2007-07-23, 13:24
Medlem
octanes avatar
Jag bor i ett hyreshus, normalt behöver jag tvätta 1gång/vecka. Men jag har bara en uppsättning träningskläder (fotbollströja/shorts) och behöver tvätta dom typ 3gg/vecka, vad behöver jag för att tvätta sakerna hemma i handfatet? går det? brukar köra maskin men då får jag smyga på andras tider, och det blir dessutom inte så miljövänligt... hur får jag samma "effekt" med handtvättning?
Citera
2007-07-23, 13:31
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av octane
Jag bor i ett hyreshus, normalt behöver jag tvätta 1gång/vecka. Men jag har bara en uppsättning träningskläder (fotbollströja/shorts) och behöver tvätta dom typ 3gg/vecka, vad behöver jag för att tvätta sakerna hemma i handfatet? går det? brukar köra maskin men då får jag smyga på andras tider, och det blir dessutom inte så miljövänligt... hur får jag samma "effekt" med handtvättning?
Gräsfläckar är svåra att få bort med handtvätt och stora plagg är svårhanterliga. Men allmänt ofräscha shorts och toppar är inget problem. Lägg ner dem i handfatet i ljummet vatten med lite tvättmedel i och rör runt lite. Skölj dem sedan tre gånger, duschen kan vara ett alternativ ifall handfatet är litet.
Citera
2007-07-23, 13:32
Medlem
Zlapptazks avatar
Har du inte sett reklamen "Smart Elin" Tjejen som sitter i badkaret och viftar med kläderna och låter som en tvättmaskin

Klart det går,

Fyll handfatet med vatten
häll i vitt pulver (alternativt innan du fyller upp för att det ska få chansen att lösa upp sig lite)
släng i kläderna
se till att dom blir "helblöta"
låt det stå och dra i 5 min
sen behandlar du dom som disktrasor i 5 min (fyll med vatten-krama ur)
sen byter du vatten och sköljer (alternativt under rinnande vatten)
sköljmedel är överkurs vid handtvätt speciellt när det handlar om träningskläder...

Med risk för att dina kläder kan vara lite "hårda" när dom torkat, men vafan dom luktar inte illa iaf..
Citera
2007-07-23, 13:35
Medlem
blaus avatar
Det tar evigheter för kläderna att torka om du inte centrifugerar. Jag skulle köpa en eller två uppsättningar till.
Citera
2007-07-23, 13:37
Bannlyst
Kanske inte alltför seriöst men.. När jag och en kamrat var på en slags husvagnssemester för många år sedan hade vi inga tvättmöjligheter men hittade ett sätt att få dugligt rena plagg.. vi duschade med t-shirt och kalsingar på och tvagade dessa med såpa medan de var kvar på kroppen, sedan tog av och sköljde och vred ur.. så byt inte om efter träningen utan duscha med kläderna på och tvätta dem samtidigt så ska du se att det går bra..

Eller så skaffar du en toppmatad maskin som mig, får plats i litet badrum och är perfa till extratvätt mellan tvätttiderna..
Citera
2007-07-23, 13:38
Medlem
beos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlapptazk
Har du inte sett reklamen "Smart Elin" Tjejen som sitter i badkaret och viftar med kläderna och låter som en tvättmaskin

Klart det går,

Fyll handfatet med vatten
häll i vitt pulver (alternativt innan du fyller upp för att det ska få chansen att lösa upp sig lite)
släng i kläderna
se till att dom blir "helblöta"
låt det stå och dra i 5 min
sen behandlar du dom som disktrasor i 5 min (fyll med vatten-krama ur)
sen byter du vatten och sköljer (alternativt under rinnande vatten)
sköljmedel är överkurs vid handtvätt speciellt när det handlar om träningskläder...

Med risk för att dina kläder kan vara lite "hårda" när dom torkat, men vafan dom luktar inte illa iaf..

Håller med i stort med tilläggen:
  • häll i tvättmedel efter att du fyllt upp med vatten, blir sjukt mycket jobbigt skum annars
  • gnugga fläckar och armhålor lite extra i samband med "disktrasandet"

tvättar galet mycket för hand eftersom jag har så fina kläder...
Citera
2007-07-23, 13:38
Medlem
Tjohildas avatar
Om man får ont i händerna av att vrida och krama kan man lägga kläderna i badkaret/duschkabinen och trampa på dem a la vintrampare...
Citera
2007-07-23, 13:56
Medlem
Zlapptazks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Om man får ont i händerna av att vrida och krama kan man lägga kläderna i badkaret/duschkabinen och trampa på dem a la vintrampare...

hahahah jag trodde ja va ensam om detta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in