2007-07-25, 13:44
Medlem
Cormacs avatar
I en video jag suttit å kollat på (som jag fö hittade via FB) så är det en kille som sitter och förklarar nå grejer om dns, och hur man kan kolla upp en massa saker. Iaf så vart jag sugen och eftersom jag redan hade både backtrack 2.0 beta och den färdiga 2.0an så körde jag bara igång. Första gången jag prövade så skrev jag då helt enkelt in nslookup, det verkade starta men pga att jag glömt stoppa i nätverkskabeln så hände ingenting. När sedan allt var igång och jag nu skriver in nslookup så ser det ut ungefär såhär

BT ~ # nslookup
nslookup: parse of /etc/resolv.conf failed
BT~ #

Jag har testat googla men pga min totala inkompetens inom ämnet så kändes det mer givande att fråga här eftersom jag inte hittade något i mina ögon vettigt svar.
Jag kör livecd och det vart likadant i både betan och den färdiga 2.0an

Kan någon förklara vad detta betyder och ungefär hur jag ska bete mig för att få det att fungera?
Citera
2007-07-25, 14:31
Medlem
:Ericuss avatar
resolv.conf innehåller sökvägen till din namnserver, i mitt fall är det min router, alltså 192.168.1.1. Starta om datorn med kabeln i eller lägg till manuellt.
Citera
2007-07-25, 14:36
Medlem
Cormacs avatar
Har startat om flera gånger.
Lägg till manuellt? Min kunskap sträcker sig till att skriva dhcpcd det första jag gör :P var det de du syftade på?
Citera
2007-07-25, 15:26
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cormac
Har startat om flera gånger.
Lägg till manuellt? Min kunskap sträcker sig till att skriva dhcpcd det första jag gör :P var det de du syftade på?

Kod:
echo "nameserver 192.168.0.1" > /etc/resolv.conf
Citera
2007-07-25, 15:35
Medlem
Det låter märkligt, eftersom du skriver att du "har googlat". Det lär du inte kunna göra utan att dns-maskineriet fungerar, om du nu inte använder mer än en dator.

Du kan ju göra "cat /etc/resolv.conf" och klistra in texten här innan du massakrerar den. Felmeddelandet antyder att det är fel på formatet snarare än innehållet, så att säga.
Citera
2007-07-31, 19:05
Medlem
Cormacs avatar
Kod:
bt ~ # dhcpcd
bt ~ # nslookup
bt ~ # cat /etc/resolv.conf
nameserver 195.67.199.42
nameserver 195.67.199.43
search
bt ~ # echo "nameserver 192.168.0.1" > /etc/resolv.conf
nameserver 192.168.0.1
bt ~ # nslookup
>

Det startade.
Jag skulle kunna nöja mig med att tacka men då lär jag mig inte så mycket.
Min egen uppfattning är att jag i resolv.conf såg vilket ip som BT antog att routern hade. Echo "nameserverblabla" antar jag är en grej som skriver över de förinställda ip-adresserna till den riktiga router adressen. Vad som felar litegrann här tycker jag är att jag kunde nå internet från ff utan att bestämma router.

Tänker jag någorlunda rätt?

Btw
Vanliga hemsidor fungerade felfritt, men jag googlade ändå på min andra dator.
Citera
2007-07-31, 19:43
Medlem
Gryshnozks avatar
Det kan vara värt att kolla upp vilken adress du har till routern och ersätta 192.168.0.1 om du inte har den adressen. Sen ang. echo så skriver den in den texten i slutet av den filen.
Citera
2007-07-31, 22:55
Medlem
Cormacs avatar
192.168.0.1 är givetvis adressen till routern och allting jag hade planerat att göra har jag nu gjort. Vad jag undrar är vad jag egentligen gjorde och om mitt tänk var någorlunda rätt.
Citera
2007-07-31, 23:03
Medlem
acuras avatar
Citat:
Kod:
bt ~ # dhcpcd
bt ~ # nslookup
nameserver 195.67.199.42
nameserver 195.67.199.43
search
nameserver 192.168.0.1
bt ~ # nslookup
>

Det startade.
Jag skulle kunna nöja mig med att tacka men då lär jag mig inte så mycket.
Min egen uppfattning är att jag i resolv.conf såg vilket ip som BT antog att routern hade. Echo "nameserverblabla" antar jag är en grej som skriver över de förinställda ip-adresserna till den riktiga router adressen. Vad som felar litegrann här tycker jag är att jag kunde nå internet från ff utan att bestämma router.

Tänker jag någorlunda rätt?

Btw
Vanliga hemsidor fungerade felfritt, men jag googlade ändå på min andra dator.

Nej resolv.conf anger inte adressen till din router utan adressen till din namnserver.

Hur du vill att din trafik ska routas ordnar du med kommandot route.
Citera
2007-07-31, 23:30
Medlem
Citat:
Kod:
nameserver 195.67.199.42
nameserver 195.67.199.43
search
Raden "search" ställer till det, den är inte komplett. Troligen har du en fil som heter
/etc/resolv.conf.tail med den skräpraden i. Radera den filen i så fall. Om inte,
radera "search"-raden från resolv.conf och hoppas att den inte återuppstår. Spökar den
så är det något lurt med dhcpd(*).

När du startar dhcpd och din nätleverantörs maskiner gör som de ska, så fylls resolv.conf
i automatiskt med rätt IP-adresser. Det ska fungera av sig själv.

*) ... eller dhcpcd eller dhclient eller vad det nu heter som sköter ruljansen med dynamiska ip-adresser.
Citera
2007-08-01, 18:53
Medlem
Cormacs avatar
Så det jag gjorde då jag skrev in

Kod:
nameserver 195.67.199.42
nameserver 195.67.199.43
search
nameserver 192.168.0.1

Var alltså att ändra på innehållet i resolv.conf?
Citera
2007-08-01, 19:46
Medlem
Ja, det du gjorde med "echo" skrev över det gamla innehållet i resolv.conf.
Vinkeltecknet gör så att det som kommer ut av echo stoppas in i filen som du namnger efter vinkeln.

Sök på nätet efter lite grundläggande UNIX-grejer, så lär du dig snart sådana saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in