2025-08-29, 22:52
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coffeez
På vilket vis är det dåligt för hjärtat att äta dem under lång tid?

Var finns artiklar kring det?

Det ska tydligen angripa kärl och hjärta väldigt mycket. Det har funnits artiklar om det, fast om det går att hitta sådant nu vet jag inte. Det mesta av sådant brukar försvinna. Förut hette det att det inte var beroendeframkallande heller. Det finns en viss ekonomiskt aspekt i mycket av läkemedlen som säljs.

Fast det är rätt uppenbart att dom är bland de mest beroendeframkallande medlet jag stött på iaf. Jag fick ilningar i hjärtat och ibland kändes det som någon stack in en kniv och vred om. Sedan går det inte alltid göra vetenskapliga kopplingar, fast om något ser ut som en anka, låter som en anka, rör sig som en anka. Så är det antagligen en anka också.

Kemiska läkemedel överlag är inga hälsokurer direkt. Det blir en övervägning nytta mot skada.
Citera
2025-08-29, 23:04
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Någon härinne som ätit Imovan under en lång tid i livet?

Ätit Imovane dagligen/till natten i över 20år, 15mg Imovane , 50mg Propavan, och 40mg Alimemazin (fd Theralen. Borde väl räknas som lång tid.

mvh
Citera
2025-08-29, 23:55
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det ska tydligen angripa kärl och hjärta väldigt mycket. Det har funnits artiklar om det, fast om det går att hitta sådant nu vet jag inte. Det mesta av sådant brukar försvinna. Förut hette det att det inte var beroendeframkallande heller. Det finns en viss ekonomiskt aspekt i mycket av läkemedlen som säljs.

Fast det är rätt uppenbart att dom är bland de mest beroendeframkallande medlet jag stött på iaf. Jag fick ilningar i hjärtat och ibland kändes det som någon stack in en kniv och vred om. Sedan går det inte alltid göra vetenskapliga kopplingar, fast om något ser ut som en anka, låter som en anka, rör sig som en anka. Så är det antagligen en anka också.

Kemiska läkemedel överlag är inga hälsokurer direkt. Det blir en övervägning nytta mot skada.

Inte särskilt sannolikt då dessa skrivs ut till patienter med avancerad koronarsjukdom samt ges även till patienter med hjärtsvikt. Z-analoger är vanebildande men dessa skapar inte samma beroende som bensodiazepiner som Alprazolam eller Diazepam - dessa har en helt annan beroendepotential som är mycket svårare att hantera.
Citera
Igår, 00:31
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Inte särskilt sannolikt då dessa skrivs ut till patienter med avancerad koronarsjukdom samt ges även till patienter med hjärtsvikt. Z-analoger är vanebildande men dessa skapar inte samma beroende som bensodiazepiner som Alprazolam eller Diazepam - dessa har en helt annan beroendepotential som är mycket svårare att hantera.

Jaså det säger du. Jag har ju då stor erfarenhet av just både diazepam och även alpra. Jag har då aldrig känt det minsta symptom av dessa två på samma sätt som vid zopiklon. Jag var var helt inne på att alpra som jag hörde massa skräckhistorier om var en stor bluff vad gällde utsättning. Det var inga dåliga doser alpra jag kunde knapra heller. Fick uppmätt blodvärde av farbror blå en gång i tiden som var över 400 något. Det stod i rapporten att det var helt omöjligt att uppnå sådant värde vid ett intag och vara vid medvetande. Fast tydligen kunde jag det och var lite salongsberusad.

Så förklara för mig gärna mer ingående om "beroendepotentialen" för just diazepam och alpra.
Citera
Igår, 01:04
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Jaså det säger du. Jag har ju då stor erfarenhet av just både diazepam och även alpra. Jag har då aldrig känt det minsta symptom av dessa två på samma sätt som vid zopiklon. Jag var var helt inne på att alpra som jag hörde massa skräckhistorier om var en stor bluff vad gällde utsättning. Det var inga dåliga doser alpra jag kunde knapra heller. Fick uppmätt blodvärde av farbror blå en gång i tiden som var över 400 något. Det stod i rapporten att det var helt omöjligt att uppnå sådant värde vid ett intag och vara vid medvetande. Fast tydligen kunde jag det och var lite salongsberusad.

Så förklara för mig gärna mer ingående om "beroendepotentialen" för just diazepam och alpra.

När det gäller medicin så är det väldigt individuellt, Alprazolam och Diazepam har en mycket svårare absintens som kan vara direkt livshotande vid utsättning om du utvecklat ett beroende. Z-analogernas "absintens" är mest sömnrelaterad. Att fasa ut benzodiazepiner kan ta flera månader till år. Z-analoger går fortare att fasa ut, sen binder Z-analoger främst till en undergrupp av GABA - det är detta som orsakar den hypnotiska effekten.
Citera
Igår, 08:57
Medlem
Citat:

Ätit dem i över 15 år, stora delar av den perioden... det är det enda som funkat för sömnen... gjort alla andra åtgärder och liknande.... men vill såklart inte bli skadad i hjärta eller kärl.... har också ibland att det hugger eller ilar i bröstkorgen men jag tror många har det, muskler, nerver, tarmar som spökar så det blir spänt uppåt osv..
Citera
Igår, 11:07
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
När det gäller medicin så är det väldigt individuellt, Alprazolam och Diazepam har en mycket svårare absintens som kan vara direkt livshotande vid utsättning om du utvecklat ett beroende. Z-analogernas "absintens" är mest sömnrelaterad. Att fasa ut benzodiazepiner kan ta flera månader till år. Z-analoger går fortare att fasa ut, sen binder Z-analoger främst till en undergrupp av GABA - det är detta som orsakar den hypnotiska effekten.

Ja det sägs ju att just alpra skall vara den svåraste när det kommer till utsättning. Konstiga är att jag aldrig upplevt något mer än några dagars svettning och lite huvudvärk. Jag åt extrema mängder när det begav sig. Jag har eller hade båda diazepam och alpra på recept. Fast jag köpte ju vid sidan av, framförallt alpra. Det var på den tiden när man kunde köpa 200-300 överdoserade ksalol för under 1000 lappen. Så recepten användes bara i illustrativt syfte när jag tex blev drogtestad. Att starta dagen med 6-10st i samband med kaffet var snarare regel än undantag och sedan fylla på eftersom. Sedan blev det paus några veckor när dom tog slut. Diazepam är totalt meningslös för mig, blir bara kall om fötter och händer och lite seg. Fast jag har inte tagit något sådant på över ett decennium nu och det är inget jag saknar heller kan jag påstå.

Däremot på zopiklon får jag fruktansvärda utsättningar som kommer efter relativt kort användning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in