• 1
  • 2
2007-07-25, 23:43
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Varför använda awk till en sådan enkel sak när det finns cut? cut -f 6 -d :
Eller varför inte låta awk göra hela jobbet? awk 'BEGIN{FS=":"}/hannes/{print $6}' /etc/passwd ?

För att jag kände för att stila lite. Glömde dock helt bort att awk tar ett filnamn själv

awk -F : '/hannes/{print $6}' /etc/passwd För att skippa BEGIN..
Citera
2007-07-26, 00:14
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Ja, men fortfarande. Att säga "Jag har gjort allt och lite till" och inte sedan ha gjort det får mig inte att vara särskilt glad. Och installera om det låter som overkill. Installera om GDM, rensa /etc/gdm osv, det finns mycket att testa

Jag håller helt klart med dig om att det är tråkigt när någon kommer och vill ha hjälp och ger upp utan att ens ha provat råden som man har gett.

Samtidigt så är jag en ivrig förespråkare av att installera om hellre än att felsöka, av den enkla anledningen att det ofta går snabbare. Det mest effektiva för trådskaparen hade varit att inte starta någon tråd alls utan att i stället installera om direkt. Varför be om hjälp när man inte är villig att prova råden man får?
Citera
2007-07-26, 00:18
Medlem
Jag provade endel råd, men kände senare att jag inte orkade! så då bestämmde jag mig för att gör en ominstallation. Inte mer med det. Aja kan iaf hålla med att det är tråkigt för dom som försökte hjälpa mej, hoppas det kan vara till nytta för andra som har samma problem
Citera
2007-07-26, 00:27
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-FresH
Jag provade endel råd, men kände senare att jag inte orkade! så då bestämmde jag mig för att gör en ominstallation. Inte mer med det. Aja kan iaf hålla med att det är tråkigt för dom som försökte hjälpa mej, hoppas det kan vara till nytta för andra som har samma problem :confused:

Du gjorde egentligen helt rätt, fast du kom på det lite för sent :) Man ska absolut aldrig under några omständigheter ha något viktigt sparat på en hårddisk som man inte har backup på; då är det bara att installera om när saker och ting går åt helvete. (Säger jag, som knappt ens har uppdaterat datorn jag skriver på sedan FreeBSD 2.0 släpptes i slutet av 2005.)

Edit: 6.0, givetvis. Får nog ta det lite lugnt med ölen :)
Citera
2007-07-26, 00:31
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Jag håller helt klart med dig om att det är tråkigt när någon kommer och vill ha hjälp och ger upp utan att ens ha provat råden som man har gett.

Samtidigt så är jag en ivrig förespråkare av att installera om hellre än att felsöka, av den enkla anledningen att det ofta går snabbare. Det mest effektiva för trådskaparen hade varit att inte starta någon tråd alls utan att i stället installera om direkt. Varför be om hjälp när man inte är villig att prova råden man får?

Jag kan förstå att man tycker att det går snabbare att installera om när något gått fel, men samtidigt är det Linux det handlar om. Även om Ubuntu gjort det väldigt enkelt så kommer man stöta på problem ibland och då kan det ju vara bra att ha lite vana och förståelse för hur systemet fungerar. Möjligtvis hade man kanske kunnat önska att de tips som kom gav en lite djupare förklaring om vad det var man letade efter och vad de olika delarna av kommandona betydde. Men klarar man inte av en så enkel sak som att kika i /etc/passwd så kommer nog Linux-karriären bli jobbig.
Citera
2007-07-26, 00:39
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Jag kan förstå att man tycker att det går snabbare att installera om när något gått fel, men samtidigt är det Linux det handlar om. Även om Ubuntu gjort det väldigt enkelt så kommer man stöta på problem ibland och då kan det ju vara bra att ha lite vana och förståelse för hur systemet fungerar. Möjligtvis hade man kanske kunnat önska att de tips som kom gav en lite djupare förklaring om vad det var man letade efter och vad de olika delarna av kommandona betydde. Men klarar man inte av en så enkel sak som att kika i /etc/passwd så kommer nog Linux-karriären bli jobbig.

Det är väl överhuvudtaget så att karriären kommer att bli jobbig om man måste fråga så fort något är fel. Oavsett hur udda ens problem är så kan man räkna med att någon annan har haft det tidigare, och då bör det finnas befintliga lösningar att ta del av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in