2011-03-17, 19:32
Medlem
kultingens avatar
Ska ta och investera i en gps jag med. Ska man köra på Navteq eller tele atlas som kartleverantör?

Förvånansvärt lite aktuell information om GPSer, vilka märken ska man undvika? Vilka märken är att föredra? Garmin? Tomtom?
Citera
2011-03-20, 13:12
Medlem
intervalls avatar
Har för mig att Råd & Rön gjort nån test på navigatorer, eller kanske var nån annan tidning?
Citera
2011-04-07, 01:42
Medlem
jommas avatar
tänkte ta och handla en gps till bilen och skulle behöva ha hjälp att hitta en med varning för fartkameror vilken hastighet man kör i och vad som gäller på den vägen du kör i, någon som har något tips på en sådan.
Citera
2011-04-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomma
tänkte ta och handla en gps till bilen och skulle behöva ha hjälp att hitta en med varning för fartkameror vilken hastighet man kör i och vad som gäller på den vägen du kör i, någon som har något tips på en sådan.

Prisklass?

Vill du även ha riktigt tydliga menyer, stora "knappar" osv eller lite mer diskret stilren layout i gränssnittet?
Citera
2011-04-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomma
Det där har nog alla gps som kostar över tusenlappen.
Citera
2011-04-11, 22:04
Medlem
jommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonimakaroni
Prisklass?

Vill du även ha riktigt tydliga menyer, stora "knappar" osv eller lite mer diskret stilren layout i gränssnittet?

hade tänkt runt 1000 kr, hade inte spelat så stor roll en enkel meny och gärna en 4,3 tums skärm eller större

Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Det där har nog alla gps som kostar över tusenlappen.
hittade en Tomtom iq routes xl som kostade en tusenlapp på siba, Är löjd hittills har fartkameror,hastighet och maxhastighet samt en enkel och smidig meny.
Citera
2011-04-11, 22:16
Medlem
intervalls avatar
Har en Tomtom xxl, nöjd hittills!
Citera
2011-04-12, 01:03
Medlem
Arbetarbroders avatar
Navigon 40+ = skit...

Jag är, som jag tidigare skrivit i tråden, verkligen inte nöjd med Navigon. Borde kört på en TomTom istället.

Det viktigaste med en GPS är att den ger en bra översikt och där faller Navigon totalt, allting är så plottrigt på den. Den gamla jag brukade låna av farsan var typ 5 år gammal och även om den inte kunde säga vilken gata man ska svänga in på (typ: -"Om 200 meter, sväng vänster in på Odengatan")
Men hellre att den hoppade över att kunna säga gatunamnet och gav mig en bättre överblick. För att se hur lång resväg jag har kvar får jag verkligen koncentrera mig för att kunna se. Kasst.

Och nu det sämsta... Efter en veckas användning lägger min Navigon 40+ av och slutar helt att fungera. Jag skickar den på reperation och det tar typ 20 dagar innan jag får tillbaka den. Då har erbjudandet om FreshMaps, uppdateringar av kartor inom Europa för bara 80% av priset i två år gått ut.
Jag ringer Navigons kundtjänst och de ska återställa det, men ingenting har hänt. Går inte att handla på den koden jag har.

Skit-GPS!!
Citera
2011-04-12, 05:56
Medlem
Vet inte hur det är på nya bugetmodeller men min gamla Tomtom one v2 är skitbra förutom på en punkt.
Man kan bara välja kortaste eller snabbaste vägen, inte den smartaste/mest bränsleekonomiska vilket gör att GPS:en glatt väljer 3 mils omväg om den anser sig spara 1 minut på det.
Citera
2011-04-12, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag är, som jag tidigare skrivit i tråden, verkligen inte nöjd med Navigon. Borde kört på en TomTom istället.

Det viktigaste med en GPS är att den ger en bra översikt och där faller Navigon totalt, allting är så plottrigt på den. Den gamla jag brukade låna av farsan var typ 5 år gammal och även om den inte kunde säga vilken gata man ska svänga in på (typ: -"Om 200 meter, sväng vänster in på Odengatan")
Men hellre att den hoppade över att kunna säga gatunamnet och gav mig en bättre överblick. För att se hur lång resväg jag har kvar får jag verkligen koncentrera mig för att kunna se. Kasst.

Och nu det sämsta... Efter en veckas användning lägger min Navigon 40+ av och slutar helt att fungera. Jag skickar den på reperation och det tar typ 20 dagar innan jag får tillbaka den. Då har erbjudandet om FreshMaps, uppdateringar av kartor inom Europa för bara 80% av priset i två år gått ut.
Jag ringer Navigons kundtjänst och de ska återställa det, men ingenting har hänt. Går inte att handla på den koden jag har.

Skit-GPS!!
Precis tvärtom vad jag tycker.
Jag har haft min runt ½ år och hade en tomtom one xl innan som jag INTE var nöjd med, den tog helt idiotiska vägar och annat skit, då är denna mycket bättre, visning av kartorna är ju en smaksak; men jag störs inte av det. Troligen hade den bara "hängt sig" när du lämnade in den, då hade du bara behövt återställa den med ett gem eller nåt genom ett litet hål under GPSn, det har hänt både på den jag har nu och på min TomTom. Hoppas det lösar sig.
Citera
2011-04-13, 03:24
Medlem
Arbetarbroders avatar
Tänkte uppdatera för att först och främst skriva att jag ringde Navigons kundtjänst idag och de gjorde så jag kunde köpa Freshmaps för 80% av priset. Tog två samtal innan det fungerade, men de löste sig tillslut iaf och Navigon har trevlig kundtjänst med inte speciellt lång väntetid.
Navigons kundtjänst får: +++

Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Precis tvärtom vad jag tycker.
Jag har haft min runt ½ år och hade en tomtom one xl innan som jag INTE var nöjd med, den tog helt idiotiska vägar och annat skit, då är denna mycket bättre, visning av kartorna är ju en smaksak; men jag störs inte av det. Troligen hade den bara "hängt sig" när du lämnade in den, då hade du bara behövt återställa den med ett gem eller nåt genom ett litet hål under GPSn, det har hänt både på den jag har nu och på min TomTom. Hoppas det lösar sig.
Är det Navigon 40+ du har?
Tycker du inte all info förutom kartan är väldigt "plottrig" Att man verkligen får koncentrera sig för att tex. se hur lång restid man har kvar och all annan info som inte rör själva vägen? Jag vet inte hur TomTom One XL är på det, men jag använde förr (vet ej modell, var varken Navigon eller TomTom iaf) var betydligt bättre på den informationen och gav den på ett mer behagligt och lättöverskådligt sätt.

Därimot håller jag med dig om att den är väldigt stabil när de gäller att visa den bästa resvägen. Av de testkörningar jag gjort med den så hittar den alltid den vägen som jag vet är snabbast, och det är såklart en ytterst bra egenskap hos en GPS som gör att jag ändå får ge den godkänt, tillsammans med Navigons kundtjänst då. Jag känner mig alltså rätt nöjd nu tillslut.. Att jag får uppdaterade kartor i två år känns väldigt bra, Sverige och Europa kommer ju byggas om en hel del fram till april 2013.

En sak jag funderade på när jag var inne i "Fresh Shop" med min Navigon 40+, det finns program att ladda ner som varnar för fartkameror. Jag kan inte påminnna mig att min Navigon varnat mig för någon fartkamera, men samtidigt har jag inte använt den så mycket ännu. Men varning för fartkamera ingår väl i startpaketet på en Navigon 40+
Citera
2011-04-13, 06:48
Medlem
Ja, min är en 40+, och jag tycker den funkar avsevärd bättre än den tomtom jag hade innan, jag tror det där med att det är "plottrigt" är nån man vänjar sig vid, det har iaf aldrig stört mig.

När du säger kartor till 80% pris, menar du väl till 20% pris? Jag köpte uppdateringar för 2 år för runt 200Kr.
Fartkameravarningar ingår från första början, och kostar inte heller extra vid uppdateringar. Datorn föreslår uppdateringar när du anslutar GPSn , och öppnar Navigon Fresh programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in