Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-07-28, 11:37
Moderator
Ruskigbusss avatar
Sensationer? Nej, varför skulle man förvänta sej sensationer?

För mej som inte skiljer på personer beroende på ursprung så kan det faktiskt vara svårt att försöka skilja ur vad som kommer från invandrade och vad som är infött.

Sen beror det på vad man menar med kultur. Är det musik-konst-mat etc - eller är det allt som föresiggår mellan människor?

Mat har vi redan behandlat - och det vore ju välgörande om de som enbart äter pizza och kebab vågar sej på maträtter från fler kulturer än så.

När det gäller musik så har vi ju mängder av personer med utländsk bakgrund, kolla av topplistorna så ser ni personer med "icke-svenskt" utseende.

Samma sak när det gäller dansare och andra inom show-business.

Författare har vi också mängder, från Kallifatides till Birro-bröderna.
http://immi.se/kultur/authors/

Konstnärer - samma sak: http://www.immi.se/kultur/konst/

Fler kulturarbetare som har utländsk bakgrund: http://www.immi.se/kultur/kulturarbetare.htm

Tittar vi sedan på hur människor beter sej, så visst finns det bland VISSA invandrargrupper en större respekt för äldre, mindre respekt för köandet och mössan-i-handen-beteendet och ett större benägenhet att ta på varandra (utan sexuell avsikt.)

(Inom parantes: Nog är det väldigt märkligt att en del inte för sitt liv kan ens låtsas förstå att invandrade bidrar med något positivt, någonsin - och - som det verkar panikartat - bara MÅSTE dra fram det negativa. )
Citera
2007-07-28, 11:47
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

För mej som inte skiljer på personer beroende på ursprung så kan det faktiskt vara svårt att försöka skilja ur vad som kommer från invandrade och vad som är infött.

När det gäller musik så har vi ju mängder av personer med utländsk bakgrund, kolla av topplistorna så ser ni personer med "icke-svenskt" utseende.

Konstnärer - samma sak:

Fler kulturarbetare som har utländsk bakgrund:
. )
Man behöver inte dömma folk efter hudfärg för att inse att invandringen kommer förvandla vårat land till ett område där inga vettiga människor vill bo, berikning och positiva bidrag är inte en fråga på individnivå.

Angående musik så dom bästa artisterna svenska, möjligen kan man lyssna på Timbuktu annars så är invandringen och invandrarna extremt hajpade och får mer mediatid än dom förtjänar.
Citera
2007-07-28, 12:04
Medlem
NoHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Pizza är ju som bekant en italiensk rätt. Jag anar nästan rasism när du antar att "vissa folk" är vana vid att baka pizza. Speciellt när det inte gäller italienare.

jag handlar bara pizza på pizzerior där italienare jobbar.. vi har tre såna här i stan och de håller alla högre kvalitét än övriga.. kanske för att det är stenugnsbakade och med lite andra ingredienser och lite sådär.. men ändå!

jag tycker det är jättetrevligt med de japanska restaurangerna som dykt upp, libanesiska, kinesiska, turkiska..

Några av de bästa fotografer jag mött här i stan är invandrare och de har ett litet annat sätt att se på bilder vilket gör att man lär sig mkt utav dem, de håller i många fina utställningar..

Vi har filmer av Fares som Jalla jalla och Kopps som är omåttligt populära här i stan..

Flera stand up-komiker har blommat upp, också flera skådespelare..
Citera
2007-07-28, 12:06
Bannlyst
Frågan är även var man sätter ribban. Det går att hitta postiva saker med alla människor. Adolf Hitler och Josef Stalin var nog sötnosar båda två om man rotar i deras dagböcker tillräckligt. En mer intressant fråga vore ju om det finns något positivt med mångkultur som vi skulle sakna om mångkulturen plötsligt försvann?

Finns det någonting positivt som svenskarna absolut skulle gå miste om, ifall vi inte hade samtliga berikare från mellanöstern och afrika?

Någonting överhuvudtaget?
Citera
2007-07-28, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muhammad_Akbar
Någonting överhuvudtaget?
Svar: Nej. Ingenting. Överhuvudtaget.
Citera
2007-07-28, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PiggyRock
Svar: Nej. Ingenting. Överhuvudtaget.

Jag har försökt få fram några motargument så att det blir lite debatt här men vi får väl nöja oss med petsan och kebabben. Några roliga stand-up komiker och fantastiskt spektakulära filmer som Jalla Jalla. Dom hade vi naturligtvis inte kunnar leva utan. Katastrof om dom försvann...
Citera
2007-07-28, 12:23
Bannlyst
Citat:
Jag har försökt få fram några motargument så att det blir lite debatt här men vi får väl nöja oss med petsan och kebabben. Några roliga stand-up komiker och fantastiskt spektakulära filmer som Jalla Jalla. Dom hade vi naturligtvis inte kunnar leva utan. Katastrof om dom försvann...
Eller hur!!???
Citera
2007-07-28, 12:36
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:

Läs gärna igenom tråden igen.
Citera
2007-07-28, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Sen beror det på vad man menar med kultur. Är det musik-konst-mat etc - eller är det allt som föresiggår mellan människor?

Mat har vi redan behandlat - och det vore ju välgörande om de som enbart äter pizza och kebab vågar sej på maträtter från fler kulturer än så.

Konstnärer - samma sak: http://www.immi.se/kultur/konst/

Fler kulturarbetare som har utländsk bakgrund: http://www.immi.se/kultur/kulturarbetare.htm

Tittar vi sedan på hur människor beter sej, så visst finns det bland VISSA invandrargrupper en större respekt för äldre, mindre respekt för köandet och mössan-i-handen-beteendet och ett större benägenhet att ta på varandra (utan sexuell avsikt.)

(Inom parantes: Nog är det väldigt märkligt att en del inte för sitt liv kan ens låtsas förstå att invandrade bidrar med något positivt, någonsin - och - som det verkar panikartat - bara MÅSTE dra fram det negativa. )

Jag är hemskt ledsen Ruskigbuss. Men ingenting det du nämner i tråden är att betrakta som speciellt positivt. Lite seriösa exempel efterfrågas. Tack!

Det existerar filmer, författare och artister med bakgrund i utlandet. Vad säger att bättre svenska artister eller författare inte kunnat ta deras plats?

Att en del av dem jobbar anser jag inte räcker riktigt som ett argument. Men du får ju sätta ribban lågt antar jag. Det vore kul om du använde lite mer seriösa argument istället för att dra upp rent triviala ting.
Citera
2007-07-28, 12:44
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Jag är hemskt ledsen Ruskigbuss. Men ingenting det du nämner i tråden är att betrakta som speciellt positivt. Lite seriösa exempel efterfrågas. Tack!

Mjahadu, jag vet givetvis inte varför du anser att författare, konstnärer, musiker och andra kulturarbetare inte bidrar till kulturen, och vad som är bra eller dåligt inom kultur är ju högst subjektivt - men vad tusan är det du efterfrågar?

Invandrare som är stjärnor på att måla hötorgskonst, spela nyckelharpa eller stoppa blodkorv?

Vad är kultur för dej?
Citera
2007-07-28, 17:10
Medlem
obans avatar
Invandrare har ju spridit kampsporten i Sverige vilket jag personligen haft mycket glädje av så det är väl en positiv sak, men jag kan tänka mig att många inte håller med. Nån vidare kultur vet jag dock inte om dom fört med sig, annat än maten då förstås. De författare som nämnts i tråden kunde ju gott ha flyttat nån annanstans utan att nån saknat dem. Det skulle väl möjligtvis vara gästfriheten hos somliga invandrare. Att bli bjuden på middag hos en persisk familj är stor skillnad gentemot att äta falukorv med mos hos en svensk.

Sen blev ju min kusin brutalt överfallen och våldtagen när hon va 14 år och tvingades flytta till annan ort eftersom Muhammads kusiner blev sura på henne eftersom stackaren hamnade i finkan. Jag antar att det är priset vi får betala för att vi till omvärlden ska kunna säga hur solidariska och välmenande vi svenskar är.
Citera
2007-07-28, 17:21
Medlem
NumeroUnos avatar
De invandrare som kommer nu har ju ingen kultur att nämna från början så jag vet inte vad de skulle kunna berika Sverige med. Mellanöstern och Afrika ligger hopplöst efter Europa på samtliga områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in