Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-11, 13:49
Medlem
Code Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiiish
Vet ngn föresten vad denna dator innehåller?
tror knappast att de e en Windows vista kapabel dator? hehe
Läs tråden. Sök i tråden. Kolla på länkarna.
Citera
2007-09-11, 13:57
Medlem
opps sory (A)
hehe

men nästa fråga nu, läste genom tråden lite och såg att de står linuix red hat.
kan man itne sätta in XP? elr är delrarna i datorn för kassa för att kunna köra XP korrekt?

hoppas itne heller denna finns i tråden för tråden ligger på 50-sidor..får lätt huvudvärk (A)

tack på förhand
Citera
2007-09-11, 13:59
Medlem
Valdis dator är en virtuell maskin.
Citera
2007-09-11, 14:04
Medlem
Herr Lindholms avatar
Kan inte denna bluff vara ett sätt att rida ryggsäck på det internationella projekt som syftade till att ge barn i fattiga länder en dator?
Citera
2007-09-11, 14:26
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
opps sory (A)
hehe

men nästa fråga nu, läste genom tråden lite och såg att de står linuix red hat.
kan man itne sätta in XP? elr är delrarna i datorn för kassa för att kunna köra XP korrekt?

hoppas itne heller denna finns i tråden för tråden ligger på 50-sidor..får lätt huvudvärk (A)

tack på förhand

Eftersom det inte existerar några datorer utöver den Clevo MobiNote M540V med bortrivna etiketter som Valdi visade upp på sin statsministerkonferens för någon månad sedan så behöver du inte bekymra dig huruvida det går att köra XP på den eller inte.
Citera
2007-09-11, 16:08
Bannlyst
Citat:
Vet ngn föresten vad denna dator innehåller?
tror knappast att de e en Windows vista kapabel dator? hehe

hehe, så länge du inte snor valdis så spelar det ingen roll.

Fast GÖR du det är du hjälte! Och för att du är hjälte ska jag avslöja.. att det går att köra XP på iaf!

Men minns jag VISTA rätt så har den för lite minne. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2007-09-11, 16:36
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Tja, såna där scams bygger på folks förmåga att så gärna vilja att nånting som är för bra för att vara sant är sant att de bara inte kan tro att det inte är sant i slutändan.

Skulle vilja likna denne Valdi vid nån slags mytoman, som trots att all rimlighet och bevisning säger att det är frågan om en bluff, ändå håller fast vid att allt är i sin ordning.
Har stött på en person som var exakt sådan i verkliga livet. Han försökte också sälja saker som inte existerade. Dock håller jag stenhårt på principen pay on delivery, så åkte inte på den niten.
Apropå att folk vill tro att saker och ting är sanna...

Det var en gång en man som fick ett brev där han uppmanades att skicka 100 kr till en kille i Nigeria för att av någon anledning få tillbaka 500 000 kr vid årsskiftet. När 100 kr hade kommit fram fick han reda på att det krävs ytterligare 300 kr i någonslags avgift, sedan skulle allt vara klart. Sagt och gjort, ytterligare 300 kr skickades. Efter några dagar fick mannen höra att pengarna hade fastnat i tullen och att det nu krävs 400 kr för att få dessa 500 000 kr. Nu hade det gått så lång tid att nigerianen var tvungen att be om 2000 kr eftersom dessa 400 kr hade kommit fram såpass sent. 2000 kr skickades, sedan 5000 kr, sedan 10 000 kr... Till slut hade mannen lånat pengar av alla sina vänner bara för att kunna skicka dessa till nigerianen.

En lite mer personlig historia:
En bekant och hans fru hade just skaffat ett barn. Deras ekonomi var jättedålig och de var verkligen tvungna att spara inom alla områden. En dag ringer min bekant sin fru och ropar: "Jag har gjort så att vi blir rika!!". Båda var såklart jätteglada tills min vän berättar hur det hela hade gått till. Han hade fått ett e-mail där det stod att om han lägger in 400 kr på ett bankkonto i Estland så kommer han efter några månader att få tillbaka 200 000 kr. Då hade min vän insett potentialen med detta och skickade genast iväg 2000 kr med förhoppning om att få tillbaka en miljon!

Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant så är det inte sant!
Citera
2007-09-11, 18:51
Medlem
Ableachs avatar
En teori som skulle kunna förklara Valdi Wonkas beteende och att han inte skäms för att skylta med namn är att han själv blivit blåst av nån "grossist" som erbjudit honom billiga bärbara.

Hans CV och tidigare företagsäventyr visar dock att han är en fullblodsmytoman med varken huvud i fullt fungerande skick eller en fot på jorden.

Oavsett hur allt det här slutar så kommer folk gå på nästa bluff också, t o m om det skulle vara Wonka själv igen.

Har inte insett vitsen med att tävla i naivitet/blåögdhet som däremot beställare av den här luftdatorn tycks ha gjort.

Jag är imponerad. Det skulle säkert gå att få folk att köpa 1000:- -laptops från en sida där det står i klartext i rubriken "DETTA ÄR ETT BEDRÄGERI. VI KOMMER TA DINA PENGAR OCH PÅ SIN HÖJD SKICKA EN TRASIG DVD-SPELARE TILL DIG."

Fan.. man har gett sig in i fel bransch. Det här är ju en guldgruva...
Citera
2007-09-11, 19:07
Medlem
emriks avatar
det hela borde ju fungera om dom ialla fall tog 2000 för datorerna?
det var ju inga värstingspecs och så vidare. så det borde ju gå kan man ju tycka/hoppas.
Citera
2007-09-11, 19:29
Citat:
Ursprungligen postat av emrik
det hela borde ju fungera om dom ialla fall tog 2000 för datorerna?
det var ju inga värstingspecs och så vidare. så det borde ju gå kan man ju tycka/hoppas.

2k låter mer realistiskt åtminstone för specen i datorn. Men de va som någon annan skrev, knappt batteriet täcker ju priset för datorn. Jovisst i kvantitet på 100.000 datorer kanske men nu va de 7000 beställningar...

Föressten låter inte 7000 beställningar lite? Med så mycket plats i media?
Citera
2007-09-11, 19:42
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
2k låter mer realistiskt åtminstone för specen i datorn. Men de va som någon annan skrev, knappt batteriet täcker ju priset för datorn. Jovisst i kvantitet på 100.000 datorer kanske men nu va de 7000 beställningar...

Föressten låter inte 7000 beställningar lite? Med så mycket plats i media?

Han sa att han hade en orderstock på 300.000 datorer under statsministerkonferensen.
Citera
2007-09-12, 13:10
Medlem
http://jnytt.se/Read__10312.aspx

Kanske återigen inget nytt men frågan är om uttalandet från Valdi är nytt eller gammalt. För är det nytt så har han ju inte helt gått under jorden...än
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in