2007-07-25, 16:32
Medlem
quaertys avatar
Någon som har ätit på Anthony Bourdains favoritkrog, Fergus Hendersons St John i London, eller kanske på systerkrogen St John Bread and Wine? Eller, ännu hellre, någon kompetent kock/hobbykock som lagat spännande inälvsmat från hans(Fergus Hendersons)kokbok Nose to Tail Eating?
Jag vill gärna prova men misstänker att det bara skulle spä på min omotiverade rädsla för att äta vissa delar av våra vänner djuren. Är nog helt enkelt inte tillräckligt vass i köket. Nå?
Citera
2007-07-25, 17:43
Medlem
Riddarens avatar
Tyvärr är inte London mitt favoritställe men jag älskar däremot inälvsmat, njure är dock ett undantag. Har käkat mycket skoj den senaste månaden. Fransmännen både gillar och vet hur man ska tillreda det mesta. En överraskning var kokt kojuver med någon form av vitlökssås och gratinerade endiver. Grymt gott bara man kom över utseendet på härligheten. Sedan kan jag rekommendera Kalvhjärna! Den tycker jag dock inte att man ska försöka sig på att tillreda den själv om man nu är lite kinkig med sådant. Lever av olika slag är dock min favorit. Tror att det var Seamus som rekommenderade att grilla kycklinglever och kycklinghjärta på spett vilket har blivit lite av en favorit. Det bästa i leverväg är dock Terrine de foie gras à la Strasbourg. Om man har lite bollar så kan jag också rekommendera de Franska inälvskorvarna (Andouillettes) som kan vara lite svåra för den ovana om man säger så. Rätt kraftiga smaker som antagligen kräver lite “träning” för att uppskatta, ungefär som med stallstinkande ostar. Kalvbräss är också en favorit som man kan hitta i “vanliga” affärer(bakom disk så klart) om man har tur. Käkade friterad för ett tag sedan. Djävulskt gott! Annars finns det ju en del annat skoj som nätmagspastej och andra läckerheter…

Fergus Hendersons i all ära men det mest ultimata receptet där inälvor ingår kommer ändå från Tore Wretmans bok Mat och minnen. Flamberad morkulla! Det blir en tråd om den rätten framåt hösten!
Citera
2007-07-25, 18:04
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren

Fergus Hendersons i all ära men det mest ultimata receptet där inälvor ingår kommer ändå från Tore Wretmans bok Mat och minnen. Flamberad morkulla! Det blir en tråd om den rätten framåt hösten!
Längtar redan! Blir det lika innovativt och ambitiöst som snigeltråden så lär man ju bänka sig!
Citera
2007-07-25, 18:05
Medlem
quaertys avatar
Jag räds verkligen inte mycket smak,eller annorlunda smak, jag är nog mer något av en fobiker när det gäller utseende eller svår, annorlunda konsistens. Jag undviker t.ex tunga i dess naturliga utseende...och jag skäms. Däremot är ju korven våran bäste vän när det gäller att utnyttja djuret till fullo. Det enda sättet att få herr Svensson att klämma i sig det han skrattar åt och hånar i vanliga fall.

Jag äter gärna kalvbräss och självklart gås- och anklever. Och en morkulla eller två skulle jag nog enkelt få i mig. Näbb och allt. Efter att ha läst Mons Kallentofts hyllning i Food Noir är suget ständigt vid min sida.

Starta morkulletråden inom kort, tror att den kan få genomslag.
Citera
2007-07-26, 02:49
Medlem
Riddarens avatar
Det kan ni lita på! Måste bara vänta in rätt säsong. Satan det vattnas i mun bara jag tänker på det. Gillar rätter som inte bara är jävligt goda utan också som bjuder på lite av en upplevelse. Kan redan se vissa kvinnors min när jag skär upp magen vid bordet, hackar inälvorna och rör ihop dem med gåslever, smör och lite steksky och sedan klyver skallen och skär av näbben som jag sedan trycker igenom hjärnan som en tandpetare. Jo det ska bli riktigt kul! Resten av rätten är inte fy skam den heller…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in