Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2007-08-21, 18:54
  #61
Medlem
Här kan du läsa mycket om gångna och kommande uppdrag för rymdfärjan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Missions
Citera
2007-08-21, 18:56
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack Schitt
Här kan du läsa mycket om gångna och kommande uppdrag för rymdfärjan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Missions
tack för länken. Är för trött för att söka själv
Citera
2007-08-21, 19:47
  #63
Medlem
Tranquility Bass avatar
Första "post landning" bilden av Endeavours skada på värmeskyddet (http://img61.imageshack.us/my.php?im...823059dt5.jpg). En första analys är att den klarat återinträdet rätt bra.

edit: Besättningen nere på plattan.
Citera
2007-08-21, 20:06
  #64
Medlem
Imbriums avatar
Barbara Morgan tycktes inte må så värst bra efter landingen. Syntes inte till på tv i alla fall. Public Affairs killen sade också att hon skjutsas skilt till besättningskvarteren.

I övrigt ett fint uppdrag och nästa kommer bli intressant då Pamela Melroy, kommenderar Discovery som andra kvinnan någonsin.
Citera
2007-08-21, 20:48
  #65
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbrium
Barbara Morgan tycktes inte må så värst bra efter landingen. Syntes inte till på tv i alla fall. Public Affairs killen sade också att hon skjutsas skilt till besättningskvarteren.

Handlar nog bara om lite illamående med att anpassa sig till 1G. Detta händer visa lite dåd och då när de återkommer från rymden.
Citera
2007-08-21, 21:20
  #66
Medlem
Tranquility Bass avatar
NASA har släppt ett högupplöst fotografi av skadan på Endeavour (http://www.nasa.gov/images/content/1..._07pd2305.jpg).

Michael Griffin har även bekräftat att B. Morgan bara mådde lite dåligt efter landningen och läkarna inte tyckte hon skulle knalla runt ute på landningsbanan i Floridavärmen.

Endeavour är även den renaste rymdfärjan sedan man återupptog flygningarna 2005. I dagsläget finns det heller ingen större risk att STS-120 kommer bli försenad någon längre period.
Citera
2007-08-21, 23:30
  #67
Medlem
Tjohildas avatar
Jag kanske är korkad idag, men varför åker 120 före 119??? Är det planlagt långt i förväg och beror på vilken färja och vilket uppdrag osv? Har numreringen blivit uppfuckad av de färjorna som havererat?

Edit: TB,vad menar du med "renaste"??
Citera
2007-08-22, 14:13
  #68
Medlem
Imbriums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag kanske är korkad idag, men varför åker 120 före 119??? Är det planlagt långt i förväg och beror på vilken färja och vilket uppdrag osv? Har numreringen blivit uppfuckad av de färjorna som havererat?

Edit: TB,vad menar du med "renaste"??


STS-119 uppdraget är planerat för hösten 2008. Jag kommer inte riktigt ihåg hur numreringen funkade men upp till 1984 skjöts färjorna upp i numrerad ordning (STS-1, STS-2 osv), vissa uppdrag hade en bokstav i sin uppdragskod (t.ex STS-51L). Du kan läsa mera om detta system här: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...uttle_missions (andra rubriken)

Det han menar med "renaste" är att skytteln klarade sig till jorden med minst skador av alla uppdrag. Oftast så är det några delar av värmeskölden som skadas och på dethär uppdraget var skadorna minimala.
Citera
2007-08-22, 18:29
  #69
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag kanske är korkad idag, men varför åker 120 före 119??? Är det planlagt långt i förväg och beror på vilken färja och vilket uppdrag osv? Har numreringen blivit uppfuckad av de färjorna som havererat?

Edit: TB,vad menar du med "renaste"??

Det hela beror på att man ger nummer efter att uppdragen kommer med i planeringen, sen kan det hända saker på vägen vilket gör att ett uppdrag flyttas framåt. Till exempel blev STS-107 framflyttad flera gånger vilket gjorde att den hamnade mellan STS-109 och STS-114. Att sedan STS-121 hamnade efter STS-114 var att man la till detta uppdrag efter Columbiahaveriet. Ett annat exempel är STS-125 ( det sista serviceuppdraget till HST) som har och troligen kommer åka en del.

Som Imbrium skrev hade man i mitten av 80-talet en bokstav med i beteckningen. Meningen var att man tillsammans med siffrorna skulle kunna utläsa; vilken rymdfärja som flög, årtal och turordning. Dock slutade man med detta efter några år då man flyttade uppdrag fram och tillbaka vilket gjorde att informationen inte längre var aktuell.
Citera
2007-08-23, 16:11
  #70
Medlem
portnoys avatar
Trevligt med en sådan här tråd! Finns det för alla STS-missions? Jag brukar följa alla slaviskt, men denna gången fick jag låta bli (eftersom jag nyss flyttat ut på landet och Tele2 är skitslöa med att få igång bredbandet.... Så ingen NASA-TV på ett tag...
Citera
2007-08-23, 20:40
  #71
Medlem
Imbriums avatar
Mja, det är väl bara att dra upp en tråd för STS-120. Är ju inte länge kvar till 23 Oktober, fast startdatumet kommer ju högst troligen inte att hålla.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback