2007-07-27, 21:39
Medlem
raskenss avatar
Tror inte detta har varit uppe än men man får gratulera till Silvermedaljen i årets kemiolympiad.

Länk till SVT: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33731&a=874233&lid=puff_874233&lpo s=lasMer
Citera
2007-07-27, 23:05
Medlem
HOkks avatar
Det var bra jobbat! Grattis Oscar,
Citera
2007-07-27, 23:44
Medlem
Jomazis avatar
Jag blev diskad på min tid för att jag slängde fluorsulfonsyra på mina konkurrenter...
Citera
2007-07-28, 14:05
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Jag blev diskad på min tid för att jag slängde fluorsulfonsyra på mina konkurrenter...
Är det den där syran som fräter glas?
Citera
2007-07-28, 14:38
Medlem
C9h18o6s avatar
Vad går det ut på då??! skall man labba fram något eller är det bara ett prov och den som vinner har mäst rätt?

Mvh // c9
Citera
2007-07-28, 14:45
Medlem
unknown users avatar
vad är det han leker med 1min 5sek in i filmen?
Citera
2007-07-28, 18:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown user
vad är det han leker med 1min 5sek in i filmen?

Ser som han droppade glycerin på nån Kaliumpermanganatblandning? Trevligt! Tyckte han hade ganska verbal kompetens också. Skulle tro han kommer att gå långt.

När jag ställde upp på uttagningen typ 1982, så gjorde man bara några teoretiska frågeuppgifter. Har ett svagt minne att det var skitsvårt och jag kom långt ner på listan trots man var bland kemieliten i klassen.
Citera
2007-07-28, 18:46
Medlem
Först gör man ett teoretisk prov, dem som klarar sig bäst där får göra ett praktiskt prov. Sen tror jag man räknar ihop poängen och sedan får de 4 bästa eller vad det nu kan vara åka. Kan vara nåt mer prov efter det praktiska, jag kom inte längre..
Citera
2007-10-16, 22:05
Medlem
wääuus avatar
Okej nån som ska vara med i år? (det första rovet sker på torsdag den 18 oktober).
Jag ska vara med (min kemilärare frågade om jag skulle, jag visste inte vad det rörde sig om och sa ja).
Jag blev lite misstänksam idag, är de svårt? Såvitt jag har förstått kommer det mycket KemiB någon som har lite tips? Alla tips mottages gärna, jag har inte läst B kursen...
Citera
2007-10-16, 22:22
Medlem
Jag ska vara med, var med förra året. Det kommer lite av det mesta. Namnge organiska föreningar, pH,pKa/b, reaktionsformler, vanliga beräkningar med mol och koncentrationer. Det är ett svårt prov och dem brukar vara lite små petiga med redovisning och sådant.
Jag skulle läsa igenom en lärobok om du kan få tag på en och kolla igenom det viktigaste. Klarar man sig vidare så är det en laborativ del som även innehåller lite teori.
Citera
2007-10-16, 22:27
Medlem
HOkks avatar
Jag skall vara med,
Är väldigt blandat med uppgifter, var med i tvåan också när jag bara läst Kemi A men gick ändå ganska bra. Men det är flera uppg. som kan va kluriga om man inte läst Kemi B.
På provet kan det komma uppgifter som handlar om tex. analysmetoder, jämviktslägen, redox-reaktioner, organisk kemi typ namngivning åt molekyler mm.

Edit: Tro hann före
Citera
2007-10-17, 17:33
Medlem
wääuus avatar
Man tackar för att ni tipsar! Jag fick ett gammalt övningsprov, och det går ju att göra men det är definitivt klurigt.
Jag fixade rätt bra men jag tror att det kommer skita sig rätt mycket imorgon.
Det var en uppgift på mitt övningsprov som handlade om oxidation av pentanol med dikromat i sur lösning som jag inte fixade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in