• 1
  • 2
2007-07-23, 03:01
Medlem
Tjena det är så att jag är rädd för att en ska förgifta mig. Hur stor mänd av metanol måste han tex lägga i mitt glas med mjölk, vatten för att jag ska dö av det eller skada mig? Kan man ens känna av den mängden när man dricker?

Tacksam för hjälp.

Kanske dum fråga men bra om någon vet.
Citera
2007-07-23, 03:15
Medlem
Vicious Edds avatar
Shit, obehagligt. Nån som vill se dig död alltså?

Wikipedia säger såhär (http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol):

Redan några centiliter kan vara dödligt om det dricks rent. Om den drabbade överlever kvarstår ofta permanenta hjärnskador, speciellt på syncentrum. Erfarenheter från verkliga fall visar, att omkring 1/3 av fallen slutar med att de drabbade avlider, 1/3 får bestående hjärnskador, till exempel blindhet, och återstoden klarar sig utan men.

Lycka till.
Citera
2007-07-23, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious Edd
Shit, obehagligt. Nån som vill se dig död alltså?

Wikipedia säger såhär (http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol):

Redan några centiliter kan vara dödligt om det dricks rent. Om den drabbade överlever kvarstår ofta permanenta hjärnskador, speciellt på syncentrum. Erfarenheter från verkliga fall visar, att omkring 1/3 av fallen slutar med att de drabbade avlider, 1/3 får bestående hjärnskador, till exempel blindhet, och återstoden klarar sig utan men.

Lycka till.

Tack :]

Lättar lite eftersom det borde ju kännas om dom bara lagt typ 1 cl i glaset eftersom det luktar rätt starkt va?

Tacksam för mera svar.
Citera
2007-07-23, 03:18
Medlem
Jag tror att du behöver varva ner med tjacket och ta lite lugnande substanser istället

Metanol behöver du nog en hyfsad mängd av för att bli skadad och det smakar och luktar sprit. Jag skulle då känna av om någon försökte hälla i 5cl sprit i ett glas mjölk.

Däremot finns det andra mycket mycket bättre sätt att förgifta folk än metanol. Cyanid, Arsenik, Stryknin och Ricin t.ex. . I Illustrerad Vetenskap så tipsade dem ganska nyligen om en del olika gifter, så om han har blivit inspirerad av den artikeln och sökt lite på internet kan han mycket väl ha lärt sig hur man tillverkar/utvinner några såna gifter. Dessutom kan han ju om han är motiverad och driven ha odlat massa läckra bakterier. Kanske fixat något radioaktivt ämne eller någon häftig inälvsparasit.

Nej du, om någon skulle vilja förgifta mig så är det nog inte Metanol jag skulle oroa mig för i första taget.

Hoppas att jag kunde hjälpa till med att lugna dig lite.
Citera
2007-07-23, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
Jag tror att du behöver varva ner med tjacket och ta lite lugnande substanser istället

Metanol behöver du nog en hyfsad mängd av för att bli skadad och det smakar och luktar sprit. Jag skulle då känna av om någon försökte hälla i 5cl sprit i ett glas mjölk.

Däremot finns det andra mycket mycket bättre sätt att förgifta folk än metanol. Cyanid, Arsenik, Stryknin och Ricin t.ex. . I Illustrerad Vetenskap så tipsade dem ganska nyligen om en del olika gifter, så om han har blivit inspirerad av den artikeln och sökt lite på internet kan han mycket väl ha lärt sig hur man tillverkar/utvinner några såna gifter. Dessutom kan han ju om han är motiverad och driven ha odlat massa läckra bakterier. Kanske fixat något radioaktivt ämne eller någon häftig inälvsparasit.

Nej du, om någon skulle vilja förgifta mig så är det nog inte Metanol jag skulle oroa mig för i första taget.

Kanske är lite för paranoid efersom jag druckit och tagit lite.
Men tack för infon.
Citera
2007-07-23, 07:52
Medlem
Cathariasiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex77
Kanske är lite för paranoid efersom jag druckit och tagit lite.
Men tack för infon.

Du är definitivt lite paranoid. Om du inte har gjort något fruktansvärt ruttet har du nog ingenting att vara rädd för.

Men om du vill känna dig lite säkrare, smaka av lite av dina drycker och din mat innan du hugger in. Om det smakar ovanligt beskt, så ät och drick inte. De flesta gifter är beska. De smak och luktlösa har du dock lite svårare att skydda dig ifrån.
Citera
2007-11-15, 15:54
Medlem
yeah´ss avatar
oj oj oj. gammal tråd men måste inflika.

det finns en gammal tråd där en kille söker hämd eftersom någon ständigt stjäl hans mjölk etc etc ur det gemensamma kylskåpet (studentkorridor eller ngt)

Han frågade om tips i tråden vad han skulle lägga i mjölken för att tjuven skulle bli magsjuk. typ laxermedel eller ngt.

sammband?
Citera
2008-01-26, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yeah´s
oj oj oj. gammal tråd men måste inflika.

det finns en gammal tråd där en kille söker hämd eftersom någon ständigt stjäl hans mjölk etc etc ur det gemensamma kylskåpet (studentkorridor eller ngt)

Han frågade om tips i tråden vad han skulle lägga i mjölken för att tjuven skulle bli magsjuk. typ laxermedel eller ngt.

sammband?
Hahah, det skulle ju vara grymt roligt. Passar på att ladda upp en rolig bild på temat.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/epic.png
Citera
2008-01-26, 21:16
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex77
Tjena det är så att jag är rädd för att en ska förgifta mig. Hur stor mänd av metanol måste han tex lägga i mitt glas med mjölk, vatten för att jag ska dö av det eller skada mig? Kan man ens känna av den mängden när man dricker?

Tacksam för hjälp.

Kanske dum fråga men bra om någon vet.
Säg tack men nej tack när han bjussar på grogg.
Citera
2008-01-26, 21:17
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cathariasis
Du är definitivt lite paranoid. Om du inte har gjort något fruktansvärt ruttet har du nog ingenting att vara rädd för.

Men om du vill känna dig lite säkrare, smaka av lite av dina drycker och din mat innan du hugger in. Om det smakar ovanligt beskt, så ät och drick inte. De flesta gifter är beska. De smak och luktlösa har du dock lite svårare att skydda dig ifrån.
Paranoid ja!
Blir själv så ibland, då litar jag inte ens på mor min.
Citera
2008-01-26, 21:23
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aldenelektro
Hahah, det skulle ju vara grymt roligt. Passar på att ladda upp en rolig bild på temat.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/epic.png
Jävlar helt sjukt om killen på bilden... Sinnesvrickat.

Hur gick det för Alex77?
Citera
2008-01-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Jävlar helt sjukt om killen på bilden... Sinnesvrickat.

Hur gick det för Alex77?

han var inloggad för ca 2 veckor sedan så antar att han lever
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här