2009-02-08, 17:35
Citat:
Ursprungligen postat av AntiAlias
Får dessa piller utskrivna. Personligen tycker jag inte det är så kul att ta stilnoct/imovane och sitta framför datorn eller när man umgås med folk. Tycker dom är mycket trevligare att ta en stund innan man går och lägger sig! Gillar att ta typ 40mg eller lite till och sen gå och lägga mig i sängen och småmysa lite innan jag somnar...det tar ändå minst en timme att somna för mig oftast, i och med att jag inte blir trött av dom i sig utan jag blir bara lite softad av dom och känner ibland en svag eufori en stund kanske en halvtimme eller så. Jag har svårt att somna på nätterna för att det är oftast då jag ligger och tänker och grubblar som mest och tänker man då på negativa saker blir det ännu svårare att sova så på det sätter så hjälper dessa droger mig verkligen.
Jag har helt klart bildat mig en vana/psykiskt beroende men jag tycker inte dom känns beroendeframkallande på samma sätt som benzo och opiater. Lider just nu av ett allvarligare missbruk av tunga opiater så eventuellt beroende av insomningstabletter är mitt minsta problem egentligen så undrar mest av nyfikenhet men kan man bli fysiskt beroende av dom här pilllerna precis som med benzo? Om det är nån här som är beroende/missbrukar dom mycket, är beroendet väldigt starkt att bryta?
För mig känns det iaf mer som en vana som kanske kan vara lite svår att bryta medans t ex om jag börjar käka vanliga benzo varje natt för att somna istället så känner jag ju att man absolut behöver dom efter bara nån vecka, ännu värre efter någon månad. Även om man håller sig till relativt låga doser också (t ex 20-30mg diazepam, 1mg alprazolam osv..).
Edit: såg på fass nu att vissa "utsättningssymptom" kan förekomma om man slutar med dom direkt, så man kan visst bli fysiskt beroende av dom. Men kan inte tänka mig att avtändningen är lika hård som på benzo?
Jag har helt klart bildat mig en vana/psykiskt beroende men jag tycker inte dom känns beroendeframkallande på samma sätt som benzo och opiater. Lider just nu av ett allvarligare missbruk av tunga opiater så eventuellt beroende av insomningstabletter är mitt minsta problem egentligen så undrar mest av nyfikenhet men kan man bli fysiskt beroende av dom här pilllerna precis som med benzo? Om det är nån här som är beroende/missbrukar dom mycket, är beroendet väldigt starkt att bryta?
För mig känns det iaf mer som en vana som kanske kan vara lite svår att bryta medans t ex om jag börjar käka vanliga benzo varje natt för att somna istället så känner jag ju att man absolut behöver dom efter bara nån vecka, ännu värre efter någon månad. Även om man håller sig till relativt låga doser också (t ex 20-30mg diazepam, 1mg alprazolam osv..).
Edit: såg på fass nu att vissa "utsättningssymptom" kan förekomma om man slutar med dom direkt, så man kan visst bli fysiskt beroende av dom. Men kan inte tänka mig att avtändningen är lika hård som på benzo?
De gånger jag hoppat över att ta min imovane så sover jag ganska jobbigt, svettas mycket och vaknar ofta, men efter en sån natt så är man sedan helt ren. Bästa är väl att skära ned först innan man slutar. Men jag har varit beroende av benzo och det är en jätteskillnad på utsättningssymtomen