2007-07-24, 12:43
Medlem
Hej!

Funderar på att införskaffa en Holga. Någon som har en och sitter på lite erfarenhet? Skriv gärna lite allmänt om hur det har gått etc. Det jag främst undrar över är om man kan lämna in filmen till en vanlig fotoaffär och be dem framkalla den?

Tack!
Citera
2007-07-24, 14:00
Medlem
Holgan använde väl 120-film, något som halvprofesionella fotolab fortfarande kan ta emot.

Edit: Yep....

http://en.wikipedia.org/wiki/Holga
Citera
2007-07-24, 14:29
Medlem
Tack så mycket!
Citera
2007-07-24, 19:39
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Holgan använde väl 120-film, något som halvprofesionella fotolab fortfarande kan ta emot.

Edit: Yep....

http://en.wikipedia.org/wiki/Holga
Jag har för mig att det är ganska enkelt att modifiera Holgan så att den tar 135-film istället. Jag antar att det då blir panoramabilder, eftersom lika lång bit film borde dras fram. Men då går det säkert att framkalla på vanliga labb.
Citera
2007-07-24, 22:15
Medlem
keso_411s avatar
varför inte framkalla filmen själv det gör jag med mina 120 filmer och 620 filmer
Citera
2007-07-24, 23:02
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keso_411
varför inte framkalla filmen själv det gör jag med mina 120 filmer och 620 filmer

Lite old school! Tänkte precis ge förslaget att framkalla själv. Att skaffa sig en framkallningsdosa och lite andra tillbehör kostar ingen förmögenhet.
Citera
2007-07-25, 00:11
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Lite old school! Tänkte precis ge förslaget att framkalla själv. Att skaffa sig en framkallningsdosa och lite andra tillbehör kostar ingen förmögenhet.
Hmm, en vettig förstoringsapparat kostar bra mycket mer än övrig kamerautrustning i alla fall. Sen måste man ju ha ett utrymme att hålla till i också, vilket inte är det lättaste att finna alltid.
Citera
2007-07-25, 09:30
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Hmm, en vettig förstoringsapparat kostar bra mycket mer än övrig kamerautrustning i alla fall. Sen måste man ju ha ett utrymme att hålla till i också, vilket inte är det lättaste att finna alltid.

Jag syftade primärt på att bara framkalla filmen och sedan scanna den för vidare efterbearbetning i PS. För skall man även satsa på kopieringen så blir det ju dyrare och inte minst avsevärt mer fixande med att ordna lokalen. Då kanske det är bättre att gå på linjen att gå med i en fotoklubb som i regel brukar ha egna utrustning som är helt OK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in