2007-07-24, 08:30
Medlem
En fruktpizzas avatar
Såg nyss att tidningen Göteborgsposten http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=359292 återigen skriver det i sammanhanget felaktiga ordet vägrånare, istället för den rätta benämningen tjuvar om dem som bryter sig in i andras fordon utan att väcka de sovande ägarna. Alltså, man kan inte råna någon som inte är medveten om stölden! Det blir aldrig mera än ett vanligt tillgreppsbrott - inbrott. Illa är det, men aldrig ett rån. Ett rån kan det endast bli tal om först när offren/offret är vakna (vid medvetande) samt också gör ett motstånd.

Så till min lilla undran nu. Vilka andra ord används felaktigt inom massmedia för att skapa säljande tidningar?

PS. Det är lite samma som när vissa obildade företag skriver att man tjänar på att köpa deras utannonserade varor billigare. Hur kan man tjäna på att köpa något billigare?! Man SPARAR däremot pengar, självklart tjänar man dem inte... Jo, kanske om man köper deras vara billigt, för att därefter sälja den till någon annan till ett högre pris. Först DÅ kan det bli tal om att tjäna pengar - inte annars. Tid går ju inte heller att tjäna, däremot går den att spara.

Nä, tänk till nu och skriv kloka saker!
Citera
2007-07-24, 08:52
Medlem
Hur menar du att man sparar pengar men inte tjänar några? Var kommer pengarna du kan spara ifrån om inte en förtjänst du har gjort?

Givet att alternativet till att köpa varan till det nedsatta priset är att köpa varan till fullt pris tjänar man, eller sparar om man föredrar det uttryckssättet, en viss summa på att välja det förstnämnda alternativet. I många fall har man dock snarare att välja på att köpa varan till det nedsatta priset eller inte köpa den alls i vilket fall man svårligen kan påstå sig varken spara eller tjäna något på att genomföra sitt köp.
Citera
2007-07-24, 09:34
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
PS. Det är lite samma som när vissa obildade företag skriver att man tjänar på att köpa deras utannonserade varor billigare. Hur kan man tjäna på att köpa något billigare?! Man SPARAR däremot pengar, självklart tjänar man dem inte... Jo, kanske om man köper deras vara billigt, för att därefter sälja den till någon annan till ett högre pris. Först DÅ kan det bli tal om att tjäna pengar - inte annars. Tid går ju inte heller att tjäna, däremot går den att spara.
Språkligt sett har du naturligtvis rätt. Men det finns ett gammalt talesätt som säger:"Sparade pengar är tjänade pengar". Om jag har tänkt köpa en vara för 10.000 kronor, men blir erbjuden att köpa samma vara för 8.000 kronor och använder de "sparade" 2.000 kronorna till att köpa något annat, har jag ju inte sparat dem.
MVH
Petter Eremiten
Citera
2007-07-24, 10:29
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
... Tid går ju inte heller att tjäna, däremot går den att spara. ...
Det där var djupt vatten. I varje fall kan man tjäna in tid, exempelvis öka på
sitt komptidskonto på jobbet. Och visst kan man tjäna tid genom att undvika
rusningstrafiken. Spara tid kan man däremot inte göra egentligt. Oegentligt
använder man uttrycket spara tid för att tjäna tid eller tjäna in tid på saldot.

Visst är ordet vägrånare tokigt. Vägverket har kvar alla sina vägar.
Senast Vägverket förlorade en väg var i vintras, men då var det ett ras och
inte rånare som tog en bit av E6 vid Munkedal.

Nåja, om nu vägrånare är personer som berövar folk pengar och prylar nära
vägarna, så är kioskerna vägrånare. Sjutton spänn för 0,5 liter vatten!
Citera
2007-07-24, 10:41
Medlem
Drapåtrissors avatar
Rubrik i dagens DN: "Utvisad Irakier överklagar". Ännu är han väl inte utvisad och lär väl aldrig heller bli det. Att en journalist inte ens kan skilja på "utvisad" och "utvisningshotad" är löjeväckande.
Citera
2007-07-24, 11:01
Medlem
Självklart är det skillnad på tjäna och spara.. Man kan ju som sagt inte tjäna något såvida man inte säljer saken dyrare och på så sätt får in pengar som man innan affären inte hade.

Ibland ringer det folk från Telia och liknande ställen till mig och erbjuder mig att ringa till billigare priser.. Så räknar de ut prisskillnaden och säger "Då tjänar du på att byta till oss". Jag tillrättavisade henne och sa att jag inte tjänade nånting på det, däremot sparade jag. Hon förstod ingenting.

Om jag skulle tjäna pengar på det borde det innebära att bara jag ringer tillräckligt mycket varje månad så borde jag kunna livnära mig på det?
Nej, istället spar jag in på dem pengar jag redan har.
Citera
2007-07-24, 14:20
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Självklart är det skillnad på tjäna och spara. ...
Ja, varje självdeklaration vittnar om det. Men enkelt är det inte. NEO anger
tre (3) betydelser för verbet tjäna. Till det kommer totalt åtta (8) nyanser
under de tre huvudsakliga betydelser. Till det kommer verbet tjäna med
partikel: tjäna av, tjäna in, tjäna ut. Vissa nyanser är i praktiken synonymer
till spara, som när man sparat/tjänar tid på att resa smart.

-- Vägrånaren är känd av polisen. 28-åringen har tjänat av ett straff för inbrott.

-- Det gamla bilskrället har tjänat ut. (inte sparat ut)
Citera
2007-07-24, 15:35
Medlem
Egon3s avatar
föga nöjsamt nöje

Rubiken Nöje används av tidningarna, inte minst aftonblaskorna, till att
meddela sådant som knappast är ett nöje för den drabbade. Inte heller
är det något nöje att läsa om att en kändis fått hjärntumör.

Webbupplagan av Göteborgs-Posten meddelar idag under fliken Nöje:
Laszlo Kovacs död
Kameramannen bakom kultklassikern Easy Rider avled i lördags, rapporterar Variety.
Citera
2007-07-24, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
tre (3) betydelser för verbet tjäna. Till det kommer totalt åtta (8) nyanser under de tre huvudsakliga betydelser. Till det kommer verbet tjäna med partikel: tjäna av, tjäna in, tjäna ut. Vissa nyanser är i praktiken synonymer
till spara, som när man sparat/tjänar tid på att resa smart.

-- Vägrånaren är känd av polisen. 28-åringen har tjänat av ett straff för inbrott.

-- Det gamla bilskrället har tjänat ut. (inte sparat ut)

Ja, men jag talade om skillnaden mellan tjäna och spara i sammanhanget av att köpa en billig vara

Bra exempel
Citera
2007-07-24, 18:33
Medlem
Zwerchstands avatar
Nöjesdelen gör som Egon3 visar ej alltid rätt skäl för sitt namn, liksom under sommartorkan den för Nyheter.

Tråden kan nog gott omfatta inom media förekommande såväl felaktiga uttryck i f.ö. korrekt bruk som i sig korrekta uttryck i felaktigt bruk, liksom de båda i för torra sinnelag skön förening:

Passerade just ett löpskt Se & Hör #30:
Det hände i Båstad
MADELEINES GRAVID-
CHOCK
vilket jag dömer ut som präktigt fel av minst dubbel typ. Förutsätts komma av "bildbevisad" konvex magtendens. Är H.K.H. då inte bara stor kaksmakerska, men ock nu vorden -bakerska med egen ugn? Om "det" ≠ fotot (Ett offentliggörande torde rimligen rapporterats i fler kanaler.), kan CHOCKen bara gälla bulans storlek, vilken då i sin tur väl initierats annorstädes
= Det hände inte i Båstad.
Citera
2007-07-24, 21:16
Medlem
Egon3s avatar
På förstasidan av Göteborgs-Posten fanns häromdagen en blänkare med
etiketten NÖJE – ledande till följande artikel:
Dödsdansen nästa för Brandeby
...
Dödsdansen i det här fallet handlar om August Strindbergs komiskt nattsvarta
äktenskapsdrama som har premiär på Aftonstjärnan i Göteborg i början av
augusti. Lasse Brandeby har en av huvudrollerna.
Dödsdansen är något makaber som nöje betraktad.

G-P har på webben en flik kallad NÖJE och en flik kallad Kultur&Gränslöst.
Distinktionen är outgrundlig. En bild från Allsång på Skansen har hamnat under
Kultur&Gränslöst. Gränslöst banalt då, kantänka.
Citera
2007-07-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Ibland ringer det folk från Telia och liknande ställen till mig och erbjuder mig att ringa till billigare priser.. Så räknar de ut prisskillnaden och säger "Då tjänar du på att byta till oss". Jag tillrättavisade henne och sa att jag inte tjänade nånting på det, däremot sparade jag. Hon förstod ingenting.

Ska du inte gå och förklara för dina arbetskamrater hur det inte alls är ironi att säga motsatsen till vad man menar utan sarkasm också när du ändå är i farten med att bilda din omvärld, dummerjöns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in