Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-24, 21:17
Medlem
DennisOlofs avatar
Donco.

Kabel-TV Internet är bra då det fungerar, problemet är ju att det kan bli störningar och vad jag vet så kör Comhem's TV-nät med 3-4 TV-uttag i seriekoppling (cascad). Hade dom istället byggt om hela nätet till stjärnkoppling och dragit "fiberlinan" eller själva stamnätet närmare kunden till t.ex. källaren eller liknande.

Då hade dom varit lika bra som BBB men så blev inte fallet, tycker jag är jävligt dåligt då jag själv pysslar ganska mycket med bredband över kabel-TV nät.

Fattar inte att dom valde den lösningen som dom har idag, det är ju som gjort för att skapa problem. Det sjukt är att dom som var först med Kabel-TV Internet var Ericsson. Dom hade följande produkter

http://www.multilet.com/

Dom köptes sedan upp av några andra men dom var långt före Comhem i att använda tekniken och testa den. Dom skulle ha valt den där tekniken istället i comhem. Då hade det varit precis som en LAN anslutning. Men så går det när massa människor som inte känner till tekniker etc ska bestämma.
Citera
2007-08-25, 01:12
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Fattar inte att dom valde den lösningen som dom har idag, det är ju som gjort för att skapa problem. Det sjukt är att dom som var först med Kabel-TV Internet var Ericsson. Dom hade följande produkter

http://www.multilet.com/

Dom köptes sedan upp av några andra men dom var långt före Comhem i att använda tekniken och testa den. Dom skulle ha valt den där tekniken istället i comhem. Då hade det varit precis som en LAN anslutning. Men så går det när massa människor som inte känner till tekniker etc ska bestämma.

Vet inte var jag skall börja...

Kaskadkopplat är det för att nästan alla hus är byggda så, med en kanalisation ner genom flera lägenheter. Att bygga om detta till stjärnnät skulle vara ett enormt slöseri med pengar.

Kapaciteten i nätet bestäms inte av om det finns uttag i serie/kaskad eller inte, utan av hur många aktiva carriers det finns att fördela kunderna på. Detta bestäms i koncentratorn. För att dra nytta av ett stjärnnät behöver koncentratorn flyttas ut till husets källare eller vind, vilket är helt orealistiskt.

Multilet var inte alls först, den vanliga tekniken med kabelmodem och koncentrator i headend var före. Inte heller konkurrerar de med varandra, och inte fanns det en chans i h-vete att CH eller något annat kabelbolag hade kunnat bygga en affärsmodell med Multilet. Bra teknik (ett stort prolem har den dock, saknas individurskiljning på uttagsnivå), men svårt att få ihop affärscaset. Jag vet, jag har sålt Multilet. .

Multilet är bara för korta avstånd, inom ett hus. Då behövs en IP-anslutning i varje kåk, via fiber eller annan accessform. Tror du CH är intresserade av det? Även om HFC är väl utbyggt idag är det få hus som har fiber ända in, en överväldigande majoritet har "bara" koax, fibern sitter i spridningspunkt ute i gatan eller delas av en hel stadsdel.Hela poängen med kabelmodem är ett de kan utnytja befintlig infrastruktur hela vägen från kund till kabelbolaget.

Multilet är däremot bäst i stjärnnät, men som sagt är det ganska få kåkar som har möjlighet till det. Om man drar ett nytt stjärnnät idag, så lägger men självklart Ethernet direkt, inte en TV-koax som man sen kan köra Mulitilet på....

/capmac
Citera
2007-08-25, 11:20
Medlem
DennisOlofs avatar
Nej, det är möjligt det inte är lönt att ändra i efterhand. Jag vet ju inte hur investeringsmodelen ser ut, kostnader osv.

Jag hade för mig multilet var först (ericsson) men så kanske inte är fallet då. Tack för att du informerade mig om det.

"Multilet är däremot bäst i stjärnnät, men som sagt är det ganska få kåkar som har möjlighet till det."

Jag gillade den tekniska lösningen från början när Multilet kom och såg genast vilke fördelar det hade över cascadlösningar, det jag alltid har undrat över är varför inte Comhem valde denna lösning, visst hade det kostat mer i investeringar och ombyggnation av de nät som redan fanns. Men på den tiden var det ju Telia som ägde Comhem. Kanske inte var lönt ens på den tiden ? Vet ju inte hur stort Comhem var då osv.

Hade denna lösning körts från början hade dom ju haft möjligheten att byta sista koaxialkabel sträckan och kört IPTV hela vägen. Mindre kännsliga nät när det gäller just datatrafiken. Även möjlighet att då köra ett MF-nät i samma kabel, förutsatt BRF'er sätter upp parabol på taket.

Iofs är det nog som du säger, många nät som inte är stjärn-nät och många som inte kan köra MF varianten, för mycket kabel och för långa sträckor. MF-nät är iofs grymt bra, finns inga hinder för hur många kanaler man kan ta in, endast hur många ingångar MF switchen kan ta emot från LNBerna.

Hur mycket pengar kostade inte det för BBB att dra alla kablar osv, dom valde ju en bra teknisk platform från början, känns som dom bara växer och växer, för inte tal om alla stadsnät som byggs.

Vi har ju samma problem med ADSL, det pratas om VDSL2 men hela problematiken är i grunden att man måste längre ut närmare kunden. Vem ska betala de kalaset ?

Tja, vi får se vad som händer, har inget emot Comhem dock. Funkar säkert hyffsat.
Citera
2007-08-26, 00:46
Medlem
Raxs avatar
Hade ComHem för ett par år sedan, det fungerade utmärkt, men sen beror det nog på vilka grannar man har då varje hus (eller område) har en viss bandbredd som alla delar på
Citera
2007-08-26, 10:13
Medlem
junks avatar
Har undvikt att prata med comhem supporten sen dom köpte upp chello dock så är jag less på att det kopplar ner i tid o otid. Så jag tog mig tid förra helgen det tog 23minuter i telefonkö och man fick prata med en mupp såklart vad annars.
Ikorthet gick samtalet så här, vilka lampor lyser på modemet? a en blinkar "internet" heter den.
Jaha har du startat om modemet? Ja
Har du någon brandvägg? Ja en hårdvaru
Kan du koppla ur den vi supporterar inte sånna? Nej på vilket sett anser du att det är den som är felet när erat modem inte har kontakt mer erat nät?
Jaha men prova att sätt ditt nätverkskort i halvduplex? Nu börjar jag inse att det här är ju mycket sämre än man kunnat ana innan man ringde, men jag orkar inte tjafsa utan gör som muppen säger han har ju uppenbarligen en lista han följer.

Samtidigt ser jag att min andra fin dator skuttar online igen på IRC, så jag säger att modemet funkar igen och att jag har internet nu.
Jaha vad har du för ip? Jag ger han ipt
Jaha har du någon brandvägg? Ja jag har en brandvägg! (tänkte tyst din mupp du har redan frågat det)
Jaha men jag kan inte pinga dig kan du slå av den? Nja helst inte då måste jag koppla om lite kablar, vad ska du pinga mig för jag säger ju att det fungerar nu och att det varit nere ungefär en timme?
Jo men jag måste få din IP adress? Nu börjar jag ju bli ännu mer irriterad så nu säger jag lite argt den har du redan fått ju!

Ja men jag måste få din andra ip adress? Vadå min andra?
Ja din andra om du inte kopplar ur din brandvägg så kan vi inte göra felsökning på din lina kan du koppla ur den nu eller vill du ringa igen när det är gjort? Jag tänkte så lätt blir du inte av med mig jag har inte som helgnöje att sitte i eran telefonkö. Så jag kopplar om kablarna och kör renew uppger nu min andra ip adress och han verkar lite seg man hajar till slut att han nu fått två olika ipadresser.
A bra nu lämnar jag ärendet vidare så får tekniker mäta din lina, efter lite jiddrande så får jag fram att det tar upp till 5dar inte mer innan dom gjort något iallafall. Men man får inget telefonsamtal eller mail när det är klart utan man märker visst bara att linan ska vara stabil igen som den var för några månadersen.

Så jag passar på att undra vad han skulle ha min andra ipadress? till men får inget vettigt svar och säger att jag kommer ju att få tillbaks mitt första ip nu när jag kopplar in min brandvägg igen så ska ni felsäka får ni göra det mot första ip nummret du fick.
Ja men det blir bra jag har ju dina båda ipadresser nu, blir svaret och jag tänker att ni är ju helt cp men okej vill ni ha ett ip nummer till som jag inte använder kan ni väl få det.

Behöver man ens nämna att linan var nere 3-4 ggr igår...
Ska väl ringa igen i slutet av nästa vecka om det fortsätter.
Citera
2007-08-26, 11:17
Medlem
Bunnyrabbits avatar
Använder Comhem 24mbit. Ibland kan nätet vara väldigt segt märker jag, sen hade dom en hel dags avbrott för några veckor sedan.
Citera
2007-08-26, 11:32
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyrabbit
Använder Comhem 24mbit. Ibland kan nätet vara väldigt segt märker jag, sen hade dom en hel dags avbrott för några veckor sedan.

kolla om det är nätet som är segt eller deras namnuppslagning, det funkar alltid nu när jag bytt till jobbets dns istället innan kunde namnuppslagningen timeout ibland lite lagom sporadiskt.
Citera
2007-08-26, 12:43
Medlem
Coleridges avatar
Hade ComHem 8/1 under ca 2 års tid för några år sedan. Funkade ypperligt.
Fick den hastighet jag betalade för och hade under dessa år bara en downtime, vilken varade under ungefär en dag.

Har bara goda erfarenheter och vore det inte för att jag numera har tillgång till BBB-fiber skulle ComHem vara det givna alternativet.
Citera
2007-08-26, 17:32
Medlem
DennisOlofs avatar
Rax, så är det.

Comhem är ju lite lotteri.

Bor man i ett bra område med många som inte använder Internet brukar det funka grymt bra, stabilt etc.

Bor man i "leecher" område går det toksegt, plus feta pingtider och att nätet åker upp å ner.
Citera
2007-08-27, 02:55
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rax
Hade ComHem för ett par år sedan, det fungerade utmärkt, men sen beror det nog på vilka grannar man har då varje hus (eller område) har en viss bandbredd som alla delar på

Absolut inte varje hus. Jag är inte tillräckligt insatt för att ha full koll på exakt hur de har delat upp HFC-näten och därmed har möjlighet att sektionera nätet effektivt. Det är i vilket fall ganska stora områden som delar på tillgänglig portkapacitet i CMTS . De borde istället lära sig att balansera trafiken bättre mellan användare.

/capmac
Citera
2007-08-27, 14:01
Medlem
Bunnyrabbits avatar
Nån mer som har comhem i Borås? Bor i centrum och nätet är segt som fan ibland. Vet inte om man ska byta till BBB istället kanske. Ringde supporten idag och dom sa att det var ett tillfälligt fel här i Borås, men det har varit innan också.
Citera
2007-08-27, 17:24
Medlem
Jikdors avatar
Har Comhem 24 mbit/s, aldrig varit nere men det har segat och krånglat någon enstaka gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in