Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-07-29, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Greken Kallifatides gillar jag skarpt, inte så mycket för de halvtaskiga deckare han numera skriver utan för den personlighet han är. Det är också oerhört starkt av en person som invandrat i vuxen ålder (?) att ta till sig ett nytt språk och skriva skönlitterära verk på detta. Greker, finländare och tyskar och väl kanske inte riktigt vad denna diskussion handlar om. Inte ens den mest inbitna invandringskritiker eller nationalist ser den typen av invandring från kulturellt närliggande och högstående länder som ett problem.

Sanning. Att placera folket i Rosengård i samma grupp som Kallifatides känns inte riktigt rättvist. Om man nu inte är ute efter att smutskasta honom, vill säga.

OnT så är den absolut rikaste lärdomen vi har fått av multikulturen att det är mycket lättare att förstöra än att skapa. Betrakta Sverige innan massinvandringen och efter. En framgångsrik idyll som på 30 år förvandlats till en avfallsplats.

Positivt är att Sverige blir ett varnande exempel för tex Finland och andra grannländer hur lätt det kan gå fel. Lite överdrivet naiv humanism hos politikerna i kombination med en politiskt korrekt feghet kan få enormt förödande konsekvener för en i övrigt sund nation.

Ty den som släpper in araben i sitt land, är dömd till undergång.
Citera
2007-07-29, 13:49
Medlem
M.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muhammad_Akbar
Hur många av dessa är från mellanöstern och afrika?

Faktum är att de flesta är från mellanöstern.
Citera
2008-03-26, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sadim
Ofta får man höra att olika invandrargrupper bidragit med en massa bra saker till vår kultur och därmed vårt samhälle. Det kan väl vara sant, men om man tar de senaste årtiondenas stora flyktingströmmar fråm Mellanöstern - vad har de bidragit med för bra saker?
Som "bra saker" menar jag då INTE sånt som siffror, astronomi etc som kan hänföras till upptäkter i historisk tid, utan bara moderna företeelser. Någon som kan komma på något? Det enda jag kunde komma på var kebab, men det hade man ju kunnat plocka hit utan ett par hundra tusen flyktingars hjälp.
Ökad omsättning för svenska affärskedjor...
Citat:
Coops nya mångkulturella sortiment ”Världens mat” har blivit en fantastisk succé. Under Ramadan har sortimentet lockat nya kundgrupper och stått för drygt tre procent av all matförsäljning på stormarknaderna Coop Forum.
http://www.newsdesk.se/pressroom/coop/pressrelease/view/112212

.
Citera
2008-03-26, 12:31
Medlem
Kebab är gott med rätt sås osv. Förutom det vet jag inte
Citera
2008-03-26, 12:33
Medlem
Mad monks avatar
Japanerna gör kul data/konsolspel så jag gillar japaner just därför. Kebab och pizza kan vara gott ibland men det finns bättre mat om man säger så.

Amerikanerna gör fina bilar som håller. Tyskarna gav oss motorvägen. Ja jag har inget emot dessa bidrag till vårt land.
Citera
2008-03-26, 13:09
Medlem
Äspens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Istället för att hänvisa till en intetsägande lista föreslår jag att du läser igenom densamma och pekar ut vilka författare och konstnärer från Afrika och Mellanöstern som genom kvaliteten på arbetet har haft en positiv inverkan på svenskt kulturliv.
Självklart finns det neger- och arabförfattare. Det mesta av vad dessa skriver är dock skit, vilket med all önskvärd tydlighet illutreras när man granskar nobelpristagarna, inte många negrer och araber där inte!
Om du syftar på författare från mellanöstern och Afrika som skriver på svenska, kan jag vara villig att hålla med (främst för att jag är oinsatt i ämnet, inte för att jag vet att du har rätt). Men om du ser det ur ett mer globalt perspektiv och kollar på författare som skriver på engeöska/sina modersmål, då är du verkligen ute och cyklar.
Citera
2009-06-15, 00:28
Medlem
A-Hs avatar
Positivt med mångkultur?

Vi brukar ofta diskutera de negativa aspekterna av mångkulturen och det är väldigt lätt att gräva ner sig i det negativa med detta enorma sociala expriment. Därför tänkte jag att vi kunde diskutera det positiva med mångkulturen.

Vad är dina positiva erfarenheter av mångkultur?
Citera
2009-06-15, 00:36
Definiera först begreppet "mångkultur".
Citera
2009-06-15, 00:37
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Definiera först begreppet "mångkultur".

Är begreppet nytt för dig? http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5ngkultur
Citera
2009-06-15, 00:37
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pump-action.
Jag kan helt ärligt säga att jag inte ser något alls positivt med mångkultur, absolut ingenting. Det ska bli kul att se andras resonemang, de som ser något positivt med mångkultur...

Pizza, Zlatan och kebab då? Man kan även se dom små vardagliga sakerna. t.ex. jag såg en neger med en rolig mössa eller jag kände en ny odör från min lokala pizzabaggare Hassan-Ali.

Se så se det positiva hur litet det än må vara. Vi måste se att det finns positivt. Tänk positivt.
Citera
2009-06-15, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Vilken mångkultur? Här i Malmö finns ingen mångkultur. Bikultur kanske.

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

OT; Maten är mitt bidrag!
Citera
2009-06-15, 00:43
Träffa mer öppna och ej så fina-i-hatten människor som svenskarna kan vara rätt så ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in