2007-07-27, 23:47
Medlem
I_O_Us avatar
Har själv inga intentioner att luras på något sätt då jag redan pluggar en utbildning. Men jag satt och funderade på det... det finns ju diverse bostadsköer för studentlägenhet, varav många av lägenheterna finns i hyfsat bra områden nära stan osv. För att få flytta in i en studentlägenhet krävs väl bara att man är registerard på en utbildning. Själva kontrollen gör de väl ändå bara i slutet av terminen? Då kan man ju bo i lägenheten några månader, nästan hela terminen och säga upp den precis innan terminslutet. Sen tar man en annan lägenhet i en annan kö... har man bra ködagar kan man t.om få bo mitt i stan.

Fördelen är ju att man kan få bo på ställen där man annars hade varit tvungen att stå typ 10 + år i vanliga bostadskön för att få. Ska själv snart flytta in i en studentbostad i en närförort som jag bara kunnat drömma om att få bo i med mina ynka tre år i vanliga bostadskön. Nu snackar jag om Stockholm, har ingen aning om hur det ser ut i andra städer.

Men hur stor koll har de egentligen? Och vad skulle hända om de kommer på en? Slänger de bara ut en? Har svårt att tro att det skulle ses som nåt slags bedrägeri av nåt slag?
Citera
2007-07-27, 23:53
Medlem
Big Mama´s guns avatar
När jag var ung (haha fy fan vad tragiskt att kunna börja ett inlägg så...) såvar man tvungen att lämna in verifierande papper å grejer från den utbildning man kommit in på för att få ställa sig i kö till en studentlya...men visst,har man det men sen skiter i utbildningen så lär det ju ta ett tag innan de slänger ut dig.
Frågan är väl om det är värt det. När man ändå vet att man kommer att få flytta menar jag.

I Stockholm idag tar det ju inte så jävla lång tid att få en ok lägenhet via vanliga bostadskön, bara man lägger ner lite tid och energi på att aktivt söka. Värre är det i gbg har jag hört..
Citera
2007-07-27, 23:58
Medlem
Sartres avatar
Tja, alltså problemet är väl egentligen att man måste ha fixat 10.5hp för att få bo kvar ett år till. Enkelt gjort genom att söka någon distanskurs och så löka sig igenom omtenta på omtenta. ring och fråga vad som krävs för examination, är det hemtenta är det inga problem.

Sedan upprepar man proceduren tills man sparat ihop tillräckligt med stash för att köpa sig en lägenhet, det är min strategi efter utbildningen iaf.

OT: ska du bo i linnèstan och vill ha en hyresrätt kan du ju glömma det i 9/10 fall. Men ifall du vill hyra ute i närförort går det skitbra i gbg. Det är inte svårt alls.
Citera
2007-07-27, 23:58
Medlem
wises avatar
Sålänge man inte blir avskriven så är det väl inga problem. Hursomhelst så tycker jag att priserna är för saftiga, iaf här i Linköping. En kompis betalar 1800kr för en etta 200m ifrån studentghettot i Ryd där priserna ligger minst 500kr högre för ett korridorsrum. Om man ser till de andra områdena så är det samma sak där, man betalar samma pris för en 2a som för en student 1a i samma område. Bör jag påpeka att studentbostadsbolaget är ett helägt dotterbolag till det kommunala som erbjuder ett lägre pris? Men visst, bostadssituationen är ju mycket värre i Stockholm så det kan möjligtvis anses mer lönsamt än ett svartkontrakt.
Citera
2007-07-28, 00:00
Medlem
I_O_Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
När jag var ung (haha fy fan vad tragiskt att kunna börja ett inlägg så...) såvar man tvungen att lämna in verifierande papper å grejer från den utbildning man kommit in på för att få ställa sig i kö till en studentlya... ..
Okej. Det behöver man inte idag, alla kan ställa sig i kön..

Citat:
Frågan är väl om det är värt det. När man ändå vet att man kommer att få flytta menar jag.
Mjo, det kan ju vara påfrestande att flytta runt. Men är man ung och desperat är det väl knappast nåt problem.

Citat:
I Stockholm idag tar det ju inte så jävla lång tid att få en ok lägenhet via vanliga bostadskön, bara man lägger ner lite tid och energi på att aktivt söka. Värre är det i gbg har jag hört..
Beror väl lite på hur kräsen man är. Att hitta nån i en ytterförort alá Hässelby är säkerligen inga problem. Men vem vill bo där? De flesta vill ju bo i stan eller i en närförort och det är absolut inte lätt att få via bostadskön om man inte stått läänge.
Citera
2007-07-28, 00:12
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I_O_U
Okej. Det behöver man inte idag, alla kan ställa sig i kön..
ok. va bra.

Citat:
Mjo, det kan ju vara påfrestande att flytta runt. Men är man ung och desperat är det väl knappast nåt problem.

Beror väl lite på hur kräsen man är. Att hitta nån i en ytterförort alá Hässelby är säkerligen inga problem. Men vem vill bo där? De flesta vill ju bo i stan eller i en närförort och det är absolut inte lätt att få via bostadskön om man inte stått läänge.

Men va fan,det där tjatet om att man inte pallar bo utanför tullarna är ärligt talat bara bortskämt jag-är-född-på-nittiotalet-fått-allt-jag-pekat-på crap.

Ett förstahandskontrakt är så jävla mycket mer värt än promenadavstånd till kvarnen i två månader, även om det tar tio minuter längre med tuben! Sen ställer man sig bara i intern bostadskö och inom ett par år har man en fin liten egen lägenhet hyfsat nära stan.

Visst kan man fuska sig till en studentlägenhet men är det inte lika bra att växa upp och skaffa sig ett eget boende på en gång? Helt annan frihet. Alla balla människor kan inte bo i hornstull. Tur är väl det?
Citera
2007-07-28, 00:20
Medlem
mesopalmens avatar
Om man efter upprepade uppmaningar inte uppvisar studieresultat, får man ett rekommenderat brev där man är uppsagd med uppsägningstiden 3 mån, vilket man ska skriva under och skicka tillbaka. Om vägrar skriva under eller på annat sätt motsäger sig uppsägningen vet jag inte vad som händer.

Så var det där jag studerade. Dessutom tog det flera år innan de börjar kolla en.
Citera
2007-07-28, 01:50
Medlem
På många ställen så är det väl krav på att läsa minst 10 poäng/termin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in