Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-07-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sadim
Ofta får man höra att olika invandrargrupper bidragit med en massa bra saker till vår kultur och därmed vårt samhälle. Det kan väl vara sant, men om man tar de senaste årtiondenas stora flyktingströmmar fråm Mellanöstern - vad har de bidragit med för bra saker?

Massinvandringen har inte bidragit till en enda sak som är oumbärlig för det här landet. Om alla invandrare och flyktingar skulle försvinna imorgon, så skulle det inte förändra någonting. Förutom att polisen fick mindre att göra.

Det behövs inte tusentals afrikaner för att Fet-Evert ska få afrikanskt käk. Det räcker med en kokbok och en matlagningskurs.

Svenskar har lyssnat på amerikansk musik sedan jazzen kom. Men inte tusan har vi haft någon enorm invandring av amerikanska negrar för att behöva lyssna på hiphop. Jag känner ingen etnisk svensk som lyssnar på arabmusik. Därmed faller det musikaliska bidraget också platt till marken.
Citera
2007-07-28, 21:21
Medlem
Katarsiss avatar
Påminner om att tråden handlar om positiva bidrag eftersom vissa verkar ha glömt bort det.

/Mod
Citera
2007-07-28, 22:18
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Påminner om att tråden handlar om positiva bidrag eftersom vissa verkar ha glömt bort det.

/Mod

Men det verkar vara tunnsått med sådana bidrag från de kulturer vi massimporterar idag, tydligen. Pettsa och klababb i all ära, nog borde det finnas annat än olika sätt att laga mat att lyfta fram som positivt med invandringen?
Citera
2007-07-28, 22:27
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Men det verkar vara tunnsått med sådana bidrag från de kulturer vi massimporterar idag, tydligen. Pettsa och klababb i all ära, nog borde det finnas annat än olika sätt att laga mat att lyfta fram som positivt med invandringen?

Eftersom du tydligen inte tror på metoden att läsa igenom tråden innan du svarar, så kan jag upprepa en länk för dej:

http://www.immi.se/kultur/kulturarbetare.htm

Läs gärna igenom listan och säg sedan att inga invandrare bidrar till vår kultur.
Citera
2007-07-28, 22:46
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Eftersom du tydligen inte tror på metoden att läsa igenom tråden innan du svarar, så kan jag upprepa en länk för dej:

Läs gärna igenom listan och säg sedan att inga invandrare bidrar till vår kultur.

Men, vaffasn. Ingen idag läser gambisk pentamotor och ser det som en berikning av sin egen kultur.

Trodde tråden handlade om vad våra invandrare bidrar positivt med rent allmänt.
Citera
2007-07-28, 22:54
Medlem
Doctor Whos avatar
Ett positivt bidrag till sportkulturen/sportsverige är ju bättre än ingenting?

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonblaskan
Mustafa Mohamed sprang 3000 meter hinder på 8:05.75 i kväll och krossade Anders Gärderuds 31 år gamla svenska rekord.
– Det var på tiden, säger ”Musse” till sportbladet.se.
http://aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,1129128,00.html

Att slipa ner svenska rekordet med 2 sekunder är ingen dålig bedrift, särskilt eftersom inte en enda svenne lyckats med det på 31 år

Sen om sportsliga bedrifter ska räknas som bidrag till svensk kultur eller inte får ligga öppet.
Citera
2007-07-29, 03:28
Medlem
M.Anderssons avatar
Jag jobbar på ett daghem där många av barnen är invandrarbarn. Efter mina erfarenheter på diverse dagis som jag jobbat på de senaste åren så lyssnar invandrarbarnen mer på de vuxna än vad svenska barn gör.

Eftersom vi har många invandrarbarn får vi dessutom ofta nyanlända invandrare som praktiserar hos oss för att lära sig svenska bättre. Alla dessa praktikanter visar en stor vilja att ta till sig både det svenska språket och landet i övrigt. Sällan har jag hört så mycket positivit om sverige som av dessa människor.
Citera
2007-07-29, 10:52
Medlem
only humans avatar
En bra sak är att svenskars kunskap och förståelse för andra kulturer har ökat. Det kan vara smärtsamt med multikulturen men också lärorikt. Även det man hatar kan man lära sej av.
När människan började skicka upp raketer för att utförska rymden så var en av de mest intressanta sakerna att titta tillbaka och se jorden i rymden. Svenskarna kan på samma sätt se sin egen kultur när de upptäcker invandrarnas.
Citera
2007-07-29, 11:01
Medlem
Citat:

Istället för att hänvisa till en intetsägande lista föreslår jag att du läser igenom densamma och pekar ut vilka författare och konstnärer från Afrika och Mellanöstern som genom kvaliteten på arbetet har haft en positiv inverkan på svenskt kulturliv.

Självklart finns det neger- och arabförfattare. Det mesta av vad dessa skriver är dock skit, vilket med all önskvärd tydlighet illutreras när man granskar nobelpristagarna, inte många negrer och araber där inte!
Citera
2007-07-29, 11:06
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Istället för att hänvisa till en intetsägande lista föreslår jag att du läser igenom densamma och pekar ut vilka författare och konstnärer från Afrika och Mellanöstern som genom kvaliteten på arbetet har haft en positiv inverkan på svenskt kulturliv.

Självklart finns det neger- och arabförfattare. Det mesta av vad dessa skriver är dock skit, vilket med all önskvärd tydlighet illutreras när man granskar nobelpristagarna, inte många negrer och araber där inte!

Visst. Det mesta av all kultur är skit, oavsett ursprunget på den som framställer den.

Men, om du menar att till exempel Theodor Kallifatides INTE har gjort betydande bidrag till den svenska kulturen, så får vi nog enas om att vara oense.
Citera
2007-07-29, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Andersson
Jag jobbar på ett daghem där många av barnen är invandrarbarn. Efter mina erfarenheter på diverse dagis som jag jobbat på de senaste åren så lyssnar invandrarbarnen mer på de vuxna än vad svenska barn gör.

Eftersom vi har många invandrarbarn får vi dessutom ofta nyanlända invandrare som praktiserar hos oss för att lära sig svenska bättre. Alla dessa praktikanter visar en stor vilja att ta till sig både det svenska språket och landet i övrigt. Sällan har jag hört så mycket positivit om sverige som av dessa människor.

Hur många av dessa är från mellanöstern och afrika?

Citat:
Ursprungligen postat av only human
En bra sak är att svenskars kunskap och förståelse för andra kulturer har ökat. Det kan vara smärtsamt med multikulturen men också lärorikt. Även det man hatar kan man lära sej av.
När människan började skicka upp raketer för att utförska rymden så var en av de mest intressanta sakerna att titta tillbaka och se jorden i rymden. Svenskarna kan på samma sätt se sin egen kultur när de upptäcker invandrarnas.

Allt är lärorikt. Dråp och gruppvåldtäkter lär oss att livet inte alltd är en dans på rosor. Kvinnor utan slöja kan ta lärdom av att om man umgås med arabpack, så är risken överhängande att utsättas för överfall. Vi har mycket att tacka mångkulturen för.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Det var lite detta jag försökte få fram. Att enbart dra fram en lista på existerande författare eller musiker kvalar inte riktigt som bidragande. Det finns otroligt många stadsfinansierade skitkonstnärer, författare och musiker som ingen skulle sakna om de försvann. Få är genuint bidragande.
Citera
2007-07-29, 11:20
Medlem
Citat:
Visst. Det mesta av all kultur är skit, oavsett ursprunget på den som framställer den.

Men, om du menar att till exempel Theodor Kallifatides INTE har gjort betydande bidrag till den svenska kulturen, så får vi nog enas om att vara oense.

Greken Kallifatides gillar jag skarpt, inte så mycket för de halvtaskiga deckare han numera skriver utan för den personlighet han är. Det är också oerhört starkt av en person som invandrat i vuxen ålder (?) att ta till sig ett nytt språk och skriva skönlitterära verk på detta. Greker, finländare och tyskar är väl kanske inte riktigt vad denna diskussion handlar om. Inte ens den mest inbitna invandringskritiker eller nationalist ser den typen av invandring från kulturellt närliggande och högstående länder som ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in