• 1
  • 2
2007-07-26, 22:17
Medlem
Cap. Morgans avatar
Tittade på Dane Cooks "Retaliation" med visst nöje. Det slog mig dock att jag kände igen en del skämt från Louis CK.

En snabb googling visade fler exempel på komiker, bland annat Carlos Mencia, som hamnat i onåd hos sina kollegor för att sno skämt.

Har för mig att Lasse Lindroth bråkade rätt friskt med Lennie Norman en gång i tiden för samma sak.

Finns det fler exempel?
Citera
2007-07-27, 03:07
Medlem
kafkas avatar
Denis Leary ska tydligen ha snott ganska friskt från (geniet) Bill Hicks.

http://www.youtube.com/watch?v=gE4sK_yYtGQ

edit.

roligt inlägg efter youtubefilmen.

misssexygayle (44 minutes ago) Marked as spam
bill hick was once asked why he quit smoking? his reply...."to see if denis would!"
Citera
2007-07-27, 03:20
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cap. Morgan
Tittade på Dane Cooks "Retaliation" med visst nöje. Det slog mig dock att jag kände igen en del skämt från Louis CK.

En snabb googling visade fler exempel på komiker, bland annat Carlos Mencia, som hamnat i onåd hos sina kollegor för att sno skämt.

Har för mig att Lasse Lindroth bråkade rätt friskt med Lennie Norman en gång i tiden för samma sak.

Finns det fler exempel?

Just Carlos Mencia tappade jag fan hakan till när jag såg någon standup han gjorde, fan om det inte var nästan hälften av materialet som var rakt av stulet från diverse andra ståuppare jag sett (jag har sett en jävla massa bör tilläggas). Så flagrant också, knappt några modifikationer eller nånting.
Citera
2007-07-27, 11:39
Medlem
Såg det här klippet för ett tag sen, visar rätt bra Carlos Mencia talang
http://youtube.com/watch?v=lCixAktGPlg
Citera
2007-07-27, 11:41
Medlem
Resistances avatar
Samtliga svenska stå-uppare hämtar friskt från sina kollegor i andra länder. Sällan man hör något "nytt" från våra komiker.
Citera
2007-07-27, 16:50
Medlem
phobics avatar
Först och främst tror jag inte att detta är ett särskilt utbrett fenomen. Den som stjäl eller lånar från en annan komiker riskerar utfrysning men jävla fart. Och den s.k. komiker som gör det förtjänar verkligen det. Det är verkligen bland det fulaste man kan göra. Usch vad jag hatar det.

Och att svenska komiker rippar från amerikanska komiker är, så vitt jag begriper, heller inte sant i någon bredare mening. Det finns inte några svenska, goda komiker med självaktning som inte sett alla stora komikers acts både en, två och tre gånger.

Dock händer det tyvärr. Senaste diskussionen gällde om Soran Ismail hade snott 4 olika rutiner från svenska ståuppare. Så vitt jag vet är saken utagerad och Soran har förklarat sig, och det skall ha varit tillfälligheter. Huruvida vem av dem som hade rätt vill jag inte ge mig in i (detta är verkligen brännhett), men jag tror Soran fick sig en rejäl kalldusch i alla fall. Att bli utfryst innebär slutet på ens karriär.

Dock vill jag i sammanhanget påpeka att just Soran, EFTER dessa anklagelser, körde en likadan rutin som Bill Engwall körde redan 2005. Sammanträffanden kan alltid ske, men om jag brände mig ordentligt en gång skulle jag passa mig jävligt noga nästa gång.

Som avslutning; jag har kanske sett 200 timmar unik stand-up genom åren. Att jag inte omvedvetet har tagit, lånat, inspirerats av det materialet när jag skriver eget material är helt uteslutet. Men upptäcker jag en för stor likhet med mina förebilder ryker skämtet direkt.

En bra idé är att prova materialet på flera andra komiker först. Om skämtet existrerar vet oftas någon av dem det.
Citera
2007-07-27, 16:58
Medlem
Lenny Norman har snott rätt mycket material från George Carlin har jag märkt.
Citera
2007-09-03, 05:24
Medlem
rogga9s avatar
Såg att Özz Nujen (om han nu verkligen kan kallas komiker) snodde av Ricky Gervais. Det handlade om att jättepandor inte vill ha sex och Özz snodde rakt av. Han borde hålla sig till sina 56 000 olika jag-är-så-hårig-och-jag-har-inget-land-skämt, dom är ju i och försej inte roliga men de har han i alla fall skrivit själv.
Citera
2007-09-03, 05:32
Moderator
impieteers avatar
I fallet Özz Nujen är det ju uteslutet att han stulit några skämt, eftersom han inte har några. Däremot så tycker jag att andra komiker borde skramla ihop åtminstone ett skämt åt honom.
Citera
2007-09-03, 06:06
Medlem
CDPs avatar
Joe Rogan tröttnade på Mencia och ägde sönder honom på scenen:

http://youtube.com/watch?v=jsq1uTLBHBc
Citera
2007-09-03, 13:42
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cap. Morgan

Finns det fler exempel?

Nyfiken i en strut kanske, men vad var det för skämt?
Citera
2007-09-03, 14:25
Medlem
erikbes avatar
Kvarteret skatan snodde nån sketch från "Kids in the hall"?

http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_13651886.asp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in