Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
Jag tycker inte kulterna "söderöver" i Europa brister i sitt rättvisetänkande. Tvärtom tycker jag man ser en stor respekt inför t.ex. poliser och myndigheter i övrigt. Inställningen påminner lite om den som skildras i gamla svenska filmer och som ev. överlevt ute på den svenska landsbygden, gentemot "länsman" och andra tjänstemän
Visst - jag talar naturligt nog om Mellanöstern, Sydamerika och Afrika eftersom det är därifrån invandrarna oftast kommer.

Det är intressant att jämföra Sverige och Sydeuropa men inte riktigt på sin plats här.
Citat:
Jag gissar vilt att dessa inte härstammade från Europa.
Visst.
Citat:
Tråden handlar om positiva bridrag till den svenska kulturen. Jag vidhåller att den generositet, spontana öppenhet och "sociala färdigheter" som vissa kulturer för med sig hit ÄR en berikning. Sedan om du vill förringa detta med diverse negativa extremexempel så får det väl stå för dig. Jag behåller min åsikt.
Jo, jag håller med dig till viss del men du kan inte vänta dig att en realist bara lägger sig platt och vägrar att skriva nånting negativt samtidigt.
Det du nämner är, till skillnad från mat och annat trams, substantiella fördelar, men om man lägger allt annat i den andra vågskålen väger det ändå sorgligt lätt.