2007-07-23, 19:32
Medlem
Dionysoss avatar
Är det någon insatt som vet om, och i så fall var, man kan hitta skattetabeller för beräkning av preliminär inkomstskatt på Internet för åren innan 2004?
På Skatteverkets hemsida verkar man endast kunna hitta 2006 och 2007 och framåt.
Citera
2007-07-23, 20:21
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionysos
Är det någon insatt som vet om, och i så fall var, man kan hitta skattetabeller för beräkning av preliminär inkomstskatt på Internet för åren innan 2004?
På Skatteverkets hemsida verkar man endast kunna hitta 2006 och 2007 och framåt.
Ja, om inte du hittar det någon annanstans så är det faktiskt Skatteverket. Skriv ett mail eller ring och fråga efter dom. Såpass nya tabeller har dom lätt tillgängliga, och kan garanterat skicka dom omedelbart i digital form (pdf).
Citera
2007-07-23, 20:23
Medlem
Dionysoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorrMoppen
Ja, om inte du hittar det någon annanstans så är det faktiskt Skatteverket. Skriv ett mail eller ring och fråga efter dom. Såpass nya tabeller har dom lätt tillgängliga, och kan garanterat skicka dom omedelbart i digital form (pdf).
Ja, du har nog rätt! Det är troligen det enklaste sättet, även fast jag önskat få tag i dem ögonaböj.
Citera
2007-07-23, 21:13
Medlem
Torde det inte vara lättare att söka den givna kommunens kommunala inkomstskatt för det gällande året, samt grundavdraget för det givna året, snarare än att börja rodda i tabeller?
Citera
2007-07-24, 00:00
Medlem
gogogagas avatar
Citat:

Du måste vara bra uttråkad för att vilja sitta ner och räkna på gamla skattetabeller.
Citera
2007-07-24, 01:20
Medlem
xceLs avatar
Intressant! Kommer ihåg, jag hade en lärare(som var rätt gammal) i högstadiet som berättade om momsen, när de började med den var den några få procent bara, och hur den stigit till 25...
Citera
2007-07-24, 08:37
Medlem
Dionysoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
Du måste vara bra uttråkad för att vilja sitta ner och räkna på gamla skattetabeller.
Hehe, lite uttråkad är jag och det lär väl inte framstå som annat när jag berättar att min sökning beror på att jag skulle vilja ta reda på de senaste årens (2002-2005) skattetryckändringar genom att se på historiken. Visst, säkert en smula missvisande, men det ger ändå en indikation på hur skattetrycket förändrats med tiden.
Citera
2007-07-24, 11:10
Medlem
gogogagas avatar
Citat:
Hehe, lite uttråkad är jag och det lär väl inte framstå som annat när jag berättar att min sökning beror på att jag skulle vilja ta reda på de senaste årens (2002-2005) skattetryckändringar genom att se på historiken. Visst, säkert en smula missvisande, men det ger ändå en indikation på hur skattetrycket förändrats med tiden.

hehe

skattetrycket under 105 år:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...k_forr_och_nu/

OECD har även ruskigt bra data och jämförelser inom OECD-länderna. Men den får du själv leta upp =)

Även regeringens budget innehåller beräkningar vet jag.

Men antar att du vill räkna ut skattetryck på ditt eget vis och då behvöer du skattetabeller och säkert en hel del annan statistik. Lycka till!
Citera
2007-07-24, 14:04
Medlem
Dionysoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
hehe

skattetrycket under 105 år:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...k_forr_och_nu/

OECD har även ruskigt bra data och jämförelser inom OECD-länderna. Men den får du själv leta upp =)

Även regeringens budget innehåller beräkningar vet jag.

Men antar att du vill räkna ut skattetryck på ditt eget vis och då behvöer du skattetabeller och säkert en hel del annan statistik. Lycka till!
Tack för länken! Intressant läsning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in