2008-02-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamN
Tjenare alla glada där ute.

Nu är det så här att jag och polarna har fått upp ögonen för det här med Urban Explorasion. Vi bor då i Luleå och har Varit och Kikat på Ormberget samt Mjölkuddsberget.

På Mjölkuddsberget tog vi oss en bit ner faktiskt och fann några shyssta gångar.
Men på Ormberget har det inte gått så bra då dom har svetsat igen alla dörrar, men jag undrar finns det några andra gångar som nån här vet som inte är igensvetsade? Vi går inte ner för att förstöra eller liknande, utan bara titta.

Sedan undrar jag ifall det finns någon som kan tipsa om några andra shyssta ställen runt om i Norrbotten, till boden och sanatorium i sandträsk ska vi till.
Fick ett annat tips av en polare att det finns en gammal by för gruvgrävare i Älsbyn som ska stå folktomt och det lät faktiskt grymt.
Giev tips nu!

Gruvbyn, du snackar om Laver va?
Varit där några gånger, senast i slutet av sommarn.
Finns väl ett 50 tal husgrunder där, nåt sorts skyddsrum som ja alltid varit sugen att gå till botten på, men inte lyckats pga. ett jävla mörker + att sist så höll en polare att falla ner i mörkret så trappan är ganska uppruttnad :P
Har för mej att jag har nåra bilder på landskapet som omger stället, jävligt skummt klimat som bildats där av diverse föroreningar från gruvan.
Har även varit ner i ett kloaksystem där och funderar på att dra dit i sommar och kolla lite mer
Citera
2008-03-03, 18:13
Medlem
Uddebo/Reningsverket utanför Svartöstan är ganska fett. Dock jobbar det folk där, men det är ganska lite, skitlätt att gömma sig. Det finns i alla fall en massa gigantiska byggnader som är helt övergivna och kusliga.

Varnar er dock för en skitstor rödfärgad byggnad som är bebodd av 1000 aggressiva fåglar. Så fort vi gick i närheten så kom alla mot oss och jagade oss en bra bit, vi höll på att skita ned oss.
Citera
2008-04-01, 01:33
Medlem
MillerJRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qui86
Var någon månad sen vi var på mission. Dock siktar vi också på Ormberget, men hell hole sägs vara igensvetsad så det blir väl till att gå runt och scouta lite.

Jag vet inte riktigt vad de pysslar med på Ormberget. Första gången vi var där ( 2004-2005? ) var allt öppet, men jag tror de hade några sommarjobbare som höll på att rusta el dyl, då det ganska ofta stod/körde in en blå bil där. Sen var några dudes dumma nog att spraya "SATAN 666" i Hell Hole så att de svetsade igen skiten. Då gick vi till ingången nere i stentunneln ( snett framåt till vänster från Hell Hole om du kommer från kanonen ), men efter ett tag svetsade de igen den också.
Nåväl. Sommaren -06 bestämde vi oss för att kolla om de av någon knäpp anledning hade öppnat igen, och då var Hell Hole öppet. Fattar inte varför, men men.
Annars finns det en ingång ganska långt framåt åt höger ( åter igen, om du går från Hell Hole med kanonen i ryggen ) som de säkert har glömt bort.

Vi ses på Ormberget!
Citera
2008-04-01, 02:54
Medlem
Jerome Morrows avatar
Om du drar uppåt längst notviken mot storheden och sedan drar neråt längst vattnet till arcus så kommer du nån gång att dra förbi en stort hus som liknar nån sorts industrilada. När jag var där (slutet av förra sommarn) kunde man gå in där och dessutom utanför fanns massa tågvagnar som varit avställda mer än ett år så att säga. Ganska intressant faktiskt.
Citera
2008-04-03, 01:51
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkotPalme
Gruvbyn, du snackar om Laver va?
Varit där några gånger, senast i slutet av sommarn.
Finns väl ett 50 tal husgrunder där, nåt sorts skyddsrum som ja alltid varit sugen att gå till botten på, men inte lyckats pga. ett jävla mörker + att sist så höll en polare att falla ner i mörkret så trappan är ganska uppruttnad :P
Har för mej att jag har nåra bilder på landskapet som omger stället, jävligt skummt klimat som bildats där av diverse föroreningar från gruvan.
Har även varit ner i ett kloaksystem där och funderar på att dra dit i sommar och kolla lite mer
Kloaksystem i Laver?
Citera
2008-07-09, 13:41
Medlem
Citat:

Nu är det så här att jag och polarna har fått upp ögonen för det här med Urban Explorasion. Vi bor då i Luleå och har Varit och Kikat på Ormberget samt Mjölkuddsberget.

På Mjölkuddsberget tog vi oss en bit ner faktiskt och fann några shyssta gångar.
Men på Ormberget har det inte gått så bra då dom har svetsat igen alla dörrar, men jag undrar finns det några andra gångar som nån här vet som inte är igensvetsade? Vi går inte ner för att förstöra eller liknande, utan bara titta.

Sedan undrar jag ifall det finns någon som kan tipsa om några andra shyssta ställen runt om i Norrbotten, till boden och sanatorium i sandträsk ska vi till.
Fick ett annat tips av en polare att det finns en gammal by för gruvgrävare i Älsbyn som ska stå folktomt och det lät faktiskt grymt.
Giev tips nu!

Har inte hittat någon gång in i mjölkuddsberget har bara hittat dom uppbrutna grindarna brevid masten och ormberget har dom sprängt igen, finns det inget mer ? skicka pm om ni har nå förslag, finns dock en omformarstation som vi älvsby-bor kallar jurassic park pga dom stora portarna
Citera
2008-07-10, 21:39
Medlem
måste la finnas massa gryma miltär grejer å spanna i i luleå norrland
Citera
2008-07-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjack_smack_424
måste la finnas massa gryma miltär grejer å spanna i i luleå norrland

det gör det säkert men de gäller juh att hitta dom oxå ;P
Citera
2008-07-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av an7e
Har inte hittat någon gång in i mjölkuddsberget har bara hittat dom uppbrutna grindarna brevid masten och ormberget har dom sprängt igen, finns det inget mer ? skicka pm om ni har nå förslag, finns dock en omformarstation som vi älvsby-bor kallar jurassic park pga dom stora portarna

Bara leta vidare, finns ett tiotal ingångar till mjölkuddsberget. Har hittat en som leder ändå ner till backen.
Citera
2008-07-20, 19:54
Medlem
Universitetet

Jag har hört att det ska ligga ett gammalt "militärsjukhus" under C huset på campusområdet. har dock ingen aning om det ligger nån sanning i det eller hur man isåfall skulle ta sig in i det. Någon som vet om det stämmer eller bara är svammel?
Citera
2008-07-20, 20:35
Medlem
Citat:

Giev tips nu!

Mjölkuddsberget har jag ingen aning om hur det ser ut nu, på flera ställen kan man iaf ta sig ner en bit men till själva anläggningen måste man ta sig igenom en ganska tjock järndörr.

Ormberget vet jag att dom har smällt igen själva huvudingången med en massa grus. Nödutgångarna går att ta sig in i men det är samma sak där, även dessa blockeras av tjocka järndörrar som leder in till själva anläggningen.

Gruvby nära Älvsbyn, då är det nog Laver. Det är ett hett tips, husgrunderna står kvar. Själva gruvschaktet är vattenfyllt men finns en gammal gång kvar en bit ovanför.

Andra tips är Sikfors kraftstation. Där står krafstationen kvar samt silo, turbintunnlar och även gamla vattenmagasin.

I närheten av Älvsbyn finns även en omformarstation. Anledningen var att säkerställa strömmatning till järnvägen i händelse av krig. En ganska omfattande anläggning.

Alla dessa anläggningar finns det bilder på: www.ue-nordic.se
Citera
2008-08-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mauruts
Mjölkuddsberget har jag ingen aning om hur det ser ut nu, på flera ställen kan man iaf ta sig ner en bit men till själva anläggningen måste man ta sig igenom en ganska tjock järndörr.

Ormberget vet jag att dom har smällt igen själva huvudingången med en massa grus. Nödutgångarna går att ta sig in i men det är samma sak där, även dessa blockeras av tjocka järndörrar som leder in till själva anläggningen.

Gruvby nära Älvsbyn, då är det nog Laver. Det är ett hett tips, husgrunderna står kvar. Själva gruvschaktet är vattenfyllt men finns en gammal gång kvar en bit ovanför.

Andra tips är Sikfors kraftstation. Där står krafstationen kvar samt silo, turbintunnlar och även gamla vattenmagasin.

I närheten av Älvsbyn finns även en omformarstation. Anledningen var att säkerställa strömmatning till järnvägen i händelse av krig. En ganska omfattande anläggning.

Alla dessa anläggningar finns det bilder på: www.ue-nordic.se

Jag och två polare skulle till mjölkuddsberget för några veckor sen.Jag har varit där nere förr och när vi kommer fram till ingången (där vi tar oss in)så kommer en gubbe sen kommer två till.En sur kuk .den andra gubben pedofil och ägaren av mjökuddsberget dom har skaffat kameror som han ska sätta in i lådor så när man går förbi kameran så blir man fotat och det är omöjligt att ta sönder lådan så har han larmpelare i gångarna.han har fet larm mast vi utgången ;O .Så det roligaste han berättar det för oss .Så fick vi gå ner å titta lite men gubbjävel gav oss den sämsta lampan så den slockna efter tredje trappen .Så dricker dom öl på jobbet och på typ två timmar så gick två svetsar sönder för 100.000 st
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in