2007-07-27, 11:33
Medlem
zizacons avatar
Hej!

Jag har lite udda önskemål kanske. Jag behöver en ny dator som ska vara bra på att köra många saker samtidigt, (Pokerbord) och olika program till, som hanterar stora databaser.

Jag vet inte riktigt hur mkt kraft man behöver, men man verkar kunna få ganska kraftulla datorer numera ganska billigt. Jag vill dock kunna ha 2 skärmar också, som kan skötas med samma mus men är lite osäker på hur det fungerar.
Jag menar går det att bygga till på nåt sätt eller blir man begränsad till ett visst antal speciella grafikkort eller vad det nu är man kopplar skärmarna till.

Tips på datorer på nånstans under 10 000 eller hemsidor som gjort guider är välkommet!
Citera
2007-07-27, 11:37
Medlem
2gb i minne är väl att rekommendera om du villa köra många program samtidigt. Kanske också en dubbelkärning processor, som numer bör vara standard.

Dubbla skärmar är något jag också funderat på. Är inte helt säker, men som jag har förstått det så räcker det med att det finns två utgångar bak på grafikkortet. På mitt nuvarande har jag två olika (en VGA?) men så vitt jag vet så levereras skärmar oftast med olika kablage så att säga.
Citera
2007-07-27, 12:12
Medlem
zizacons avatar
Så är RAM-minnet viktigare än processorhastigheten i det här fallet? Har inte sett så många datorer med 2 gig RAM, men det kanske går att köpa till, lite smidigt, om det inte räcker med en gig.

verkar som de flesta datorerna i den prisklassen har dubbla processorer oavsett. så det borde väl räcka gott hoppas jag.
Citera
2007-07-27, 12:13
Medlem
Aiadans avatar
Har grafikkortet två uttag så går det att köra två skärmar på den, spelar ingen större roll om det är VGA eller DVI (?), det finns adapters till/från det ena formatet till det andra.
Citera
2007-07-27, 12:17
Medlem
Jag skulle då säga att ramminnet är viktigare om du vill kunna köra många program osv. Visst en bra processor är ju också att föredra. Men dubbelkärnig och 2gb ram känns väl mer eller mindre som standard/ett måste just nu. Kolla inte på färdiga datorer, utan bygg istället ihop en själv. Du kan spara många slantar genom detta.
Citera
2007-07-27, 12:19
Medlem
Mekanisks avatar
Jag har två skärmar och jag har bara en gig ram. Har tvåkärnig processor men kör ändå ett 32-bitars OS. Allt funkar finfint.

Ett grafikkort med två DVI-utgångar har jag. 512 MB ram på det men det var billigt så nåt lurt är det säkert med det. MSI NX7600GS

Vad jag oftast gör är att sitta med Linux-guider på ena skärmen och terminalfönstret på den andra. Allt oftare ser jag på film och surfar samtidigt på varsin skärm. Mycket smidigt.

Skärmarna är ordnade så att man kan flytta grejer mellan dem. Bara att dra med musen förbi skärmkanten så dyker den upp på den andra. Det går att klona också men det är ju ganska onödigt.

Har inte några problem i Windows heller. Kör då XP.
Citera
2007-07-27, 12:23
Medlem
Aiadans avatar
Att ha dubbla skärmar är helt underbart, jag brukar kolla på film och/eller surfa på ena skärmen och spela spel på andra, man får så mycket tid över när man slipper välja mellan spel och något annat

Alternativt programmera på ena skärmen och manualer/böcker/grejjs på andra skärmen.
Citera
2007-07-27, 12:35
Medlem
zizacons avatar
så om man bygger ihop en själv, vart är det rimligt att spara i så fall. Jag har en del tid just nu så det kanske skulle gå om det inte är alltför svårt.

Vart hamnar man ungefär prismässigt om man bygger en själv med kraftig processor och mkt ram-minne?

Tips på bra seriösa svenska sidor med mer information om sånt?
Citera
2007-07-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
så om man bygger ihop en själv, vart är det rimligt att spara i så fall. Jag har en del tid just nu så det kanske skulle gå om det inte är alltför svårt.

Vart hamnar man ungefär prismässigt om man bygger en själv med kraftig processor och mkt ram-minne?

Tips på bra seriösa svenska sidor med mer information om sånt?

Utan skärm, tangentbord/mus och OS osv så får du en rätt bra dator för c.a 7-8k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in