• 1
  • 2
2007-07-25, 11:40
Medlem
Har ett problem med Ubuntu,
när jag ska logga in som vanligt, så kommer ett fönster upp där det står "gnome-sessionshanteraren kunde inte låsa filen "/./hannes/.ICEAUTHORITY". Sen när jag klickar på "OK" kommer jag bara tillbaka till inloggningsrutan. Har försökt logga in via felsäkra sessionen men det fungerar inte heller.
Citera
2007-07-25, 20:23
Medlem
Muggs avatar
Låter väldigt skumt det där. Av någon anledning tror gnomes sessionshanterare att din hemkatalog ligger i "/./"

En fulfix skulle kunna vara att skapa en symlänk (som root)

ln -s /home/hannes /hannes
Citera
2007-07-25, 20:40
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugg
Låter väldigt skumt det där. Av någon anledning tror gnomes sessionshanterare att din hemkatalog ligger i "/./"

En fulfix skulle kunna vara att skapa en symlänk (som root)

ln -s /home/hannes /hannes

Det där har jag funderat på någon gång, hur en Ubuntuanvändare beter sig i en dylik situation. Jag orkade dock aldrig ta reda på hur det förhöll sig.

Debian frågar ju efter roots lösenord även när man bootar upp i single-user mode, gör Ubuntu också det? I så fall så är man väl lite handikappad antar jag eftersom Ubuntuanvändare i allmänhet aldrig har satt något lösenord för root.
Citera
2007-07-25, 20:44
Medlem
blueCommands avatar
vad säger:
Kod:
grep hannes /etc/passwd | awk -F : '{print $6}'
?
Citera
2007-07-25, 21:07
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Det där har jag funderat på någon gång, hur en Ubuntuanvändare beter sig i en dylik situation. Jag orkade dock aldrig ta reda på hur det förhöll sig.

Debian frågar ju efter roots lösenord även när man bootar upp i single-user mode, gör Ubuntu också det? I så fall så är man väl lite handikappad antar jag eftersom Ubuntuanvändare i allmänhet aldrig har satt något lösenord för root.
Ubuntu brukar väl dra igång vanliga virtuella terminaler. Bara tryck Ctrl+Alt+F1 och logga in med det vanliga användarkontot. Sen brukar den användare som skapas under installationen vara med i sudoers. Så man kan bara köra "sudo ln -s /home/hannes /hannes". Då promptar den efter ditt vanliga lösenord istället för root lösenordet.

Vill man slippa skriva sudo vid varje kommando kan man köra "sudo -s". Då körs alla kommandon som root tills du kör "exit"
Citera
2007-07-25, 22:15
Medlem
Har testat allt men ingenting fungerade så jag får helt enkelt ta och installera om ubuntu igen.

Men tack för all hjälp i alla fall :P
Citera
2007-07-25, 22:46
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-FresH
Har testat allt men ingenting fungerade så jag får helt enkelt ta och installera om ubuntu igen.

Men tack för all hjälp i alla fall :P

Börjar bli lite less på att folk inte följer mina råd och ger utdatan på mina kommandon. I mitt fall skulle den visa vilken home-directory som är registrerat i systemet och om detta skulle vara fel är det enkelt att rätta till.

Men för all del, installera om ditt system för ett antagligen banalt problem.
Citera
2007-07-25, 22:50
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Börjar bli lite less på att folk inte följer mina råd och ger utdatan på mina kommandon. I mitt fall skulle den visa vilken home-directory som är registrerat i systemet och om detta skulle vara fel är det enkelt att rätta till.

Men för all del, installera om ditt system för ett antagligen banalt problem.

Förstår din irritation, men jag äter upp min mugg om det skulle visa sig att hans homedirectory inte är /home/hannes
Citera
2007-07-25, 22:54
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugg
Förstår din irritation, men jag äter upp min mugg om det skulle visa sig att hans homedirectory inte är /home/hannes

Ja, men fortfarande. Att säga "Jag har gjort allt och lite till" och inte sedan ha gjort det får mig inte att vara särskilt glad. Och installera om det låter som overkill. Installera om GDM, rensa /etc/gdm osv, det finns mycket att testa
Citera
2007-07-25, 22:57
Medlem
Muggs avatar
Gissar att systemet är ganska nyinstallerat så han sparar nog tid på en ominstallation.

Men när man lägger ner lite tid på hjälpa folk vill man ju veta om det funkar. Otacksamt var ordet.
Citera
2007-07-25, 23:09
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
vad säger:
Kod:
grep hannes /etc/passwd | awk -F : '{print $6}'
?
Varför använda awk till en sådan enkel sak när det finns cut? cut -f 6 -d :
Eller varför inte låta awk göra hela jobbet? awk 'BEGIN{FS=":"}/hannes/{print $6}' /etc/passwd ?
Citera
2007-07-25, 23:29
Medlem
Jag kan erkänna att jag borde lagt mer tid åt era förslag, men som sagt ville jag få igång ubuntu snabbast möjligt igen, kan också passa på att säga att jag endast hade kört ubuntu 5-6 dagar så hade inte så mycket viktiga saker att förlora.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in