Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-29, 13:59
Medlem
Har precis köpt in ny spel dator , fick hem den kopplade in den som den ska kopplas, körde xp skivan och då kommer den vanlig rutan upp att man ska trycka
retur för att forsätta installera xp, men då funkar inte mitt tagentbord som är usb kopplat, kollar efter och upptäcker att inga usb portar fungerar, då trycker jag på en knapp som finns under power knappen på framsidan av chasssit(reset), då funkar usb portarna men det kommer upp en ruta , där man ska trycka delete för setup och tab för bios ,. .och den visas i typ fem sekunder sen kommer en helt svart ruta upp och datorn bootar inte xp skivan, då startar jag om datorn och kör setup , kör asus ez flash 2 och uppdaterar biosen med moderkorts skivan jag fick till datorn, efter uppdateringen så slocknar skärmen och jag får ingen bild och usb portarna är helt borta, men jag får bild på min gamla dator med skärmen, är detta någon som vet vad jag har gjort för fel
och är det något jag kan fixa själv eller måste jag lämna in den?
Citera
2007-07-29, 17:27
Medlem
DennisOlofs avatar
Du kan fixa det själv.

Kör man USB tangentbord måste man aktivera "usb tangentbord" i BIOS, samt när du uppgraderade bios misstänker jag att den är inställd på "internal graphics". Men om du inte har detta så kan det vara något annat knas.

Prova att reseta bios med jumpern eller ta ut batteriet och sätt tillbaka. Har du tillgång till ett PS2 tangentbord, låna det en stund och plugga in.
Citera
2007-07-29, 19:14
Medlem
Tog ut batteriet och bytade plats på jumpern från pin 1-2 till 2-3 i tio sekunder satte sedan tbx den till 1-2 och sate sedan batteriet på plats, så nu funkar datorn så här långt, när jag startar den så kommer bios programet upp och jag trycker del för setup och laddar defualt inställningar spara och går ut ur programet och datan startar om av sig själv startar upp med det vanlig den visar svart ruta med alla komponenter den inhåller, men den vill inte läsa av xp skivan utan efter en stund blir bilden helt svart och det enda man ser är ett vitt litet streck som blinkar längst upp i vänstra hörnet, hur ska jag få datan att bota xp skivan?
Citera
2007-07-29, 20:12
Medlem
DennisOlofs avatar
jejc då behöver du gå in i bios, ladda default inställningar utan att "lämna bios", därefter måste du välja boot ordning, så att datorn går ut och bootar från CDn först innan den går till hårddisken.

Ställ in det och därefter välj, "save and exit", man brukar få något i stil med "tryck på space för att boota från skivan" medelande, bara trycka och därefter laddar den WinXP från skivan.

Står lite här om hur det går till, när datorn bootar etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Booting

Du kan säkert hitta mera info
Citera
2007-07-29, 20:28
Medlem
Ok ok ska ge det ett försök , tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in