• 1
  • 2
2007-07-27, 12:08
Medlem
ManicFreedoms avatar
Hej,

Nr jag hller upp min katt i handen fram fr en ganska stor spegel s kan han bara inte titta i speglen, han vgrar. Han tittar bort och t sidorna dr det r vgg. ven att jag frsker hlla huvudet s han ska titta in i den s gr han inte det.
Vad beror det p?
Hur kan han veta att det r en spegel framfr sig?
Det kanske bara r min katt som gr s hr?
Intressant tanke att han inte vet hur han sjlv ser ut(eftersom han aldrig tittat in i en spegel.)
Det kanske r s hr med andra djur ocks?

Mvh, ManicFreedom
Citera
2007-07-27, 12:15
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicFreedom
Hej,

Nr jag hller upp min katt i handen fram fr en ganska stor spegel s kan han bara inte titta i speglen, han vgrar. Han tittar bort och t sidorna dr det r vgg. ven att jag frsker hlla huvudet s han ska titta in i den s gr han inte det.
Vad beror det p?
Intressant tanke att han inte vet hur han sjlv ser ut(eftersom han aldrig tittat in i en spegel.)

Mvh, ManicFreedom

Jag sg en dokumentr om katter fr ngra mnader sedan. D tog de upp just det hr fenomenet.

Deras frklaring var att katter har ett otroligt luktsinne och direkt nr de kommer in i ett rum knner de vilka personer (om de knner igen dem) eller djur som r dr, eller har varit dr.

Katten knner givetvis ocks om det r en annan katt i rummet... Eftersom katten inte kan lukta sig till en annan katt blir d spegelbilden ointressant. De hade naturligtvis en mer utfrlig frklaring till det hela, men den kommer jag tyvrr inte ihg.

Hoppas att det i varje fall bringar lite klarhet i dina funderingar.
Citera
2007-07-27, 12:24
Medlem
ManicFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag sg en dokumentr om katter fr ngra mnader sedan. D tog de upp just det hr fenomenet.

Deras frklaring var att katter har ett otroligt luktsinne och direkt nr de kommer in i ett rum knner de vilka personer (om de knner igen dem) eller djur som r dr, eller har varit dr.

Katten knner givetvis ocks om det r en annan katt i rummet... Eftersom katten inte kan lukta sig till en annan katt blir d spegelbilden ointressant. De hade naturligtvis en mer utfrlig frklaring till det hela, men den kommer jag tyvrr inte ihg.

Hoppas att det i varje fall bringar lite klarhet i dina funderingar.

Jaha, okej. Tack

Men hur skulle det bli ifall man slppte in en katt i ett rum dr det ALLT var speglar? Golvet, vggarna och taket. D mste den titta in i en spegel.
Citera
2007-07-27, 12:30
Citat:
Jaha, okej. Tack

Men hur skulle det bli ifall man slppte in en katt i ett rum dr det ALLT var speglar? Golvet, vggarna och taket. D mste den titta in i en spegel.

... p LSD dessutom.
Citera
2007-07-27, 12:31
Medlem
marcarolos avatar
Vet inte om det kan inverka, men jag har hrt att katter ser det som en aggressiv handling att titta ngon i gonen.
Det skulle vara drfr katter ofta tyr sig till personer som inte gillar katter. Just drfr att de undviker kattens blick.
Citera
2007-07-27, 12:33
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
... p LSD dessutom.

Mina vnner, dr tar mina begrnsade kattkunskaper tyvrr slut...

Mycket intressant frgestllning dock. Mjligen skulle anvndaren Sam Lowry (som startade trden om Flonkyron) i ett stenat tillstnd kunna komma med lsningen p denna fundering.
Citera
2007-07-27, 16:42
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
... p LSD dessutom.

som denna?
http://www.youtube.com/watch?v=66uVHDEHzAc
Citera
2007-07-27, 16:48
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Hej,

Vad beror det p?

Mvh, ManicFreedom

Katter lr sig vldigt snabbt att de r en reflektion av dem sjlva! Kattungar tycker det r roligt innan de har lrt sig att frut se varje rrelse i spegeln.

S, det beror allts p att katter r smarta. Djur som brjar attackera sin spegelbild r dummare.

http://www.wiskit.com/marilyn/mirrors.html
Citera
2007-07-27, 21:31
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Katter lr sig vldigt snabbt att de r en reflektion av dem sjlva! Kattungar tycker det r roligt innan de har lrt sig att frut se varje rrelse i spegeln.

S, det beror allts p att katter r smarta. Djur som brjar attackera sin spegelbild r dummare.

http://www.wiskit.com/marilyn/mirrors.html

Jag r lite skeptisk till den frklaringen.

Om jag utgr frn att det jag sg p dokumentren r sant s finns det en logisk frklaring till att kattungarna attackerar spegeln.

De knner lukten av sina syskon och tror att det r syskonet den ser i spegeln...
Citera
2007-07-27, 22:17
Medlem
ManicFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
som denna?
http://www.youtube.com/watch?v=66uVHDEHzAc

FY FAN vad obehagligt det var att se den, djurplgeri!?
Citera
2007-07-27, 22:29
Bannlyst
Citat:
Hej,

Vad beror det p?

Mvh, ManicFreedom

Ibland s tittar mina katter nyfiket p "katten i spegeln" och ibland s skiter de i att titta. S visst kan katter se i spegeln. Mina tittar nyfiket p tv emellant ocks, speciellt om det r nn fgel eller nt annat intressant.
Citera
2007-07-27, 22:41
Medlem
Bl Rutas avatar
Sg ett program p tv som handlade om intelligens hos djur och hur dom reagerar p speglar. Frsta steget var tydligen att kunna anvnda speglar fr att fatta var det fanns saker som var dolda men som djuret kunde se genom spegeln. Det var sm apor som kunde det, och dom fattade inte heller att det var dom sjlva som dom sg.

Smbarn under en viss lder tyckte inte heller om att se p speglar utan tittade bort hela tiden eller i gonvrn. Skitkul att se nr dom filmat med massa smungar och ungarna glodde hela tiden i 90 grader frn spegeln.
r tydligen samma effekt som nr vi ser oss sjlva p film eller hr vr rst, vi tycker att det r obehagligt p ngot stt. Samma gller nog din katt. Den kanske inte vill sabba sin illusion om att den r verlgset strst och bst i hela vrlden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in