Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-08-12, 07:24
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför det?

Grymma napolianska pizzor och trevlig personal.
Citera
2021-08-12, 07:26
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Du gör precis hur fan du vill. Jag skiter i vilket. Ville bara tipsa om grymma pizzor.

Hör det till tråden?
Citera
2021-08-12, 07:38
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Hör det till tråden?
"den stora tråden om pizzor [Alla inlägg om godaste pizzan, sta degen osv]. Så ja, det tror jag att det gör. Fjant.
Citera
2021-08-12, 07:43
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
"den stora tråden om pizzor [Alla inlägg om godaste pizzan, sta degen osv]. Så ja, det tror jag att det gör. Fjant.

Heh, jag måste tacka dig.. Du förgyllde min dag!
Citera
2021-08-12, 12:47
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Jag vill rekommendera food trycken Jajanapoli som håller till i trakterna kring Höganäs. Sök efter dom på Instagram.
Nej ...

Jag gör bättre pizza jag.

Jag har t.o.m. en specialare som kan smälta även det mest inbakade hjärta.

Vad sägs om en pizza med svampstuvning tex ...
Ja, där kan vi börja snacka.

Något sånt kan jag slå vad om att din "food tryck" inte vet hur de ska laga.

Men man häller bara lite svampstuvning med rätt kryddning på pizzan.
Sen har man god ost ovanpå, och gratinerar allt i ugnen.
Slutligen monterar man med lite röd sotad paprika, som stekts upp lagom mjuka.
Finstekta svampar för extrasmak på toppen.

Ja, om man vill kan man faktiskt ha på lätt stekta vegetariska rökta bitar också (antingen rökt tofu, eller sån där bacon-inspiration).
Citera
2021-12-14, 15:21
Medlem
Out-of-Steps avatar
Testade pizza idag, degen blev fin efter 24h. Men själva processen i ugnen blev ingen höjdare. La den på en plåt jag kapat men jag misstänker att den inte blev tillräckligt varm innan jag slängde in pizzan. Körde på över-/undervärme utan fläkt. Vilken inställning ska man ha på ugnen förutom max värme? Finns kombinationer av över, under, båda för både varmluft och traditionell samt en grillfunktion för övre delen.

På pizzan hade jag tomatsås, ost, grana padano och lite olivolja. Men när jag tog ut pizzan var det en ganska stor pöl i mitten av vatten och olja. Ska jag skita i olja? Ska jag ta mindre tomatsås eller sila den på något vis? . Kliar fortfarande i munnen av oljan
Senast redigerad av Out-of-Step 2021-12-14 kl. 15:24.
Citera
2021-12-15, 22:28
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Testade pizza idag, degen blev fin efter 24h. Men själva processen i ugnen blev ingen höjdare. La den på en plåt jag kapat men jag misstänker att den inte blev tillräckligt varm innan jag slängde in pizzan. Körde på över-/undervärme utan fläkt. Vilken inställning ska man ha på ugnen förutom max värme? Finns kombinationer av över, under, båda för både varmluft och traditionell samt en grillfunktion för övre delen.

På pizzan hade jag tomatsås, ost, grana padano och lite olivolja. Men när jag tog ut pizzan var det en ganska stor pöl i mitten av vatten och olja. Ska jag skita i olja? Ska jag ta mindre tomatsås eller sila den på något vis? . Kliar fortfarande i munnen av oljan

Lämna plåten i ugnen och öppna luckan försiktigt för att inte släppa ut för mycket värme. Ha pizzan förbered på bakplåtspapper på en annan skärbräda/plåt så du snabbt kan skyffla över den på den varma plåten i ugnen.

275 grader eller högre om du kan. Grädda i 5-6 minuter på över-undervärme, och ha fläkten på i några sekunder. Men använd helst varmluft om du har en sådan ugn.

Det räcker med att bara ha en liten skvätt olivolja i tomatsåsen när du blandar i kryddorna. Mängden sås behöver inte vara mycket alls. På en pizza som är 32 cm räcker det med 3 matskedar tomatsås.

Du kan också se över mängden ost som användes. Om det möjligtvis blev ett för tjockt lager.
Senast redigerad av Porryhatter 2021-12-15 kl. 22:30.
Citera
2021-12-15, 22:39
Medlem
Citat:

Skulle rekommendera att gå till lokala pizzerian och köpa degen sen kan du baka ut den själv, jag kan sätta lite olivolja på plåten men inget i tomatsåsen, sätt på ugnen på max temp. varmluft under och övervärme! Jag bakar ut degen lägger på plåten som är i rumstemperatur sätter på tomatsåsen och färdig riven mozzarella ost sen får alla lägga på det dom vill ha, är vi många så krävs det lite trix för att flytta runt plåtarna i ugnen men det är bara att ha koll, går snabbt att bränna en pizza.
Citera
2021-12-16, 00:19
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
275 grader eller högre om du kan. Grädda i 5-6 minuter på över-undervärme, och ha fläkten på i några sekunder. Men använd helst varmluft om du har en sådan ugn.

Det räcker med att bara ha en liten skvätt olivolja i tomatsåsen när du blandar i kryddorna. Mängden sås behöver inte vara mycket alls. På en pizza som är 32 cm räcker det med 3 matskedar tomatsås.

Du kan också se över mängden ost som användes. Om det möjligtvis blev ett för tjockt lager.
Alrighty! Ska testa dina tips så får jag se hur det blir

Här är mitt andra försök:
Provade denna gången att köra grillfunktionen+fläkt på plåten i 30min. Sen slängde jag in pizzan med vanlig varmluft i 2min med endast tomatsås (denna gång mindre mängd). Därefter tog jag ut den och slängde på osten och körde ytterliggare 2min och sedan 1min med grillfunktionen.

En miss jag gjorde var dock att jag hade degen liggandes på spisen. Så degen blev ju en aning förbakad

Resultatet:
https://anonfiles.com/r585gdD1vf/received_650225269301640_jpeg
https://anonfiles.com/x180gfD3vc/received_628396718208538_jpeg

Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Skulle rekommendera att gå till lokala pizzerian och köpa degen sen kan du baka ut den själv, jag kan sätta lite olivolja på plåten men inget i tomatsåsen, sätt på ugnen på max temp. varmluft under och övervärme! Jag bakar ut degen lägger på plåten som är i rumstemperatur sätter på tomatsåsen och färdig riven mozzarella ost sen får alla lägga på det dom vill ha, är vi många så krävs det lite trix för att flytta runt plåtarna i ugnen men det är bara att ha koll, går snabbt att bränna en pizza.
Degen är det nog inget större fel på, trots allt andra försöket med egen deg. Tack för tipsen!
Senast redigerad av Out-of-Step 2021-12-16 kl. 00:21. Anledning: Tillägg
Citera
2021-12-16, 01:01
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Alrighty! Ska testa dina tips så får jag se hur det blir

Här är mitt andra försök:
Provade denna gången att köra grillfunktionen+fläkt på plåten i 30min. Sen slängde jag in pizzan med vanlig varmluft i 2min med endast tomatsås (denna gång mindre mängd). Därefter tog jag ut den och slängde på osten och körde ytterliggare 2min och sedan 1min med grillfunktionen.

En miss jag gjorde var dock att jag hade degen liggandes på spisen. Så degen blev ju en aning förbakad

Resultatet:
https://anonfiles.com/r585gdD1vf/received_650225269301640_jpeg
https://anonfiles.com/x180gfD3vc/received_628396718208538_jpeg

Degen är det nog inget större fel på, trots allt andra försöket med egen deg. Tack för tipsen!

Varför krånglar du det till så?

Bara att slänga på allt på pizzan (inte för mycket råvaror, då kokar de istället), in i ugnen på max och ta ut när den fått fin färg.
Citera
2021-12-16, 02:25
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Varför krånglar du det till så?

Bara att slänga på allt på pizzan (inte för mycket råvaror, då kokar de istället), in i ugnen på max och ta ut när den fått fin färg.
Varför jag krånglar till det? Hm, för jag inte helt kunde utesluta vad som gick åt skogen i första försöket. Anledningen att jag provade att lägga på osten efter typ halva tiden var pga jag trodde att bottnen inte skulle bli klar, men det löser ju troligen den varma plåten nu när jag tänker efter.
Sedan så vill jag ju inte heller sitta där hungrig med en misslyckad pizza
Citera
2021-12-16, 02:30
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:

Ser ut som att du har alldeles för mycket mjöl i förhållande till vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in