2007-07-22, 20:52
Medlem
cooldrivers avatar
Har fått virus på datorn. Det som händer är att när datorn sätts på börjar 1000 tals internettsidor "poppa" upp. Det går inte att skriva in nån internettadtess eller så. Det går heller inte att starta ex word och dyl, altså ka man inte gå in på nått...

Det största problemet är att det är en lånedator från skolan så jag har begränsad användning på den. Viruset liger dessutom på administratör användningen där jag egentligen inte för varaså at lämna in den i höst gör jag helst inte frivilligt.

Går det att lösa, hur ska jag göra i så fall?
Citera
2007-07-22, 21:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Vad har du för virusprogram installerat på datorn ?
Citera
2007-07-22, 21:28
Medlem
927s avatar
du kan posta en hijackthis logg så ser man eventuellt vad det är för problem.
spara HJTInstall.exe på skrivbordet. klicka på filen och välj install och klicka på: "do a system scan and save logfile". posta den loggen från txt filen som nu visas.

http://www.trendsecure.com/portal/en...HJTInstall.exe
Citera
2007-07-23, 19:49
Medlem
cooldrivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vad har du för virusprogram installerat på datorn ?

Inget skolan var försnåla för det, har inte heller installerat nått då jag inte har behörighet för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av 927
du kan posta en hijackthis logg så ser man eventuellt vad det är för problem.
spara HJTInstall.exe på skrivbordet. klicka på filen och välj install och klicka på: "do a system scan and save logfile". posta den loggen från txt filen som nu visas.

http://www.trendsecure.com/portal/en...HJTInstall.exe

Ska testa...
Citera
2007-07-23, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cooldriver
Inget skolan var försnåla för det, har inte heller installerat nått då jag inte har behörighet för detta.
detta är igentligen din skolas problem om det inte står nåt speciellt i avtalet. det är iåfs inte skolans fel om du inte kan använda den fullt ut under lovet. du kan dock hänvisa till felet om du skulle gjort arbetsuppgifter på datorn och inte kunnat det pga av virus fel.

mitt tips är.. ryck ur nätverkskabel. starta datorn i felsäkert läge. spärra "iexplore.exe" i brandväggen om du kör xp. få tag på annan webläsare på något sätt, installera den. starta sedan om och försök komma åt en antivirus-onlinescan på din dator.
Citera
2007-07-23, 20:23
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Att skanna online funkar bara med Internet Explorer tack vare det säkerhetsmässigt kompletta insticksprogrammet ActiveX!

Citera
2007-07-24, 01:01
Medlem
LKCs avatar
Det finns många alternativ att ge ditt konto administratörsrättigheter. Kolla runt lite på google så hittar du lite guider.

Jag tycker dock att du bör rensa cachen, kolla vilka processer du kör och vad du har på autostart innan och se om det hjälper. Hittar du något här kan du säkert spåra dess källfil också.
Mycket går att lösa den vägen också =)
Citera
2007-07-24, 12:28
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cooldriver
Det största problemet är att det är en lånedator från skolan så jag har begränsad användning på den. Viruset liger dessutom på administratör användningen där jag egentligen inte för varaså at lämna in den i höst gör jag helst inte frivilligt.
Knäck windows-installationen (stäng av daorn ett antal gånger genom att rycka strömkabeln) . När du lämnar in burken så förklarar du att vi fick strömavbrott där hemma och strömavbrott kan ingen lastas för.
Lämnar du in datorn vid teminens start, kommer man med största sannolikhet att blåsa burken utan att kolla några vidare kontroller (det finns så mycket annat i pipen).
Anledning till regigering: Ett "/" och ett "[" fattades.
Citera
2007-07-24, 17:28
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Knäck windows-installationen (stäng av daorn ett antal gånger genom att rycka strömkabeln) . När du lämnar in burken så förklarar du att vi fick strömavbrott där hemma och strömavbrott kan ingen lastas för.
Lämnar du in datorn vid teminens start, kommer man med största sannolikhet att blåsa burken utan att kolla några vidare kontroller (det finns så mycket annat i pipen).
Anledning till regigering: Ett "/" och ett "[" fattades.

Har svårt att tro att windows skulle paja bara av att man rycker ur strömkabeln upprepade gånger. Känner flera som alltid stänger av sina datorer på det sättet
Citera
2007-07-25, 21:03
Medlem
cooldrivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKC
Det finns många alternativ att ge ditt konto administratörsrättigheter. Kolla runt lite på google så hittar du lite guider.

Är inloggad som administratör i nuläget men det sitter några spärrar på hårddisken (:S)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in