Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-27, 00:24
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
De nyaste har väl knappast varit här i tre decennier?

De som har varit här i tre decennier har ju bidragit en hel del.

Alla småbutiker - vem driver dem? Inga kulturella storverk förvisso, men de förmedlar i alla fall tidningar.

Och alla restauranger och kaféer? Återigen - invandrade.

Musiken är ett annat område. I stället för den (förvisso bitvis ganska bra) amerikanska musiken - kan man nu se och lyssna till musik från hela världen.

Återigen är det oftast i städer som den möjligheten finns.

Men gudsigförbarme som salig Farmor brukade säga.

Vi kan objektivt se att dit det kommer Blattar i mängd, dit kommer det kriminalitet och slum, precis som de hade det i sina Bajzhoolistans hemmavid där de brukar tillbringa sina av sossialen betalda semestrar.

Finns ingen som helst anledning att tro att dagens nya asylsnyltare skulle bidra med något mer än kanske att öppna ännu en pettseria på starta-eget-bidrag eller sysselsätta rättsväsende och batikhäxor i samma grad som tidigare.
Citera
2007-07-27, 00:57
Medlem
HoccultAs avatar
men seriöst är mat det enda positiva som kommit?
kan säga karnevalen i hammarkullen som dom latinamerikanska folken kom med på 70-talet för att visa sin tacksamhet till oss svenskar för att vi tog emot dom.
men som sagt det var på 70-talet dom startade detta här och finns än idag men suger nu iofs
Citera
2007-07-27, 01:19
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Citat:
Däremot kan ju maträtter som görs av folk som är vana att göra dem smaka bättre än om en ovan gör den.

Men, visst, alla dessa olika maträtter är väl en av de bestående bidragen till vår kultur? Det finns ju betydligt mer än pizza och kebab, i alla fall för oss som bor i städer.

Pizza är ju som bekant en italiensk rätt. Jag anar nästan rasism när du antar att "vissa folk" är vana vid att baka pizza. Speciellt när det inte gäller italienare.
Citera
2007-07-27, 07:12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Småbutiker och restauranger hade naturligtvis funnits även utan invandrare. Musiken hade definitivt också funnits.

Det där är "turistgrejer" som man lika gärna hade kunnat åka till ett annat land för att se "mångkultur" ā la Mona Sahlin. Tycker ärligt talat att det är rätt förnedrande för invandrare att bli föremål för nån slags pissliberal voyeurism på det där sättet. Dessutom har det ingenting med nån djupare kultur att göra. Kultur är inte om man kan köpa kebab eller ej. Att många nuförtiden, inklusive delar av den självutnämnda eliten tror att det är så säger en del om samhällets tillstånd i pissliberalismens och PK-ismens tidevarv.

Ja, så kan man ju också se det.

Nu var topic inte vad invandrade bidragit med i stort, utan vad de bidragit till i vår KULTUR.

Och i kultur brukar man omfatta t ex mat.

Som jag skrev - det finns mer "utländsk" mat än pizza, och kebab.

Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Men gudsigförbarme som salig Farmor brukade säga.

Vi kan objektivt se att dit det kommer Blattar i mängd, dit kommer det kriminalitet och slum, precis som de hade det i sina Bajzhoolistans hemmavid där de brukar tillbringa sina av sossialen betalda semestrar.

Finns ingen som helst anledning att tro att dagens nya asylsnyltare skulle bidra med något mer än kanske att öppna ännu en pettseria på starta-eget-bidrag eller sysselsätta rättsväsende och batikhäxor i samma grad som tidigare.

Nu var ämnet inte vad dåligt som invandrade bidragit med - där jag för övrigt inte håller med dej, det är ämnet för en annan tråd.

Är det omöjligt för de som är kritiska till invandringen att ens försöka se positiva effekter?

Citat:
Ursprungligen postat av Muhammad_Akbar

Det är kul att en multikulturalist åtminstonde försöker, medans dina kamrater flytt fältet. En eloge till den evigt naive och kämpande Ruskigbuss.

Är du så pass desperat efter att få några få poäng, så visst kan väl falafel vara kul emellanåt. Finns det inget mer än skattefuskande småkiosker och kebab så kan du väl hitta på något i sedvanlig ordning.

Så en fyrdubbling i våldtäkter i utbyte mot några nya matrecept och low-class pisserior. Kanonbra affär, det köper vi.

Sluta hymla nu Ruskis och öppna ögonen. Det finns absolut ingenting positivt med mellanösternpacket och afrikanernas invandring. Ingenting som kan uppväga de kostnader och problem de medför.

Trots att du envisas med att diskutera mej i stället för frågan, så väljer jag att svara dej.

Som jag skrev ovan - topic för tråden är inte om de positiva bidragen motiverar att man måste acceptera de negativa.

Kan det inte finnas något positivt med invandringen?

Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Pizza är ju som bekant en italiensk rätt. Jag anar nästan rasism när du antar att "vissa folk" är vana vid att baka pizza. Speciellt när det inte gäller italienare.

Hm? Nej, sa jag det? Vissa PERSONER är vana att göra vissa maträtter, eftersom de växt upp med dessa, de har ätit dem hela sitt liv och de vet när de är vällagade eller inte.

En svensk kan lära sej göra en god pizza, eller poff poff - men att tro att man kan stövla in från gatan och svänga ihop en smaskig maträtt av ingredienser man aldrig sett förut - DET är nog ett chauvinstiskt sätt att se på andra kulturers mat.
Citera
2007-07-27, 07:53
Medlem
Katarsiss avatar
Diskutera topic - inte varandra.

Raderat

/Mod
Citera
2007-07-27, 11:18
Bannlyst
Citat:
Trots att du envisas med att diskutera mej i stället för frågan, så väljer jag att svara dej.

Som jag skrev ovan - topic för tråden är inte om de positiva bidragen motiverar att man måste acceptera de negativa.

Kan det inte finnas något positivt med invandringen?

Korrekt svenska är "dig" och "mig", men visst, vi kan prata rinkebysvenska om du föredrar en enklare arabisk nivå.

Jag ville bara ge dig en eloge för ett tappert försök, därför att det är ganska uppenbart att du greppar efter halmstrån. Pinsamt uppenbart faktiskt. Det finns, som sagt, ingenting att ta upp egentligen. Matkultur kan man googla fram på 2 röda. Det behövs inte 100.000 parasiter med livstidsförsörjning för att laga kebab.

Det är en mycket svår uppgift att beskriva någonting positivt som invandringen från arabvärlden och afrika bidragit med utan att använda lögnen som stöd. Därför ville jag ge dig en eloge i all välmening för att du försöker.
Citera
2007-07-27, 11:31
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Pizzan i likhet med potatisen blev introducerade till Sverige av svenskar, och vi behövde inte ta hit en miljon afrikaner bara för att börja käka bananer på 50 talet.

Om man behöver dasspapper och inte vill gå in på ett proppfullt daglivs kan man gå till indiern på hörnet och köpa en rulle för en 5:a, det är det enda positiva jag kan komma på.
Citera
2007-07-27, 12:18
Medlem
sadims avatar
Inget mer än mat?

Man får intrycket att lite olika kulinariska yttringar är det som invandrare bidragit med. Isåfall är det ju inget stort bidrag och inget som gör att man känner att Sverige går plus. Sen tror jag inte på att matkulturen utvecklats pga att folk kommer till Sverige - det beror minst lika mycket på att svenskar reser utomlands också. Eller fick vi hamburgaren till Sverige genom att folk från USA flyttade hit? Började vi dricka vin till maten bara för att italienarna kom hit på 50-60 talet? Icke....det beror på att vi reser utomlands och tar med oss hem intryck och företeelser som vi gillar.

Hursom, det verkar vara dåligt med exempel på faktiska förbättringar och framsteg som invandringen lett till. Var finns alla mångfald-är-jättebra-människor? Dom borde väl veta.
Citera
2007-07-27, 12:32
Medlem
Är det inte positivt?

Jag upplever att många lågstatusyrken helt domineras av första generationens invandrare som t.ex. buss- och taxichaufförer, städare, nattöppna restauranger för hungriga fulla människor, många öppnar bilrecondfirmor också..
Känns som att om man skall se något positivt gentemot svenskarna så är det väl att vi slipper skitjobben i större utsträckning.

Sen finns det ju alltid arbetslösa svenskar som skulle kunna ta skitjobben, men många gånger är de personerna så omotiverade/intresserade av att göra annat än de själva behagar..

Jag tror att de problem vi ser idag delvis kan lösas om vi Svenskar visar våra starka sidor; samarbete, struktur, förändringsbenägenhet, öppensinnighet och fram för allt; omtanke. Istället för att vara sur på dem och racka ner på allt de gör så kan vi ge deras kommande generationer bättre förutsättningar att bli goda svenska medborgare -svenskar kan de aldrig bli.
Citera
2007-07-27, 12:45
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Småbutiker och restauranger hade naturligtvis funnits även utan invandrare. Musiken hade definitivt också funnits.

Just småbutiker och restauranger/små gatukök är något det kryllar av neråt mellanöstern, och jag ställer mig ganska tveksam till att det hade funnits lika många utan invandringen. Sen att lite matkultur och småbutiker skulle väga upp de stora påfrestningarna på samhället invandringen innebär är tveksamt, men det kan ju tas i en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av X2k5
Jag tror att de problem vi ser idag delvis kan lösas om vi Svenskar visar våra starka sidor; samarbete, struktur, förändringsbenägenhet, öppensinnighet och fram för allt; omtanke. Istället för att vara sur på dem och racka ner på allt de gör så kan vi ge deras kommande generationer bättre förutsättningar att bli goda svenska medborgare -svenskar kan de aldrig bli.

Den där lösningen har ju redan prövats och fungerar ju uppenbarligen inte. Och varför ska de som redan bor här vara förändringsbenägna? Är det vi som ska anpassa oss till de som kommer hit? Borde det inte vara tvärt om? Eller iaf invandrarna som borde förändra och anpassa sig mest?

Det stora problemet är att PK-svensken är grymt rasistisk utan att ens inse det, att behandla invandrare som om de vore 4 åringar som inte klarar något själva är ju helt befängt. De är ju för fan vuxna människor (de flesta iaf). Ge dem lite ansvar och sluta skylla på samhället så fort de gör något fel.
Citera
2007-07-27, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X2k5
Jag upplever att många lågstatusyrken helt domineras av första generationens invandrare som t.ex. buss- och taxichaufförer, städare, nattöppna restauranger för hungriga fulla människor, många öppnar bilrecondfirmor också..
Känns som att om man skall se något positivt gentemot svenskarna så är det väl att vi slipper skitjobben i större utsträckning.

Sen finns det ju alltid arbetslösa svenskar som skulle kunna ta skitjobben, men många gånger är de personerna så omotiverade/intresserade av att göra annat än de själva behagar..

Det där är en intressant fråga men bör diskuteras i en tråd som diskuterar hur integrationspolitiken bör bedrivas.
Citera
2007-07-27, 19:59
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Nu var ämnet inte vad dåligt som invandrade bidragit med - där jag för övrigt inte håller med dej, det är ämnet för en annan tråd.

Är det omöjligt för de som är kritiska till invandringen att ens försöka se positiva effekter?

Tja, skall vi se det som positivt att en del av Blattarna lär sig borsta tänderna, simma, cykla, byta till rena underkläder och bete sig som vanligt folk och följa svenska lagar och regler? Dvs saker som även retarderade svennar skall kunna klara av?

Nej, några positiva mereffekter kan jag inte se med dagens Blatteinvasion. Dvs, de tillför inte mer än skit, våld och elände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in