Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-03-02, 23:07
  #1
Medlem
hellshits avatar
Jag tänkte pallra mig iväg till paris denna månad och partajja lite och kanske se en och annan sevärdighet.
Är det nån här som har bra tips att dela med sig? Festarställen? Krogar?

Vad kostar det med mat resp öl i denna stad? Hört att det är ganska så dyrt, eller jävligt dyrt rättare sagt......

Alla tips är välkomna!

Jag skall bo i bastillien, det ska vara rätt roligt ställe att festa på, ligger i 11 distriktet, men kom igen nu gott folk, ge mig tips, så min resa blir en oförglömlig resa...

/Hellshit
Citera
2004-03-15, 21:00
  #2
Medlem
Mysonoxens avatar
Tur att jag finns

Jo då det beror helt på intressen. Fransmännen (speciellt parisarna) är lite fjolliga och håller på etiketten, men det finns kul och udda sevärdheter.
Prova att besöka katakomberna, Eiffeltornet är en turistfälla men ett måste att besöka, är du ute efter damer så besök kvarteren strax söder om Sacre Coeur.
cabareter som visar nakenunderhållning som Crazy Horse är ganska dyra men eleganta, ofta får man en middag med champagne om man bokar i förväg.
Av barer gillar jag mera de irländska pubar som kommit fram, det finns flera bra att välja mellan.
Gillar du vin och annan alkohol så åk till Place de la Madeleine, men handla inte på Fauchon och Hediard som i.o.f.s. är snoffsiga ställen, men om du går till Nicholas stora butik alldeles bredvid hittar du viner till 1/3 av priset.
Lycka till och trevlig resa!
Citera
2005-05-15, 09:59
  #3
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Nyss hemkommen från Paris...

Är precis hemkommen från Paris och Jotack, det var trevligt! Det enda problemet var språket. De flesta fransmän kan inte engelska och jag begriper inte ett ord franska vilket ställde till en del problem när jag skulle ta tunnelbanan. Åkte vilse ett antal gånger, kunde inte tyda skyltar eller beskrivningar och ingen gick att fråga, alla bara skakade på huvudena och bräkte någon rotvälska som inte gick att dechiffrera.

Många gånger så fick jag gå tillbaka till mitt hotell vilket hade det positiva med sig att jag verkligen fick se stan.
Naturligtvis söp jag mig även full ett par gånger, var bl a på Hardrock Café, hinkade stora glas med Southern Comfort och lyssnade på gammal fin hårdrock. Hittade t o m ett skivantikvariat av en händelse när jag hade förirrat mig mycket långt bort från mitt hotell. Jag trodde att hotellet skulle ligga i nästa kvarter men så låg det på andra sidan stan, på motsatt sida av Seine! Istället så hittade jag ett trevligt skivantikvariat som hette "Crocodisc".
http://www.crocodisc.com/pageLibre00010052.html

Men hur som helst, en dag åkte jag verkligen vilse i den där jävla tunnelbanan, förstod att jag var påväg mot en hemsk och livsfarlig förort som heter Saint Deni´s (osäker på stavningen) och hoppade snabbt som fan av på första bästa station, klev uppför trappan för att kunna orientera mig och möttes av denna fantastiska syn!
http://www.ludd.luth.se/~d92-mtm/pic...s/img1901.html
http://web.it.kth.se/~dick56/Travel/...GrandArche.jpg

Jag älskar verkligen modern höghusbebyggelse och av en händelse så hade jag alltså hamnat i en stadsdel jag knappt visste existerade! La Defencé heter förorten och var nog bland det vackraste jag har besökt. Vilka vyer! Så ska en riktig storstad se ut. Lite skillnad mot Sthlm och Göteborgs DDR-skyline.

Bryssel var även helt ok men jävligt skitigt och nedgånget.
På hemvägen sov jag i Dortmund och naturligtvis så tog jag mig en vända runt Westfalenhalle. Ni minns väl maratonkonsternerna med gammal fin hårdrock som de sände i radion under åttiotalet? Det var härifrån! Stod en stund och insöp gamma fin hårdrockshistoria, här har alla stora band spelat en gång när världen och tiden var som bäst!

Nästa vår så blir det nog en resa till Amsterdam och Rotterdam. Eventuellt Berlin. Liksom jag även har gett mig fan på att besöka sveriges alla kommuner innan jag seglar iväg för gott så tänkte jag göra ett försöka besöka Europas alla huvustäder.
Någon annan som har liknande projekt?
Citera
2005-05-15, 14:20
  #4
Medlem
charmörens avatar
Det glädjer mig att se att din resa var lyckad. Har själv varit i paris och det enda bestående minnet var att man fick se opp så man inte trampa i hundbajs.
Citera
2005-05-15, 14:29
  #5
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Låter som en schysst tripp.

Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Nästa vår så blir det nog en resa till Amsterdam och Rotterdam. Eventuellt Berlin. Liksom jag även har gett mig fan på att besöka sveriges alla kommuner innan jag seglar iväg för gott så tänkte jag göra ett försöka besöka Europas alla huvustäder.
Någon annan som har liknande projekt?

Nej, men nu när du säger det så är det ett bra projekt - kul idé, jag kanske t om snor den av dig
Citera
2005-05-15, 19:44
  #6
Medlem
OSOs avatar
Fan vad häftigt att du spana in westfalenhalle. En klassisk hårdrocksarena där alla har spelat. Du gick inte in och titta eller?

Spanade tidigare idag in en gammal maiden- livevideo(1983)där ifrån + att den klassiska tysken Eric Khunhackel (stav?) skrinnade runt där i ett hockeyvm i början på 80-talet.
Citera
2005-05-15, 19:49
  #7
Medlem
danbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSO
den klassiska tysken Eric Khunhackel (stav?) skrinnade runt där i ett hockeyvm i början på 80-talet.

OT: Honom hade man ju helt glömt bort, där kan man tala om ärrad veteran.

Mitt bestående intryck av Paris var att dem parkerade hur som helst, och då menar jag HUR som helst, typ i gathörn och överallt där det råkade finnas en lucka.
Sen ökade jag på min redan panikartade höjdskräck genom att låta tjejen lura upp mig i Eiffeltornet....det var en aningen blek och stel 2-meters svensk som stod längst upp och höll sig krampaktigt i vad han kunde få tag i inkl. en medelålders australiensare
Citera
2005-05-15, 19:54
  #8
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Danbanan:

Citat:
Mitt bestående intryck av Paris var att dem parkerade hur som helst, och då menar jag HUR som helst, typ i gathörn och överallt där det råkade finnas en lucka.


Exakt samma intryck här! Visste du förresten att parisarna aldrig drar åt handbromsen eller låter någon växel ligga i när de parkerar? Det är för att slippa bucklor, de "buffar" sig helt enkelt ut från sina parkeringsplatser!

Citat:
Sen ökade jag på min redan panikartade höjdskräck genom att låta tjejen lura upp mig i Eiffeltornet....det var en aningen blek och stel 2-meters svensk som stod längst upp och höll sig krampaktigt i vad han kunde få tag i inkl. en medelålders australiensare

Själv löste jag biljett upp till toppen men klarade fan inte av det utan klev skräckslagen ut på andra/mellersta våningen. Mycket traumatisk upplevelse!
Citera
2005-05-15, 20:02
  #9
Medlem
danbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Danbanan:



Exakt samma intryck här! Visste du förresten att parisarna aldrig drar åt handbromsen eller låter någon växel ligga i när de parkerar? Det är för att slippa bucklor, de "buffar" sig helt enkelt ut från sina parkeringsplatser!!

Det stämmer säkert för det var många buckliga bilar...hehehe...

Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Själv löste jag biljett upp till toppen men klarade fan inte av det utan klev skräckslagen ut på andra/mellersta våningen. Mycket traumatisk upplevelse!

Jag försökte också med den finten "men det är ju högt o man ser bra här också, jag tror jag stannar", men det gick inte..."klart vi ska ända upp"
Citera
2005-05-15, 20:09
  #10
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Ja Paris är nog en fräck stad, jag var där när jag var 13 år och inte fatta så mycket.
Dock kommer jag en resturang som serverade biffar på ca 400-500 gram + ett lass pommes hoooooo vad jag åt
Och vad det gäller eiffeltornet höll jag på att skita på mig på första våningen så jag gick ner igen, jag hatar höjder.
Citera
2005-05-15, 23:30
  #11
Medlem
Perriss avatar
Trevligt med lite tips om annorlunda sevärdheter i Paris! Ska själv dit om ett par veckor och är i full gång med att leta efter just sånt. Sköna secondhandaffärer och skivbutiker m.m. Så tack för tipsen! Eifeltornet känns ju lite sådär, hur kul är det egentligen att åka upp i ett jättelikt meccano.

/perris
Citera
2005-05-16, 11:19
  #12
Medlem
Ishbogs avatar
Mitt besök i Paris var verkligen minnesvärt
Jag och min polare blev inte bara mordhotade av uteliggare, vi besökte Eifeltornet (åkte ända upp, FY FAN vad högt det var), Notre Dame (verkligen värt ett besök) och någon kyrka som låg uppe på en stor kulle med utsikt över typ hela Paris. Sen besökte vi även Jim Morrisons grav, även om man skiter totalt i Morrison så borde man besöka den kyrkogården, grym somfan var den!

Bra full var man också, blev även erbjuden att köpa röka av 5 personer samtidigt utanför "molan rouge" Sjöng dessutom svenska julsånger i metron klockan 6 på morgonen, Parisarna som var påväg till jobb/skola såg måttligt roade ut

Ska definitift besöka Paris igen!! Underbar stad!

Edit: stevfel..
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f522358

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback