• 2
  • 3
2007-07-27, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calibrish
Detta har jag gjort flertalet gånger
Min morbror äger en pizzera ca 500 m härifrån så brukar gå dit å hämta deg ibland:P givetvis fullkornsdeg

Meh, varför sitter du där framför datorn och slöar, spring iväg till din morbror och spionera och kom tillbaka med ett recept från en äkta pizzabagare. När jag gör deg smakar den aldrig som den ska
2007-07-27, 16:06
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Finns ju färdig pizzadeg på burk, när man öppnar den rullar den ut sig och är färdig. Vet dock inte hur nyttig den är eller vad den heter men den finns på ica där jag bor. Ingår även en burk tomatsås

Min bror, som är en skicklig kock och tidigare jobbat på flera av Stockholms stjärnkrogar, bjöd i söndags på pizza gjord på sådan där deg-på-burk. Det smakade alldeles utmärkt - ingen skillnad mot om han hade gjort degen själv från scratch, som jag ser det. Pizzan var f.ö. toppad med tomatsås (följer med kitet), nötkött, mozzarella, pesto och färsk basilika - inte alls dumt.
Räds inte deg-på-burk var alltså budskapet jag ville få fram.
2007-07-28, 11:50
Medlem
Sotarmurres avatar
Jäsa pizzadeg? Ehh.. blanda ihop lite mjöl med vatten så är det färdigt.
2007-07-29, 20:28
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Räds inte deg-på-burk var alltså budskapet jag ville få fram.

Det där håller jag inte med om. Lite skumt smakar det faktiskt, kanske beror det på dom extra kemikalierna dom måste trycka in, kanske är det enbart psykologist. Ännu värre smakar tomatsåsen som brukar följa med. Tycker ofta det är värt att anstränga sig lite för att slippa äta en massa halvfabrikat.
2007-07-30, 01:33
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Det där håller jag inte med om. Lite skumt smakar det faktiskt, kanske beror det på dom extra kemikalierna dom måste trycka in, kanske är det enbart psykologist. Ännu värre smakar tomatsåsen som brukar följa med. Tycker ofta det är värt att anstränga sig lite för att slippa äta en massa halvfabrikat.

Pizzan jag fick hos min bror var helt ok, men så hade den ju också rejält med god fyllning plus kryddor, vilket kanske kompenserar rätt mycket.
2007-08-01, 06:13
Medlem
CoolPixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmurre
Jäsa pizzadeg? Ehh.. blanda ihop lite mjöl med vatten så är det färdigt.

Hu rmkt av varje ? Salt, olja ?

Någon vänlig själ som har en "pizzeria-deg-recept" ?
2007-08-01, 15:54
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolPix
Hu rmkt av varje ? Salt, olja ?

Någon vänlig själ som har en "pizzeria-deg-recept" ?

Ska vi se om jag minns det här rätt i huvvet, då jag normalt bara använder ögonmått.

3dl vatten
1 tsk salt
2msk olja
2tsk bakpulver
mjöl så mkt så det blir en schysst deg

Brukar bli en plåt, dvs en portion.
2025-03-15, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Jag älskar att göra hemmagjord pizza. Lägger på kycklingfile, kalvfärs och annat gott

Däremot hatar jag att göra själva degen Den ska bakas, jäsas och knådas ut (blir aldrig riktigt bra).

Därför undrar jag om man inte ska fråga den lokala pizzabutiken om man inte kan köpa färdig deg utav dem? Jag menar Kungsörnens pizzadeg är absolut inte onyttig (när man ska på bulk ) så pizzabagarens deg bör väl inte heller vara det?

Vad tror folk? Det skulle ju bli jävligt smidigt oavsett att slippa just degbakandet
Gammalt inlägg, men ja man kan köpa pizzadeg av pizzerior
2025-03-15, 22:29
Medlem
Diablo1118s avatar
0.02 Tråd låst / Moderator
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem