• 1
  • 2
2007-07-22, 17:54
Medlem
Hej
Jag såg på tv för ett tag sedan på ett program, Typ som tv shop, Någon kock som försökte sälja/göra reklam för/informera om ett bär/en frukt. Som han kalla "mirakel bär", dessa bär skapar någon hinna över smaklökarna så att allt du käkar efter du ätit dessa bär smakar sött.

Nu undrar jag vad detta var för bär/frukt?
Och vart kan man få tag i dessa?
Och är detta lagligt i Sverige? (finns mycke skumma ämnen som är förbjudna )

Hoppas på att någon där ute vet vad jag letar efter
Citera
2007-07-22, 17:55
Medlem
Subb[a]s avatar
Bar miraklet något som gör allting sött?
Citera
2007-07-22, 18:30
Medlem
Hittat :)

Typiskt så fort man slutar leta och börjar surfa på annat då hittar man det man leta efter innan

Här har ni lite länkar om denna mirakel plantan
http://wellfed.net/2007/05/24/miracle-fruit/
http://www.wanapluk.com/other-tropic...uit-plant.html
Citera
2007-07-22, 18:41
Medlem
Vilsens avatar
Det där lät intressant.
Om det skulle gå att efterlikna andra smaker också skulle det kunna bli den största revolutionen sen stenåldern i matväg.
Alla kan ju få färdigmald gegga att äta som innehåller alla näringsämnen samtidigt som det smakar rödspätta, pommes och danskt öl i olika tidsintervaller medan man tuggar.
Men tills dess så vore det inte helt fel att använda på kondis, ge alla kunder ett bär och sen skippa allt socker.

edit: jaha det verkar som en massa amerikanska kärringar har fått upp ögonen för det och fått det att bli populärt.
om någon sett avsnittet av Martha Stewart där bäret avhandlas kan ni ju skriva lite om hur exakt det fungerar rent praktiskt.
Citera
2007-07-22, 19:26
Medlem
wääuus avatar
Det påverkar nervsystemet ingen hinna på smaklökarna! Det är en drog helt enkelt. Tjohoo!
Citera
2007-07-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Bar miraklet något som gör allting sött?
Jag håller med, verkligen skumt detta!
Citera
2007-07-22, 19:57
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Det påverkar nervsystemet ingen hinna på smaklökarna! Det är en drog helt enkelt. Tjohoo!

Kan man röka bär?
Citera
2007-07-22, 20:57
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Kan man röka bär?
Sprungit vilse från cannabis

skämt osidå men torde väl gå om det torkas men får man nån effekt ur det ?
Citera
2007-07-22, 21:30
Medlem
Sälklubbarns avatar
Verkar sant.

http://en.wikipedia.org/wiki/Miracle_fruit
Citera
2011-10-13, 14:57
Medlem
jäjgs avatar
Skamlös bump. Jag har fått upp ögonen för mirakelbären och måste prova. Har googlat runt men hittar dem bara bara på halvseriösa webbshoppar. Någon som vet varifrån man kan beställa dem och få dem skeppade till Sverige, utan att bli blåst?
Citera
2011-10-13, 15:14
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jäjg
Skamlös bump. Jag har fått upp ögonen för mirakelbären och måste prova. Har googlat runt men hittar dem bara bara på halvseriösa webbshoppar. Någon som vet varifrån man kan beställa dem och få dem skeppade till Sverige, utan att bli blåst?

Jag läste wikipedia-artikeln nu och det verkar som att de färska bären måste ätas väldigt snabbt, inom ett par dagar, efter plockandet. Det som verkar finnas är frystorkade bär. Jag hade aldrig hört talas om dem innan jag gick in i den här tråden nu...

Citat:
Shelf-life of the fresh fruit is only 2–3 days. Because miraculin is denatured by heating, for commercial use the pulp must be preserved without heating. Freeze-dried pulp is available in granules or in tablets, and has a shelf-life of 10 to 18 months.
Citera
2011-10-13, 15:19
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag läste wikipedia-artikeln nu och det verkar som att de färska bären måste ätas väldigt snabbt, inom ett par dagar, efter plockandet. Det som verkar finnas är frystorkade bär. Jag hade aldrig hört talas om dem innan jag gick in i den här tråden nu...

Har hittat "tabletter" som innehåller frystorkade bär och stärkelse och som sägs fungera lika bra, men jag hittar ingen som skeppar sånna till Sverige. Man kanske kan köpa frön och odla egna bär? Men frön är juförsej ännu svårare att få tag i, antar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in