2018-04-26, 21:09
  #2329
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Andreas Isakssons landslagskarriär är underskattad, att han fick så mycket skit var helt oförklarligt och man började själv inse hur många som verkligen har noll koll, utan bara följer med strömmen..

Anders Svensson tycker jag också förtjänar mer cred, gjorde det rätt bra i landslaget, men fick oförtjänt mycket skit.. Barcelona hade honom på sin radar ett tag och att Xavi håller honom högt som fotbollsspelare, säger iaf lite..

Sedan alla hårt arbetande spelare, ofta defensiva mittfältare som gör ett otroligt hästjobb match efter match, men nästan aldrig får några rubriker..

Måste även säga att jag tycker Henrik Larsson är underskattad också, till skillnad mot Z var han även en lagspelare som tog stort ansvar för laget, vilket jag värderar högt..

Det var t.ex. en oerhört stor skillnad på hur "Henke" agerade när han hamnade på bänken i Barcelona kontra hur Zlatan betedde sig.. I den situationen visade Larsson verkligen att han var ett fullblodsproffs och det belönade sig även med en CL-titel efter ett mycket fint inhopp i finalen.. Medan Z fortfarande har någon slags personlig vendetta med Guardiola, trots att det hela tiden var rätt självklart att Pep bara gjorde det bästa för laget..

Jag tycker inte din jämförelse är rättvis. Zlatan var en superstjärna värvad för rekordpengar. Henke var en väldigt bra spelare som var i slutet på karriären. Henke kom med förväntningen att inte vara förstavalet. Det hade varit en annan sak om han hade blivit petad i Celtic lång tid. Det hade varit intressant att se hur han tog det. Nu tror jag att han hade hanterat det bra. Det jag ville säga är att själva jämförelsen som sådan inte håller.
Citera
2018-04-27, 04:39
  #2330
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Andreas Isakssons landslagskarriär är underskattad, att han fick så mycket skit var helt oförklarligt och man började själv inse hur många som verkligen har noll koll, utan bara följer med strömmen..

Grejen med Isaksson är att han peakade väldigt tidigt, vilket är rätt lustigt då målvakter brukar vara som bäst när de blivit rutinerade och passerat 30, icke så med Isaksson, som var fenomenal redan när han var knappa 20 fyllda. Därefter tappade han, man såg allt mer hans brister, speciellt tekniken och spelet med fötterna gjorde att man satt med hjärtat i halsgropen varje gång han fick bollen. Så nej, underskattad är han knappast, då han var Sveriges bästa målvakt i många år, vilket inte säger speciellt mycket, då hans generation borde ha levererat rejält mycket bättre resultat än vad de faktiskt gjorde. Visserligen ligger en stor del av det ansvaret på Hamrén, men det ursäktar ändå inte att Isaksson stagnerade och aldrig blev den världsmålvakt man trodde när han såldes till Italien som tonåring.

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Anders Svensson tycker jag också förtjänar mer cred, gjorde det rätt bra i landslaget, men fick oförtjänt mycket skit.. Barcelona hade honom på sin radar ett tag och att Xavi håller honom högt som fotbollsspelare, säger iaf lite..

Sedan alla hårt arbetande spelare, ofta defensiva mittfältare som gör ett otroligt hästjobb match efter match, men nästan aldrig får några rubriker..

Svensson led lite av samma problem som Isaksson anser jag, habil karriär, men som så många andra, trodde jag att han skulle slå igenom stort, men så blev det inte. Kändes som att han fick spela i brist på bättre material relativt ofta. De båda tillhörde ju samma generation, där det i princip kryllade av talangfulla svenskar som aldrig tog de sista stegen och blommade ut och blev kvalitetsspelare i klass med exempelvis Ljungberg, Mellberg och Henke. Skulle inte direkt vilja påstå att han är någon man saknar i dagens svenska landslag.

Tobias Linderoth exempelvis, var en bra defensiv mittfältare. Skillnaden mellan Linderoth och Svensson är som natt och dag, det är som att jämföra en risig Toyota med en ny Mercedes. Där hade du en hårt arbetande defensiv mittfältare som ytterst få klagade på när han var aktiv som spelare. Varför? För att han var flera klasser bättre än Anders Svensson på samma position i landslaget, gjorde sitt jobb och krigade på utan att lipa och var knappast ovän med bollen heller. Ett typexempel på en "bra" defensiv mittfältare helt enkelt. Svensson gjorde 148 jävla landskamper medan Linderoth stannade på 76... Sen har vi spelare som exempelvis Stefan Schwarz, som var än bättre än Linderoth och otroligt hyllad under och efter sin karriär, han stannade på 69 landskamper (visserligen på grund av skada), men han gjorde ändå mindre än hälften av Tacos framträdanden och är, med alla rätta, otroligt mycket mer respekterad än vad exempelvis Anders Svensson någonsin kommer att bli, trotts den sistnämndas i princip, oslagbara rekord i antal landskamper.

Ska vi tala om verkligt underskattade svenska spelare, så är Håkan Mild ett skolboksexempel på det, eller för den delen, Klas Ingesson. Där hade vi en spelare som knappt hade någon teknik att tala om, men han slet som ett djur och sprang och sprang och sprang tills försvararna tog slut och sen fortsatte han att springa en halvmaraton till bara för att han kunde. Svensson hade förvisso bättre lite fötter än Mild och mycket bättre fötter än Ingesson, men han saknade hårdheten, viljan, snabbheten, styrkan, orken och konditionen för att spela på den positionen han ofta gjorde i landslaget. Inte blev det bättre av att han ofta parades ihop med en annan person i samma generations spelare som heller aldrig blommade ut riktigt rejält, nämligen Kim Källström. De passade verkligen inte ihop, då de båda var ytterst söliga och inte kunde göra det grovjobbet som krävdes. På tal om Källström ja, där har vi ytterligare en spelare, i samma jävla talangfulla generation, som tyvärr aldrig tog de sista stegen och lyckades slå igenom som man trodde när han hade lekstuga i debutsäsongen i allsvenskan med Häcken. Min åsikt är att alldeles för många kilo muskler satte stopp för Kims karriär.

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Måste även säga att jag tycker Henrik Larsson är underskattad också, till skillnad mot Z var han även en lagspelare som tog stort ansvar för laget, vilket jag värderar högt..

Det var t.ex. en oerhört stor skillnad på hur "Henke" agerade när han hamnade på bänken i Barcelona kontra hur Zlatan betedde sig.. I den situationen visade Larsson verkligen att han var ett fullblodsproffs och det belönade sig även med en CL-titel efter ett mycket fint inhopp i finalen.. Medan Z fortfarande har någon slags personlig vendetta med Guardiola, trots att det hela tiden var rätt självklart att Pep bara gjorde det bästa för laget..

Aldrig hört någon som tycker att Henke var underskattad förut om jag ska vara ärlig. Fan, han var hyllad (med all rätta) av precis alla för både sin otroliga professionalism som du nämner och inte minst de kunskaper han uppvisade på plan. Men du vill alltså få det till att han var underskattad?
Citera
2018-04-27, 12:26
  #2331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Aldrig hört någon som tycker att Henke var underskattad förut om jag ska vara ärlig. Fan, han var hyllad (med all rätta) av precis alla för både sin otroliga professionalism som du nämner och inte minst de kunskaper han uppvisade på plan. Men du vill alltså få det till att han var underskattad?

Han har fått mycket cred för sin karriär, men när man snackar om Z som våran "överlägset bäste spelare genom tiderna", så tycker jag han blir bortglömd, trots att han rätt nyligen lade av..

Har redan tagit upp det här förut i en annan tråd, att "Henke" har bra mycket högre meriter på den allra högsta nivån än Z och har levererat bättre i de "stora matcherna"..

Som supporter till landslaget håller jag Larsson definitivt högre än Z, vad de uträttat i landslagströjan..

På klubblagsnivå håller jag Z klart före, men "Henke" är stabil där också, med bl.a. CL-titel, Guldskon och att verkligen ha levererat i två europacupfinaler..
Citera
2018-04-27, 17:30
  #2332
Medlem
Bearforceone, ja, precis, Linderoth, Schwarz, Mild & Ingesson tillhör kategorin hårt arbetande defensiva mittfältare som förtjänar mer cred..

Isaksson & Svensson har fått mer skit i landslaget än de förtjänar (tycker jag), därför nämner jag dem..
Citera
2018-04-27, 18:03
  #2333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag tycker inte din jämförelse är rättvis. Zlatan var en superstjärna värvad för rekordpengar. Henke var en väldigt bra spelare som var i slutet på karriären. Henke kom med förväntningen att inte vara förstavalet. Det hade varit en annan sak om han hade blivit petad i Celtic lång tid. Det hade varit intressant att se hur han tog det. Nu tror jag att han hade hanterat det bra. Det jag ville säga är att själva jämförelsen som sådan inte håller.

Du har en poäng, men samtidigt kommer "Ibra" till regerande CL-mästarna, där Messi är högst upp i hierarkin..

Det var inte heller direkt att Guardiola tryckte ner Z på bänken med ens han kom till klubben, utan "Ibra" fick möjligheten och gjorde också väldigt bra ifrån sig under hösten..

Sedan har Pep "balls" (tvärtemot vad Z säger) och går emot sin egen värvning, eftersom han ser att laget fungerar bättre med mer fart och snabbhet där framme.. Han prioriterar även Messi före Z, som central spelare i anfallet och det var väl kanske inte så förvånande att Messi går först, sedan får de andra slåss om övriga platser i anfallet..

Man kommer ändå inte ifrån att fotboll är en lagsport och att LAGET alltid är viktigare än individen, oavsett var du befinner dig i karriären..

Det är väl alltid en konkurrenssituation och då 'riskerar"man att hamna på bänken, framför allt om man spelar i FC Barcelona..

Dock handlade inte detta om att Z var dålig (tvärtom), utan att Messi var högre upp i hierarkin och att Guardiola valde en annan väg som han tyckte gynnade laget bättre, sådant händer i lagsporter..

Finns många exempel på skickliga fotbollsspelare (eller hockeyspelare) som fått stå åt sidan för "mindre skillade", då tränaren anser att det är bättre för laget..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-04-27 kl. 18:26.
Citera
2018-04-27, 19:03
  #2334
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Du har en poäng, men samtidigt kommer "Ibra" till regerande CL-mästarna, där Messi är högst upp i hierarkin..

Det var inte heller direkt att Guardiola tryckte ner Z på bänken med ens han kom till klubben, utan "Ibra" fick möjligheten och gjorde också väldigt bra ifrån sig under hösten..

Sedan har Pep "balls" (tvärtemot vad Z säger) och går emot sin egen värvning, eftersom han ser att laget fungerar bättre med mer fart och snabbhet där framme.. Han prioriterar även Messi före Z, som central spelare i anfallet och det var väl kanske inte så förvånande att Messi går först, sedan får de andra slåss om övriga platser i anfallet..

Man kommer ändå inte ifrån att fotboll är en lagsport och att LAGET alltid är viktigare än individen, oavsett var du befinner dig i karriären..

Det är väl alltid en konkurrenssituation och då 'riskerar"man att hamna på bänken, framför allt om man spelar i FC Barcelona..

Dock handlade inte detta om att Z var dålig (tvärtom), utan att Messi var högre upp i hierarkin och att Guardiola valde en annan väg som han tyckte gynnade laget bättre, sådant händer i lagsporter..

Finns många exempel på skickliga fotbollsspelare (eller hockeyspelare) som fått stå åt sidan för "mindre skillade", då tränaren anser att det är bättre för laget..

Jag köper det, det jag menar är att det inte är rimligt att jämföra med Henke eftersom Henke kom till Barcelona utan att från början förvänta sig en startplats. Jag tror inte att Neymar eller Suarez hade blivit så nöjda över en halv säsong på bänken dom heller.
Citera
2018-04-27, 19:28
  #2335
Medlem
Angående Henke som underskattad; jag köper det inte. Iallafall inte i Sverige. Vi pratar ändå om en snubbe som enbart spelade i Skottland i sin prime, och var som bäst okej i en Holländsk liga som var betydligt starkare än den är idag. Han var en riktig guldklimp för Barcelona mot slutet av sin karriär, men i en begränsad roll.

Vill inte överdriva poängen, då Henke fortfarande är en av Sveriges bästa fotbollsspelare genom tiderna. Men håller inte honom högre än Zlatan. Ser honom mer på samma nivå som Mellberg eller Ljungberg, dvs extremt användbara spelare som kunde vara bärande i lag ett snäpp under den absoluta världstoppen - eller vara extremt nyttig som rollspelare i vilket lag som helst. Absolut ingen skam i det, och en av de största vi fått fram de senaste årtionden - men underskattad bland svenskar? Njae, snarare det motsatta.

Sen är det ju också klart att hela den här tråden är baserad på att kritisera åsikter som man projekterar på andra. Henke är trots allt en av de största under min livstid och var tillsammans med Foppa förmodligen mannen jag ansåg var coolaste i världen när jag var 8. Helvete, vet inte hur mycket jag skulle revidera det 20 år senare faktiskt.

För att slänga in någon som är underskattad/lite bortglömd så känns Tobias Linderoth som ett bra namn. Iallafall hans landslagskarriär, kan inte tala mycket om hans klubblagsliv.
__________________
Senast redigerad av Spilldmjolk 2018-04-27 kl. 19:31.
Citera
2018-04-27, 19:46
  #2336
Medlem
ThierryHenry14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Anders Svensson tycker jag också förtjänar mer cred, gjorde det rätt bra i landslaget, men fick oförtjänt mycket skit.. Barcelona hade honom på sin radar ett tag och att Xavi håller honom högt som fotbollsspelare, säger iaf lite..
Du tänker på Paul Scholes inte Anders Svensson... lite skillnad eller?
Citera
2018-04-27, 20:09
  #2337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThierryHenry14
Du tänker på Paul Scholes inte Anders Svensson... lite skillnad eller?

Haha, nej, det gör jag inte..
Citera
2018-04-27, 20:46
  #2338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spilldmjolk
Angående Henke som underskattad; jag köper det inte. Iallafall inte i Sverige. Vi pratar ändå om en snubbe som enbart spelade i Skottland i sin prime, och var som bäst okej i en Holländsk liga som var betydligt starkare än den är idag. Han var en riktig guldklimp för Barcelona mot slutet av sin karriär, men i en begränsad roll.

Vill inte överdriva poängen, då Henke fortfarande är en av Sveriges bästa fotbollsspelare genom tiderna. Men håller inte honom högre än Zlatan. Ser honom mer på samma nivå som Mellberg eller Ljungberg, dvs extremt användbara spelare som kunde vara bärande i lag ett snäpp under den absoluta världstoppen - eller vara extremt nyttig som rollspelare i vilket lag som helst. Absolut ingen skam i det, och en av de största vi fått fram de senaste årtionden - men underskattad bland svenskar? Njae, snarare det motsatta.

Sen är det ju också klart att hela den här tråden är baserad på att kritisera åsikter som man projekterar på andra. Henke är trots allt en av de största under min livstid och var tillsammans med Foppa förmodligen mannen jag ansåg var coolaste i världen när jag var 8. Helvete, vet inte hur mycket jag skulle revidera det 20 år senare faktiskt.

För att slänga in någon som är underskattad/lite bortglömd så känns Tobias Linderoth som ett bra namn. Iallafall hans landslagskarriär, kan inte tala mycket om hans klubblagsliv.

Alla har sin egen åsikt, jag håller t.ex. landslaget väldigt högt och för mig är det framför allt VM, EM & CL som verkligen gäller något..
Citera
2018-04-27, 22:07
  #2339
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Anders Svensson tycker jag också förtjänar mer cred, gjorde det rätt bra i landslaget, men fick oförtjänt mycket skit.. Barcelona hade honom på sin radar ett tag och att Xavi håller honom högt som fotbollsspelare, säger iaf lite..
Är det så? Kan iofs se det sägas av den artige Xavi inför att man ska mötas men jag kräver ändå en källa på det.
Citera
2018-04-27, 22:53
  #2340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Är det så? Kan iofs se det sägas av den artige Xavi inför att man ska mötas men jag kräver ändå en källa på det.

Det var under en SVT-sändning från något mästerskap, där Svensson var med i studion..

Som du säger är Xavi en gentleman, men det var tydligt att han gillade Anders som spelare, inte bara snack..

Det här var alltså i snack med en reporter där Xavi pratade om Svensson, så det var inte vid något personligt möte mellan de två herrarna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in