Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Fattar inte att dom valde den lösningen som dom har idag, det är ju som gjort för att skapa problem. Det sjukt är att dom som var först med Kabel-TV Internet var Ericsson. Dom hade följande produkter
http://www.multilet.com/
Dom köptes sedan upp av några andra men dom var långt före Comhem i att använda tekniken och testa den. Dom skulle ha valt den där tekniken istället i comhem. Då hade det varit precis som en LAN anslutning. Men så går det när massa människor som inte känner till tekniker etc ska bestämma.
Vet inte var jag skall börja...
Kaskadkopplat är det för att nästan alla hus är byggda så, med en kanalisation ner genom flera lägenheter. Att bygga om detta till stjärnnät skulle vara ett enormt slöseri med pengar.
Kapaciteten i nätet bestäms inte av om det finns uttag i serie/kaskad eller inte, utan av hur många aktiva carriers det finns att fördela kunderna på. Detta bestäms i koncentratorn. För att dra nytta av ett stjärnnät behöver koncentratorn flyttas ut till husets källare eller vind, vilket är helt orealistiskt.
Multilet var inte alls först, den vanliga tekniken med kabelmodem och koncentrator i headend var före. Inte heller konkurrerar de med varandra, och inte fanns det en chans i h-vete att CH eller något annat kabelbolag hade kunnat bygga en affärsmodell med Multilet. Bra teknik (ett stort prolem har den dock, saknas individurskiljning på uttagsnivå), men svårt att få ihop affärscaset. Jag vet, jag har sålt Multilet. .
Multilet är bara för korta avstånd, inom ett hus. Då behövs en IP-anslutning i varje kåk, via fiber eller annan accessform. Tror du CH är intresserade av det? Även om HFC är väl utbyggt idag är det få hus som har fiber ända in, en överväldigande majoritet har "bara" koax, fibern sitter i spridningspunkt ute i gatan eller delas av en hel stadsdel.Hela poängen med kabelmodem är ett de kan utnytja befintlig infrastruktur hela vägen från kund till kabelbolaget.
Multilet är däremot bäst i stjärnnät, men som sagt är det ganska få kåkar som har möjlighet till det. Om man drar ett nytt stjärnnät idag, så lägger men självklart Ethernet direkt, inte en TV-koax som man sen kan köra Mulitilet på....
/capmac