2007-07-25, 00:51
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
[...]
Dödsdansen är något makaber som nöje betraktad.
[...]
Finns fin motsvarighet i musiken: Som opéra comique brukar klassas en opera med talad dialog (vernakulär, men vanligen fransk eftersom genren kom därifrån), oavsett handling – vilket gör Bizets original av verismtragedin Carmen formellt komisk. Verket har sedan "förbättrats" av andra, med tillägg av sjungna recitativ för att bli grand opéra.

Dito Gounods Faust.
Citera
2007-07-25, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apatisk
Ska du inte gå och förklara för dina arbetskamrater hur det inte alls är ironi att säga motsatsen till vad man menar utan sarkasm också när du ändå är i farten med att bilda din omvärld, dummerjöns.

oj "dummerjöns"? Ta inte i så du spricker nu.. Hur ska jag kunna sova inatt?

Har jag möjligtvis trampat en stackars telefonsäljare på tån?

Citera
2007-07-25, 05:45
Medlem
En fruktpizzas avatar
Svar direkt!

Citat:
Hur menar du att man sparar pengar men inte tjänar några? Var kommer pengarna du kan spara ifrån om inte en förtjänst du har gjort?

Givet att alternativet till att köpa varan till det nedsatta priset är att köpa varan till fullt pris tjänar man, eller sparar om man föredrar det uttryckssättet, en viss summa på att välja det förstnämnda alternativet. I många fall har man dock snarare att välja på att köpa varan till det nedsatta priset eller inte köpa den alls i vilket fall man svårligen kan påstå sig varken spara eller tjäna något på att genomföra sitt köp.

Du besvarar din egen fråga i ditt inlägg. Men jag besvarar gärna frågan igen. Denna gången så skriver jag extra långsamt så att du kommer att förstå min text utan problem - eller hur var det nu..?

Alltså, man måste göra en vinst för att kunna säga att man tjänat något. Däremot så är det korrekt att säga att man sparat en slant. Pengar du inte lägger ut kan du inte heller tjäna. Däremot kan man tjäna pengar genom att köpa en vara extra billigt, men givetvis förutsatt att du sedan säljer den till någon annan till ett högre pris än det du själv gav. Är du med? Enklare än så här blir det ju inte! Det känns som om du föraktar dem som försöker att lära dig något vettigt. Är det så?

Skjut inte brevbäraren, kompis! Vem vet, du kanske inte får någon post om du är otrevlig emot dina medmänniskor...

Lammern78 med flera andra härinne har förstått mitt resonemang, varför inte du..?

Mitt svar blev tyvärr lite extra giftigt när jag läste din urusla attityd emot Lammern78...
Citera
2007-07-30, 07:47
Medlem
Jag förstår vad du säger. Det jag försöker få dig att förstå är att du har fel. Tjäna kan användas som synonym till spara. Det du går runt och bär omkring på är en vanlig missuppfattning helt i stil med den att det inte kan vara ironi att säga motsatsen till vad man menar. Ett påstående man ofta kan få höra framfört i samma överlägsna ton som du nu anlägger och som jag föreställer mig att Lammer tog i bruk när han läxade upp telefonförsäljaren på sin cykeltur beskriven ovan.
Citera
2007-07-30, 16:03
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du säger. Det jag försöker få dig att förstå är att du har fel. Tjäna kan användas som synonym till spara. Det du går runt och bär omkring på är en vanlig missuppfattning helt i stil med den att det inte kan vara ironi att säga motsatsen till vad man menar. Ett påstående man ofta kan få höra framfört i samma överlägsna ton som du nu anlägger och som jag föreställer mig att Lammer tog i bruk när han läxade upp telefonförsäljaren på sin cykeltur beskriven ovan.

Har du någon länk som styrker att ordet tjäna kan användas som synonym till spara?

Jag söker på 'spara' och får upp synonymerna samla, lägga undan, förvara, ta vara på, bevara, gömma, sätta av, avsätta, reservera, bevara, vika; hushålla, ekonomisera; snåla, gneta, knussla; skona, vara rädd om och bespara.
(motsatsord: förbruka, använda; slösa).

Du frågade tidigare var dessa insparade pengar skulle ha kommit ifrån, om inte också en förtjänst gjorts. Jo, dessa pengar har tjänats in vid ett tidigare tillfälle.
För mig är det självklart att:
Tjäna innebär att man får något man inte tidigare haft.
Spara innebär att man spar in på det man hade redan innan.

Alltså kan man aldrig tjäna något på att köpa en vara, hur billig den än är.
Men bevisa gärna att jag har fel

(och det där med ironi/sarkasm vet vi alla, du behöver inte dra det igen..)
Citera
2007-07-30, 18:47
Medlem
Ta dig en titt på inlägg #7. Att du stöter på denna användning av ordet titt som tätt borde vara en ledtråd för dig också.

Att jag valde mig att använda mig av exemplet ironi/sarkasm var ju just för att jag antog att du åtminstonde där kände till hur det egentligen ligger till. Endast om det är dig bekant fungerar förolämpningen som det är tänkt, nämligen för att bunta ihop dig med fånen som går runt och sprider felaktiga uppfattningar och få dig att inse att du är ute och cyklar.
Citera
2007-07-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ta dig en titt på inlägg #7. Att du stöter på denna användning av ordet titt som tätt borde vara en ledtråd för dig också.

Att jag valde mig att använda mig av exemplet ironi/sarkasm var ju just för att jag antog att du åtminstonde där kände till hur det egentligen ligger till. Endast om det är dig bekant fungerar förolämpningen som det är tänkt, nämligen för att bunta ihop dig med fånen som går runt och sprider felaktiga uppfattningar och få dig att inse att du är ute och cyklar.

Och på det inlägget svarade jag.. Det kan användas i de sammanhang som nämndes där, men det är inte liknande exempel som när man t.ex. köper en vara till nedsatt pris. Det kan användas som en synonym i vissa specifika fall, som postaren visade.. Men det är ju inte en synonym rakt av, som du säger. Det visar också mitt förra inlägg där jag visade vilka synonymer som fanns till ordet "spara", enligt svenska synonymordboken.
Citera
2007-07-30, 21:14
Medlem
lteshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Ibland ringer det folk från Telia och liknande ställen till mig och erbjuder mig att ringa till billigare priser..
Lägre priser menar du väl, din besservisser
Citera
2007-07-30, 21:16
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Så till min lilla undran nu. Vilka andra ord används felaktigt inom massmedia för att skapa säljande tidningar?

Ett uttryck jag sett ett otal gånger i kvällspressen och som är så jävla jönsigt är detta: "Tungt beväpnad polis.....". Tunga vapen är robotar, haubitsar, pansarvärnskanoner, stridsvagnar etc. Den svenska polisen har lätta handeldvapen, inget annat!
Citera
2007-07-30, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ltesh
Lägre priser menar du väl, din besservisser

visst har du rätt
Citera
2007-07-30, 23:57
Medlem
En fruktpizzas avatar
Svar på tal!

Citat:

Varför skall man använda en synonym - om det nu ens ÄR en synonym att säga att man "tjänar" på något man aldrig behöver lägga ut för? Det är nästan som gjort för att missförstås... Det är väl långt mycket bättre att uttrycka sig ordentligt redan från början istället för att vända och krångla med orden..? Ofta när man i all välmening framför sin synpunkt till dem som skriver uppenbart fel så blir reaktionen ofta så här: "Men, man förstår ju ändå hur och vad jag menar..?" Jo, visst är det ofta så, men varför inte värna om det svenska språket istället för att hänfalla åt den så kallade "Lunarstorm- och Blocketsvenskan"? ja men alla fattar väll va ja menar änndå orcka bry sig licksomm...

Om den överlägsna tonen då?

Nja. Jag vet inte riktigt hur du kan uppfatta varken min eller Lammerns ton som särskilt överlägsen. Visst, min ton kanske kan anses som överlägsen - om man verkligen VILL missförstå innebörden och tanken med det som avses. Varför skulle jag vilja vara överlägsen på nätet?!

Lammerns påstådda överlägsna ton, vilken du också ANTAR att h*n hade emot den där telefonförsäljaren. Med andra ord, du bara antar...

Förtroende är bra, men kontroll är bättre...

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Ett uttryck jag sett ett otal gånger i kvällspressen och som är så jävla jönsigt är detta: "Tungt beväpnad polis.....". Tunga vapen är robotar, haubitsar, pansarvärnskanoner, stridsvagnar etc. Den svenska polisen har lätta handeldvapen, inget annat!

Visst är det tramsigt? Jag håller med dig till fullo. Ungefär samma dummerjönsnivå som när man skriver att "hovet rasar!" när de i själva verket bara blivit lite irriterade över något bagatellartat - som vanligt...
Citera
2008-02-12, 05:37
Medlem
Zwerchstands avatar
Har i dagens SvD:s första sidor redan 2 gånger märkt uttrycket:
Egenpublicerat material i form av text och bilder på nätet ökar lavinartat, medan vuxenvärlden inte följer med utvecklingen. [s5]

Antalet vildsvin ökar lavinartat i Sverige. [s8]
Denna fram[upp?]rusande rörelse verkar ändå ganska så i sin form stelnad. Nu förstår vi givetvis att det är den medryckande, överväldigande & ackumulerande delen av snöbollseffekten som avses, och inte riktningen i rum utomhus. Diametralt: Kan Afrikas ökenyta öka lavinartat, eller endast utbredningen av densamma? Felanvändningen består för mig i att ett uppåtgående tycks ha monopol på liknelsen. Kan någon med ekonomiïntresse verifiera att börsen ofta rasat, men aldrig lavinartat? Eller kanske det bara drabbar de drabbade?

· · · • • [Redig:t] • • · · ·
Kommer i tidens sammanhang att tänka på den parallella jordskredssegern. Är det segrarens motstånd vi ska se rasa undan, eller är det h*n själv i lavinartad manöver? Har hudfärg med saken att göra, eller en illa dold vinkling av genus?
Senast redigerad av Zwerchstand 2008-02-12 kl. 05:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in