Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-07-21, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Så fort du blir tillrättavisad så drar du trollkortet.

Lär dig argumentera istället. Hur ska bilen bakom veta vad du avser göra när du blinkar åt vänster men aldrig byter ditåt? Du kan ju lika gärna tuta varvet runt. Det säger lika lite om dina intentioner. Eller visa med armen med cirkelrörelser ut genom rutan att "här skall det cirkuleras! Följ mig, för nu blir det svårt!"

Har du sådana grava problem att uppfatta och tolka enkla tydliga signaler i trafiken så är det antingen ren trollning eller så har du uppenbara brister som förare….

Läser du TF så står där INGET som att tecken med tecken med körriktningsvisare enbart har med filbyte att göra.

Försök gärna köra runt en CP med ratten rakt, utan att svänga åt vänster, lycka till…
2023-07-21, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är en myt grundad på konfirmationsbias och fördomar…. du kommer aldrig att kunna lägga fram seriös statistik för ditt påstående
Detta är tyvärr oerhört vanligt i staden där jag bor. Ser även dagligen folk som inte blinkar, men drar igång vänster blinkers när dom ska ut... Dessa vill jag köra efter och fråga hur fan dom tänker.
I övrigt tycker jag att vb kan vara bra, givet att man hb när man ska ut (jag gör i regel det). Det är exemplariskt, vilket många i denna tråden har uppenbara problem med att begripa.
Men eftersom folk blinkar lite hur som helst, eller inte alls, i rondeller är det väl lika bra att ta bort kraven på att blinka helt.
2023-07-21, 08:58
Citat:
1. Har du sådana grava problem att uppfatta och tolka enkla tydliga signaler i trafiken så är det antingen ren trollning eller så har du uppenbara brister som förare….

2. Försök gärna köra runt en CP med ratten rakt, utan att svänga åt vänster, lycka till…
1. Blinkers betyder inte att man ska fortsätta följa en fil. Det betyder att man ska ändra färdriktning på nåt sätt ut från filen, antingen helt byta fil eller kanske stanna till vid vägkanten med ena sidan ut från filen. Blinkersen ska uppmärksamma nånting som avviker. Du avviker inte från nånting när du kör runt en rondell. Avviker gör du då du lämnar rondellen eller byter fil.

2. Sen när betyder en kurva/sväng att man ska blinka? Förstår du inte skillnaden mellan en sväng och ett filbyte/avfart?
2023-07-21, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autofire
Detta är tyvärr oerhört vanligt i staden där jag bor. Ser även dagligen folk som inte blinkar, men drar igång vänster blinkers när dom ska ut... Dessa vill jag köra efter och fråga hur fan dom tänker.
I övrigt tycker jag att vb kan vara bra, givet att man hb när man ska ut (jag gör i regel det). Det är exemplariskt, vilket många i denna tråden har uppenbara problem med att begripa.
Men eftersom folk blinkar lite hur som helst, eller inte alls, i rondeller är det väl lika bra att ta bort kraven på att blinka helt.

Om du sätter dig vi några CP och verkligen kontrollerar detta, alltså för statistik, så skulle du upptäcka att majoriteten blinkar helt ok vid körning genom CP. Det du vittnar om grundar sig i konfirmationsbias och fördomar därför upptäcker och minns du dessa mycket oftare ändå märker alla andra som inte beter sig fel etc.
2023-07-21, 09:44
Medlem
Själv blir jag skitstörd på de som inte blinkar vänster! Måste man bromsa i onödan eller bromsa kraftigt osv då de fan inte bryr sig om att visa vart de ska. Fan vad jag hatar sånna idioter som inte blinkar vänster
2023-07-21, 09:45
Medlem
lyckebobys avatar
Otydligt körsätt från förare som låter omgivningen gissa o chansa på var andra bilister tänker ta vägen i trafiken är äckligt körsätt ur säkerhetssynpunkt givetvis.
2023-07-21, 09:45
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
1. Blinkers betyder inte att man ska fortsätta följa en fil. Det betyder att man ska ändra färdriktning på nåt sätt ut från filen, antingen helt byta fil eller kanske stanna till vid vägkanten med ena sidan ut från filen. Blinkersen ska uppmärksamma nånting som avviker. Du avviker inte från nånting när du kör runt en rondell. Avviker gör du då du lämnar rondellen eller byter fil.

2. Sen när betyder en kurva/sväng att man ska blinka? Förstår du inte skillnaden mellan en sväng och ett filbyte/avfart?
Väldigt bra skrivet!

Det är ju rätt logiskt att man cirkulerar i en cirkulationsplats = inget konstigt eller avvikande, alltså behövs ingen blinkers.
2023-07-21, 09:49
Medlem
Citat:

Ännu en gång så visar du hur erbarmligt okunnig du är….

Här har du en bild där filerna fortsätter i en sväng, om du menar att man inte ska, eller inte behöver använda körriktningsvisare där om du bara följer din fil där, så testa det på uppkörning och se vad kontrollanten gillar det….

https://maps.app.goo.gl/axrrRMLT1h3QydS18?g_st=ic

Det finns många liknade exempel, även där man bara följer samma väg/gata och fil fast man ändå skall blinka.
2023-07-21, 10:04
Medlem
Detta hör väl egentligen inte hemma i just denna tråd, men på sitt sätt passar det ändå:
Kanske dags att förbjuda både VB och HB i cpl? På kort tid har jag noterat flera som HB, men som fortsätter runt rondellen, detta nog så olämpligt som diverse andra "blinkfel". Kanske beror på semestertider och genereras av sådana som inte vet riktigt var de bör lämna cpl för att komma rätt.
2023-07-21, 10:45
Citat:
Ännu en gång så visar du hur erbarmligt okunnig du är….

Här har du en bild där filerna fortsätter i en sväng, om du menar att man inte ska, eller inte behöver använda körriktningsvisare där om du bara följer din fil där, så testa det på uppkörning och se vad kontrollanten gillar det….

https://maps.app.goo.gl/axrrRMLT1h3QydS18?g_st=ic

Det finns många liknade exempel, även där man bara följer samma väg/gata och fil fast man ändå skall blinka.
Extremt dålig jämförelse. Där hade du tre filer som alla leder åt vänster, MEN! som samtidigt korsar andra filer med stoppljus. En CP är ingen korsning utan en särskild väg/cirkulation med av och påfarter som du borde lärt dig i körskolan. Det är mer jämförbart med att svänga av en motorväg än att svänga i en vägkorsning rent principiellt. Du korsar ingen väg då du ska svänga av en CP förutom ev gång/cykelväg efter.
2023-07-21, 10:47
Medlem
Enda fördel med vänster blinkers är om man vill vända vid cirkulationsplats.
2023-07-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher
Själv blir jag skitstörd på de som inte blinkar vänster! Måste man bromsa i onödan eller bromsa kraftigt osv då de fan inte bryr sig om att visa vart de ska. Fan vad jag hatar sånna idioter som inte blinkar vänster

Det är väl du som är idiot som inte förstår att om man inte blinkar höger så är avsikten att fortsätta i rondellen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in