lite serisare dock, operativsystemet r inte en tumregel fr hur mycket ramminne du ska ha. Jvla massa snack om att Vista ska krva det ena och andra fr att "flyta p bra". Det finns minimumkrav och det finns rekommendationer, fr XP (Home eller Pro spelar ingen roll! Enda som skiljer r ntverksalternativ!) skulle jag sga att man iallafall ska ha 256Mb fr att anvnda men jag rekommenderar 2Gb. Allting beror p vad du kr fr program. Har du det som server eller skrivardator s inser man snabbt att det kanske inte krvdes 4Gb ram. Spelar du de senaste spelen? Skaffa dig d 4 alternativt 2Gb ram, detta beroende p i vilka upplsningar du spelar. Hgre upplsning = strre texturer som tar mer plats. Om du spelar ~ > 1280x1024 s r 4Gb nog att fredra infr framtiden. Om du kr Xp s kommer du inte kunna anvnda alla 4Gb, runt 2.7Gb kommer att kunna att anvndas om jag inte minns fel. Vista skulle kunna anvnda hela minnesmngden utan problem men jag ser ingen annan frdel med Vista, endast nackdelar just nu.

S om det vore mina slantar skulle jag kpa ett 2Gb-kit just nu (med utrymme fr uppgradering senare) till ett moderkort med std fr DDR2/DDR3 och kra p Xp.

Jo, men det var ju inte om detta som jag frgade eller?
Citera
2007-07-31, 17:33
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Jag tror att vr trdskapare inte har en aning om skillnaderna mellan internminne och hrddisk...
Citera
2007-07-31, 18:20
Medlem
blueCommands avatar
Hrdvara?

-> MS Windows
Citera
2007-07-31, 18:27
Medlem
siarens avatar
32-bit operativsystem kan adressera max 4 GB. Om jag inte tar helt fel betyder det att operativsystemet kan ge ett visst program max 4 GB. Inget program kan allts anvnda sig av mer n 4 GB ram minne. ett 64-bit operativsystem dremot kan anvnda sig av 16exabyte (16 000 000 GB). Detta r givetvis en teoretisk grns. Nyare operativsystem br klara tminstone 16-32 GB.
Citera
2007-07-31, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Jag tror att vr trdskapare inte har en aning om skillnaderna mellan internminne och hrddisk...

Haha jodu det har jag allt.

Citat:
Ursprungligen postat av siaren
32-bit operativsystem kan adressera max 4 GB. Om jag inte tar helt fel betyder det att operativsystemet kan ge ett visst program max 4 GB. Inget program kan allts anvnda sig av mer n 4 GB ram minne. ett 64-bit operativsystem dremot kan anvnda sig av 16exabyte (16 000 000 GB). Detta r givetvis en teoretisk grns. Nyare operativsystem br klara tminstone 16-32 GB.

Okej. Lste nmligen att man lst windows till att endast anvnda sig av 2gb, oavsett hur mycket du n stoppar i burken. Detta stmmer inte enligt dig? Enligt dig tar t.ex. Win xp home 32bit lngt ver 2gb?

(Har lst detta p IDG bland annat)
Citera
2007-07-31, 18:39
Medlem
siarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teäspe
Okej. Lste nmligen att man lst windows till att endast anvnda sig av 2gb, oavsett hur mycket du n stoppar i burken. Detta stmmer inte enligt dig? Enligt dig tar t.ex. Win xp home 32bit lngt ver 2gb?

(Har lst detta p IDG bland annat)

Jag anvnder inte windows, s jag r vl helt fel person att frga. En snabb googling sger dock att man kan anvnda sig av 4gb i windows 32-bit. Windows-krnan anvnder sig av 2 GB, och resterande 2 GB fr programmen dela p.

http://www.brianmadden.com/content/a...t-really-mean-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in