2007-07-23, 22:22
Medlem
Kom just att tänka på en sak, säkert nån annan som gjort det före mig men:
Den stora motsägelsen mellan den evolutionsteorin(där människan utvecklats ur lägre arter) och t.ex. kristendomen har ingenting att göra med att vara bokstavstroende eller inte. Den stora motsägelsen är själen och dess odödlighet. I bibeln står det ju att människan har en skäl, precis som jag på min konfirmation fick lära mig att djur(kor, katter, fåglar, amöbor) saknar själ. Men om djuren som vi utvecklats från saknar själ så har väl inte vi det heller? Bara en tanke...
Citera
2007-07-23, 22:24
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Red
Kom just att tänka på en sak, säkert nån annan som gjort det före mig men:
Den stora motsägelsen mellan den evolutionsteorin(där människan utvecklats ur lägre arter) och t.ex. kristendomen har ingenting att göra med att vara bokstavstroende eller inte. Den stora motsägelsen är själen och dess odödlighet. I bibeln står det ju att människan har en skäl, precis som jag på min konfirmation fick lära mig att djur(kor, katter, fåglar, amöbor) saknar själ. Men om djuren som vi utvecklats från saknar själ så har väl inte vi det heller? Bara en tanke...

Vad är problemet? Kreationisterna menar att vi aldrig varit något annat än människor och därmed finns det inget problem?
Citera
2007-07-23, 22:41
Medlem
Det innbär, så vitt jag kan se, att det antingen är okej att döda människor bäst man vill, eller det inte ens är okej att döda mygg...
Citera
2007-07-23, 22:45
Medlem
Valrosskvinnas avatar
Det låter trots allt ganska bokstavstroget att anta att djur inte har en själ.
Citera
2007-07-23, 22:45
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Det innbär, så vitt jag kan se, att det antingen är okej att döda människor bäst man vill, eller det inte ens är okej att döda mygg...

Darwinister tror inte på skälar, därför är det okej för dem att ha ihjäl myggor, av andra skäl kan man inte ha ihjäl människor. Kreationismen tror inte att någon annan än vi har själ därför är det okej att ha ihjäl myggor men inte oss. Vari hittar du skillnaden när det kommer till kritan för de båda teorierna.
Citera
2007-07-23, 22:53
Medlem
Valrosskvinnas avatar
Jag tror inte på själar men jag får ett pip av ångest i bröstet när jag slår ihjäl en insekt ändå. Att tro att Darwinister och kreationister tycker saker är ok och inte på logiska grunder är att bortse från att både Darwinister och kreationister är människor. Alla kan de döda i krig och alla gråter de när deras föräldrar går bort i cancer.
Citera
2007-07-23, 22:58
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosskvinna
Jag tror inte på själar men jag får ett pip av ångest i bröstet när jag slår ihjäl en insekt ändå. Att tro att Darwinister och kreationister tycker saker är ok och inte på logiska grunder är att bortse från att både Darwinister och kreationister är människor. Alla kan de döda i krig och alla gråter de när deras föräldrar går bort i cancer.

Vi kan väl hålla oss i ismerna som sådana och inte gå in på de som följer dem?
Citera
2007-07-24, 12:21
Medlem
CurryCurres avatar
Darwinismen utesluter inte att saker kan vara besjälade. Evolutionsläran befattar sig ju över huvud taget inte med ett eventuellt liv efter detta.

Den kristna doktrinen säger att människor har en själ, men att djur inte har det. Du har helt rätt i att det verkar helt ologiskt om man jämför med evolutionsteorin. De båda verklighetsuppfattningarna går helt enkelt inte ihop.

Men det innebär inte att det skulle vara omöjligt för själ och evolution att samexistera. Däremot betyder det att vi måste vidga vårt spektrum av spekulationer förbi den strikt kristna doktrinen. Kanske själar följer en egen evolution, som de gamla teosoferna menade? Men det är i och för sig också ohållbart, med tanke på det senaste århundradets befolkningsexplosion. Knepigt, detta.
Citera
2007-07-24, 18:30
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Citat:
, precis som jag på min konfirmation fick lära mig att djur(kor, katter, fåglar, amöbor) saknar själ.

Fel, du fick inte lära dig någonting på din konfirmation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in