• 1
  • 2
2007-07-24, 20:40
Medlem
lill-mes avatar
Halloj alla, eftersom jag brukar mixtra med lite C++ så behöver jag en fungerade kompilator till mitt nyinstallerade Ubuntu
En vän tipsade mig om något som heter GNU GCC, hur som helst.
Har inte en susning om hur jag ska installera det, läste något på någon sajt att jag skulle göra följande.
Kod:
sudo apt-get install build-essential
Visst, det fungerade prima. Dock förstod jag inte varför jag skulle installera det där Hur som helst så skrev jag sedan
Kod:
sudo apt-get install gcj gij libgcj6-dev
Eftersom jag följde sajtens råd. Men det sistnämnda fungerar ju inte att installera, så. Hur ska jag göra? Hittar inga bra förståliga guider när jag söker på google. Och på Flashback var det enormt torrt, kan någon ge mig en hint om vilka återgärder jag bör vidta?

Edit - Får ursäkta att det kanske dykigt upp lite många trådar för mig i detta forum. Ska inte upprepas mera, skäms lite gran. Känner mig som gammelmorfar med pipan i käften.
Citera
2007-07-24, 20:45
Medlem
Redbeards avatar
Trots att det bär mig emot att hjälpa någon med en avatar som din så gör jag väl ett försök.
Jag antar att du vill ha en "miljö" att utveckla i? Något liknande borland eller microsofts VC++ typ?

Testa sudo apt-get install kdevelop så kommer det att lösa att deps åt dig och ge dig ett fint program att utveckla i.

Annars så är GCC som sagt en kompilator. eller snarare KOMPILATORN för C under Linux.
annars tycker jag http://gcc.gnu.org/onlinedocs/ bjuder på ganska bra information rörande syntaxen och hur GCC funkar.
Citera
2007-07-24, 21:21
Medlem
blueCommands avatar
build-essentials är ett metapaket som innehåller allt du behöver (gcc, headers etc etc) och du bör sedan ha GCC, om inte:

Kod:
sudo apt-get install gcc
Svårare än så är det inte. Om du vill t.ex. programmera mot ncurses installerar du även libncurses-dev.
Citera
2007-07-24, 21:22
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redbeard
Trots att det bär mig emot att hjälpa någon med en avatar som din så gör jag väl ett försök.
Jag antar att du vill ha en "miljö" att utveckla i? Något liknande borland eller microsofts VC++ typ?

Testa sudo apt-get install kdevelop så kommer det att lösa att deps åt dig och ge dig ett fint program att utveckla i.

Annars så är GCC som sagt en kompilator. eller snarare KOMPILATORN för C under Linux.
annars tycker jag http://gcc.gnu.org/onlinedocs/ bjuder på ganska bra information rörande syntaxen och hur GCC funkar.

Måste vi blanda in politik även i operativsystem?
Nej men C++ inriktar jag mig ju främst på, tack så mkt för kdevelop. Ska prova det genast
Kämpa på kamrat
Citera
2007-07-24, 21:23
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
build-essentials är ett metapaket som innehåller allt du behöver (gcc, headers etc etc) och du bör sedan ha GCC, om inte:

Kod:
sudo apt-get install gcc
Svårare än så är det inte. Om du vill t.ex. programmera mot ncurses installerar du även libncurses-dev.

Mjo, jag testade det förut. Men det stod "Gcc är den senaste versionen". Men jag kan inte hitta den någonstans..
Några råd?
Citera
2007-07-24, 21:24
Medlem
blueCommands avatar
Kan direkt nämna att KDevelop är väldigt bra och +1 till Redbeard tilldelas från mig
Citera
2007-07-24, 21:24
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill-me
Mjo, jag testade det förut. Men det stod "Gcc är den senaste versionen". Men jag kan inte hitta den någonstans..
Några råd?

Skriv gcc i teminalen?

EDIT:
Kod:
bluecommand@bc-laptop:~$ gcc
gcc: no input files

Kod:
bluecommand@bc-laptop:~$ gcc t.c -o test
bluecommand@bc-laptop:~$ ./test
Hello World!

Kod:
bluecommand@bc-laptop:~$ g++ t.cpp -o test
bluecommand@bc-laptop:~$ ./test
Hello World!
Citera
2007-07-24, 21:34
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Några råd?

Hur letar du då? find / -name "gcc" borde fungera. Eller kika i /usr/bin/ Varför måste du veta var gcc ligger förresten?
Citera
2007-07-24, 21:37
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Hur letar du då? find / -name "gcc" borde fungera. Eller kika i /usr/bin/ Varför måste du veta var gcc ligger förresten?

Nja, tyckte bara det var lustigt eftersom jag haft ubuntu i enbart 5 dagar Och inte förräns nu börjat försöka installera GCC. Sen stod det att det var senaste versionen, kanske slank med i någon uppdatering. Vem vet?

Nej men Kdevelop, förstår inte. Jag kan inte skapa nya project eller något.
När jag skriver ett stycke kod.
Låt oss säga lite basic
Kod:
#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
cout << "hello world!";
return 0;
}
(Flytta inte detta till Systemutveckling, för detta är relaterad kring hur programmet för linux ska funera rätt )

Så nu vet jag inte hur jag ska öppna det, på Dev-C++ till window$ så tryckte jag så enkelt som F9 för att kompilera. Här finns det inget sådant alls vad jag kan se, helt skumt. Eller är det bara jag som är sjuk i huvet som vanligt?
Citera
2007-07-24, 21:48
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Nja, tyckte bara det var lustigt eftersom jag haft ubuntu i enbart 5 dagar Och inte förräns nu börjat försöka installera GCC. Sen stod det att det var senaste versionen, kanske slank med i någon uppdatering. Vem vet?

Ingår inte gcc i Ubuntu?
Citera
2007-07-24, 21:53
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Ingår inte gcc i Ubuntu?

Möjligt, men jag kan inte finna det dock..
Dock verkar det finnas spår av det, för när man söker på GCC kommer det ett antal saker som jag bindas.
Som
Kompiler.filändelse
cplusplus.filändelse osv

men inte den körbara programmet någonstans.
Citera
2007-07-24, 22:09
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Möjligt, men jag kan inte finna det dock..

Läser du inte svaren du får? Jag har ju redan talat om för dig hur du hittar gcc.

Kod:
root@foo:/# find / -name "gcc"
/usr/lib/gcc
/usr/bin/gcc
/usr/share/doc/gcc-4.1-base/gcc
/usr/share/doc/gcc

Frågan kvarstår föerresten, varför måste du veta var det ligger?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in