• 1
  • 2
2007-07-28, 00:24
Medlem
På tradera ska bud ges via traderas system så att säga, men jag har fått ett mail från tradera där det står att en medlem vill kontakta mig. I meddelandet bjuder medlemmen utropspriset*2. En annan intressent har lagt ett bud via traderas system och är det officiellt högsta budet, som jag fattar det är jag bunden till det högsta officiella budet.

Hur ska jag ställa mig till mailet? Ignorera? Anmäla? Svara?
Citera
2007-07-28, 00:48
Medlem
grens avatar
Jag vet inte säkert, men självklart kan du ju inte sälja din vas till högstbjudande på Tradera, om du råkade slå sönder den. Hänger du med?
Citera
2007-07-28, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Jag vet inte säkert, men självklart kan du ju inte sälja din vas till högstbjudande på Tradera, om du råkade slå sönder den. Hänger du med?

Japp, jag tror det. Varför har personen inte lagt budet inom traderas system utan via mail. Är det för att förvissa sig om ingen bjuder över? Svårt att veta för någon annan förvisso, men vad tror ni?
Citera
2007-07-28, 09:03
Medlem
hellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D12
Japp, jag tror det. Varför har personen inte lagt budet inom traderas system utan via mail. Är det för att förvissa sig om ingen bjuder över? Svårt att veta för någon annan förvisso, men vad tror ni?

Kan vara så att personen ifråga inte har för avsikt att betala dig i slutändan, är budgivaren från Sverige ? Finns ingen anledning att inte regga ett traderakonto och buda genom tradera om man har rent mjöl i påsen... Vad är det för nått du säljer ?

Kan ju förvisso vara så att han/hon som emailar vet att det du säljer är värt en del och hoppas på att du inte vet om det och därför vill göra en snabb affär och undkomma andra intressenter på Tradera (men det alternativet finner jag mindre troligt).
Underlättar som sagt om du berättar vad det är du säljer.
Citera
2007-07-28, 10:04
Medlem
Jag har sålt prylar på Tradera och det värsta som finns är folk som vill göra deals "under bordet".

Du som säljare tjänar ingenting på det. Om den här köparen inte vill skylta med sitt höga bud får han allt bita i det sura äpplet och sitta vid datorn när det är en minut kvar och lägga in sitt monsterbud då istället.

Jag hade ALDRIG accepterat ett sådant tillvägagångssätt. Endast om en av mina auktioner löpt ut utan några bud alls hade jag varit beredd att göra off-site-deals.

Usch... jag blir irriterad bara jag tänker på det.
Citera
2007-07-28, 10:32
Medlem
NissePåDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag har sålt prylar på Tradera och det värsta som finns är folk som vill göra deals "under bordet".

Du som säljare tjänar ingenting på det. Om den här köparen inte vill skylta med sitt höga bud får han allt bita i det sura äpplet och sitta vid datorn när det är en minut kvar och lägga in sitt monsterbud då istället.

Jag hade ALDRIG accepterat ett sådant tillvägagångssätt. Endast om en av mina auktioner löpt ut utan några bud alls hade jag varit beredd att göra off-site-deals.

Usch... jag blir irriterad bara jag tänker på det.

Tar inte tradera provision på såld vara? då borde man som säljare tjäna på att sälja "under bordet". Så länge priset blir detsamma som vid en regelrätt auktion.
Citera
2007-07-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NissePåDig
Tar inte tradera provision på såld vara? då borde man som säljare tjäna på att sälja "under bordet". Så länge priset blir detsamma som vid en regelrätt auktion.

Provis är helt ok med mig, det gick jag med på när jag lade upp annonsen. F.n funderar jag på att maila intressenten eller inte bry mig överhuvudtaget om hans/hennes mail.
Citera
2007-07-28, 12:34
Medlem
Om en köpare lägger ett bud offsite är det 99,99 % sannolikhet att det är något skumt. Det finns en uppsjö av olika upplägg för bluffar via Tradera/Blocket och det enda som är gemensamt för alla är att erbjudandet är lite för bra för att vara sant. Varför lägga ett bud via mail som är högre än det högsta officiella budet? Mitt tips är att ignorera mailet eller maila tillbaka och be personen i fråga lägga ett vanligt bud.
Citera
2007-07-28, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NissePåDig

Förvisso, det är sant. Men tradera tar även ut en "osåltavgift" om varan förblir osåld.

I det här fallet blir ju säljaren dessutom tvungen att betala provision på det bud som faktiskt finns.

Och tradera blir jävligt förbannade om man inte fullgör sitt avtal mot den som lagt högsta budet. För att inte tala om hur förbannad DEN personen blir.

Nä... följ tipsen i tråden och be vederbörande följa protokollet, dvs lägga officiellt bud.
Citera
2007-07-29, 00:34
Medlem
svengörans avatar
Skulle inte antagit buden via email, Det är alldeles för mycket blåsningar.
Citera
2007-07-29, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Skulle inte antagit buden via email, Det är alldeles för mycket blåsningar.

öö what!? hur ska en köpare blåsa om han/hon betalar i förskott?!

Jag har flera gånger fått bud i mail inom Sverige (inte nigeria skit)
och sålt åt dessa personer..

Det man tjänar på det är TIDEN! folk vill inte vänta... Sen tjänar du även provision åt tradera osv...
Citera
2007-07-29, 20:55
Medlem
Vad är det lagt upp? I ex antikt och samlarsaker kan det vara så att du inte själv vet hur mycket det du lagt upp är värt. Den som bjuder utrop*2 gör det för att locka dig att sälja direkt och själv slippa gå upp ännu högre än så om fler hittar varan. Jag har själv varit med om att lgga ut en kortlek för 20 kr som tillslut landade på 1150 i slutbud, tänk om jag accepterat "underbordet-priset" på 100 spänn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in