Citat:
Ursprungligen postat av
dickpUmp
Dynamiken har visat sig vara klockren i matcher mot mindre bra lag som tillåter alla bollskickliga spelare att kombinera sig fram. Det finns oftast inga ytor eller ens tid för att kunna spela sig igenom aggressiva lag som till exempel Everton. Du såg själv hur nedpressat Arsenal blev i den matchen. I teorin så är ju tanken att de ska kunna slå långa uppspel på Giroud och sedan flytta upp laget i de situationerna men inte ens han kan klara av att göra så mycket på egen hand.
Jag är okej med en trio som innehåller Cazorla, Giroud och Walcott. När Walcott däremot byts ut mot en Wilshere eller Rosicky så blir jag negativ. Det är då du får ett anfall som nästan bara kan kombinera sig fram. I bästa fall så kan ibland Sagnas överlappningar bidra till ett bra inläggsspel men oavsett så förlorar du flera dimensioner i anfallsspelet. Det är därför jag vill ha en anfallare som kan bidra med targetspel samt djupledsspel. Balansen hade varit helt suverän. En Diego Costa till exempel.
Bentekes länkspel är en aning underskattad. Dessutom så är han inte ens i närheten av ett vara färdigutvecklad. Råämnet finns åtminstone där.
Först och främst ett stort plus för en bra diskussion, som vanligt. Jag delar främst din synpunkt på bristande djupledsspel. Jag vill däremot ha det hotet från en kant, inte från en toppforward (i just Arsenals fall). Att trycka ner en hel backlinje som forward utan att riskera att hamna ur position i boxen värdesätter jag högre än dig. Problemet var ju mest i höstas när vi hade skador på just Walcott, Oxlade och Poldi, samt hade låg tilltro till Gnabry. Jag ställer mig väldigt tveksam till att man inte kommer involvera en av de sista tre i de flesta matcher mot toppmotstånd - då de just bidrar med en direkthet och som djupledshot.
Och jag hade inte heller sagt nej till Diego Costa om han kan gå för ett vettigt pris. Men att Diego Costa är närmast optimal (skrev det också i förra inlägget) och att Benteke har ett bra råämne (håller till viss del med) har ju mindre att göra med att Giroud är överskattad. Det påverkar ju inte sakfrågan Det är att måla in sig väldigt mycket i ett hörn. Då kan vi ju börja kritisera det mesta som inte är optimalt, vilket såklart vore en fullkomlig utopi.
Diskussionen om att värva eller inte, och vad som ska just värvas görs bättre i en annan tråd. Men bara väldigt kort (Edit: blev inte så väldigt kort) så skriver jag det igen. Jag är inte beredd att betala överpris i januari för en forward som visserligen är bättre än Giroud, men där skillnaden är relativt liten. Ännu mer orolig blir man då det kan förstöra en hel gruppdynamik, att spelaren inte är insatt i spelidén, och att januari-värvningar sällan lyckas första halvåret. Då står man med tre val.
1. Antingen värvar man inte en stjärnspelare varken i januari eller i sommar (mindre troligt) och nöjer sig med Giroud och en ny back-up (i januari eller i sommar).
2. Eller så värvar man stort i januari med risken till det jag skrivet ovan, men istället väljer att långsamt fasa in denna stjärna och fortsätta utnyttja Giroud i majoriteten av matcherna för en kortsiktig optimering av resultat.
3. Eller så plockar man in denna stjärna i sommar efter att man gjort en grundlig research och scouting, samt har tid att fasa in spelaren i laget, utan att riskera en titelstrid. Det mesta talar för att Wenger väljer det sistnämnda alternativet, vilket för mig känns klart bäst.
Och vissa kommer skriva
om Giroud blir skadad då? Då ska man ha klart för sig att risken att han kommer få ett längre skadeuppehåll är liten, säg typ 10%. Om man då också tar hänsyn till att det absolut inte innebär att vi förlorar en ansenlig mängd poäng (för även om Giroud är bra, så kommer inte Giroud spela in 10 poäng mer än vad Poldi/Bendtner gör över 15 matcher. Vi kan över ett sånt litet urval av matcher prata om ett par poäng i skillnad.). Så att ha argumentet
om Giroud blir skadad håller inte alls. Risken med en skada, och vad den medför är uppenbart mindre än vad det är att en toppforward tillika ny spelare sänker ett lag i fas trots dennes egentliga kvalitetshöjning.
Bara för det här spelar väl Giroud uselt eller fantastiskt imorgon. Eller mittemellan.