2007-10-17, 18:06
Medlem
HOkks avatar
Det handlar om en vanlig redox-reaktion. Har du grejat med sånna? Gjorde den reaktionen precis, antog att dikromaten reducerades till Cr3+. Vet inte om det stod nått om de i frågan?
Citera
2007-10-17, 18:45
Medlem
wääuus avatar
Jajjemensan det skulle reduceras till krom(III).
Kan du förklara hur du har gått till väga?
Citera
2007-10-17, 19:16
Medlem
HOkks avatar
Jovisst!

Först tänker man såhär vad är det som reduceras och oxideras, vilket redan är givet pentaol oxideras och kromatjonen reduceras.

Skriv upp reaktionsformeln i enkla drag, se hur mycket reaktanterna oxideras/reduceras:

Kolet i pentanolen har -1 i oxidations tal före och +3 efter, eftersom summan i molekylen skall vara noll och väte har +1 och syre -2 (du ränkar på kolatomen som är bunden till -OH gruppen).
Kromatjonen har +6 före (7 syre ger -14, men atomen har -2 i laddning ger -12 att balansera på två kromatjoner vilket betyder att dom får +6 vardera) och +3 efter (givet i uppgiften).

Sen tittar man på skillnaden mellan oxidationstalen innan och efter reaktion, kol skiljer sig 4 (-1 till +3) och kromat skiljer sig 3 (+6 till +3).
Om kromat skiljer sig 3, skall det vara 3 molekyler pentanol, och pentanolen går upp 4 steg = fyra kromat joner = 2 mol dikromat.

Sedan tittar man på laddningar, de skall vara lika många på båda sidor. Du kan balansera på lämplig sida med H+ joner eftersom det sker i sur lösning.
vänster: 2*-2 = -4
höger: 4*+3=+12
Vilket betyder att vi skall lägga till 16H+ i vänstra ledet.

Sedan ser man till att antalet väte på båda sidor är samma och balanserar det med vatten på lämlig sida.
Och sist kollar man så hela reaktionen stämmer genom att räkna så att antal syremolekyler e samma på båda sidor.

Här e skiss på uträkningarna:
http://img90.imageshack.us/img90/235/redoxlx2.jpg

Hoppas det hjälpte lite
Citera
2007-10-17, 20:42
Medlem
wääuus avatar
Man tackar! jag lyckades nästan förstå det tillslut ändå. Ahfan det är mycket man inte kan, inser jag när jag tittar här http://www.chemsoc.se/sidor/KK/kemiolymp/provsida.htm på tidigare prov. Kemi B kan man fan inte utantill om man inte läst den kursen.
Citera
2007-10-17, 20:52
Medlem
HOkks avatar
Nej de e sant, går du i trean nu? I såfall är det dumt att dom lägger kemi B så sent för er, eftersom ni då inte får riktigt samma möjligheter på kemitävlingar
Citera
2007-10-17, 22:39
Medlem
Lycka till imorgon!
Jag antar att det är en självklarhet men säger det ändå, ta med och kolla mycket i formelsamlingen! Kommer ihåg förra året då man kunde lista ut en hel del namn på organiska föreningar bara genom att kolla i den.
Citera
2007-10-17, 22:45
Medlem
HOkks avatar
Lycka till!
Mmm jo formelsamling kan underlätta, om inte annat för atommassorna även om de vanligare börjar sitta nu, men man vet aldrig va dom hittar på på proven
Citera
2007-10-18, 20:53
Medlem
HOkks avatar
Jahapp hur gick de för er nu då? Gick rätt bra för mig tror ja, men ja visste inte va klorvatten var för nått. Chansade på Cl2 i vatten, vet inte om de e rätt, eftersom kloren löser sig i vatten å bildar hypoklorit å Cl- (läste ja efteråt) fast de kan ju va ett jämviktsläge.
Citera
2007-10-18, 23:53
Medlem
bjornebarns avatar
Här är första uttagningsprovet, om någon vill ha Inte så svårt egentligen, jag borde kanske ha gjort det :/

Citera
2007-10-19, 17:07
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Jahapp hur gick de för er nu då? Gick rätt bra för mig tror ja, men ja visste inte va klorvatten var för nått. Chansade på Cl2 i vatten, vet inte om de e rätt, eftersom kloren löser sig i vatten å bildar hypoklorit å Cl- (läste ja efteråt) fast de kan ju va ett jämviktsläge.
Jag tänkte först på underklorsyra, men bestämde mig för Cl2 jag med.
Gick skitkass för mig, jag har ju inte läst någonting av det. Men lite av det fixade jag ju.
Citera
2007-10-19, 17:33
Medlem
Naturvetarens avatar
Klorvatten är vanlig hypokloritlösning, antagligen syftar de på NaClO.
Citera
2007-10-19, 19:20
Medlem
Det gick hyffsat för mig. Klantade mig lite här och var dock.
Jag fick facit 5min efter jag gjorde provet av en lärare så om nån är sugen på någon speciell uppgift kan jag kolla, ligger i skolan dock. Klor vatten satte lote myror i skallen på mig med, men tog Cl2. I facit så var det Cl2 (aq) som tur var och inte någon konstig klor förening med vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in