Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2008-12-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du kommer med ett väldigt uttjatat idiotiskt argument, som bara visar att du har vissa brister i trafikkunskaperna....

Om du läser det jag skrivit tidigare i denna tråd så borde du ha sett att det finns många olika varianter på rondeller, i vilka det i flera situationer blir otydligare och osäkrare om man inte vänsterblinkar, och där alltså vänsterblink kan underlätta för både förståelse var bilar ska och därmed säkerheten. Detta borde man förstå om man lämnar moppetiden bakom sig och har gått i körskola och klarat uppkörningen.

Dr Tinnitus

Eller så kan man hålla sig till det lagen föreskriver och se till att blinka enbart höger i rondellen när man skall lämna den såvida man inte ämnar utföra ett filbyte innan dess, allt annat är förvirrande och tillhör det förgångna pre-EU-systemet och kommer att försvinna i takt med att stofiler dör ut.
Du som tycker att du kan så mycket kan ju ta och läsa här:

http://publikationswebbutik.vv.se/up...gava_7_okt.pdf

Så kanske du kan mer sedan.

Det finns mig veterligen inte en enda cirkulationsplats i hela sverige där det är direkt nödvändigt för någon annan att veta vart du skall ta vägen. Att lita på att en människa som blinkar inne i en rondell skall åka dit är direkt korkat med tanke på alla apskaft därute som inte ens klarar att hålla reda på högerregeln.

Sist jag körde moped var 1987, hur är det för dig? Att du nämner trafikskola och att ha klarat uppkörningen är roligt, när gjorde du din? Med nuvarande system som man kan klara med tipstärning? Jag gjorde min 1991 då det var flervalsfrågor som kunde ha ett eller flera riktiga svar eller inga riktiga svar, de var tvungna att lägga ner det systemet eftersom att det sållade bort alldeles på tok för många idioter som ju trots allt måste färdas till och från jobbet.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2008-12-28 kl. 21:38.
2008-12-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Eller så kan man hålla sig till det lagen föreskriver och se till att blinka enbart höger i rondellen när man skall lämna den såvida man inte ämnar utföra ett filbyte innan dess, allt annat är förvirrande och tillhör det förgångna pre-EU-systemet och kommer att försvinna i takt med att stofiler dör ut.

Att hålla sig till lagen är givetvis att HB ut ur rondeller, men även att VB i rodeller om situationen så kräver. Det finns nämligen även en lagtext som säger att man skall ge tecken med blinkers vid varje väsentlig sidoförflyttelse eller annan väsentlig manöver som kan skapa missförståelse eller fara för andra trafikanter, för att upplysa andra trafikanter om sina avsikter. Det står ingenstans att rondeller är undantagna från detta eller att det är förbjudet att använda blinker i rondeller om så behövs eller är lämpligt.

Det finns t o m tingsrättdom där en kille som körde vidare i rondellens ytterfil utan att ge tecken med VB om att han skulle vidare runt och han fick en bil från innerfilen i förarsidan, han dömdes som vållande trots att det är lova att åka runt i ytterfilen utan att ge tecken om detta. Man ansåg trots det att hans manöver var så lätt att missförstå att han skulle ha gjort tecken med VB för att varna andra i rondellen om sina avsikter.

Varför blir plötsligt vänsterblinkers så oerhört förvirrande i rondeller, när folk knappast har några stora problem att tolka VB på andra ställen och situationer i trafiken?

Citat:
Det finns mig veterligen inte en enda cirkulationsplats i hela sverige där det är direkt nödvändigt för någon annan att veta vart du skall ta vägen.

Ok, men då måste det ju vara precis lika dumt och onödigt att blinka höger ut....? Men du kan ju inte vara så korkad att du på allvar menar att det inte finns någon anledning att veta vart bilar ska eller ska göra i en rondell? Har du förresten kört i precis alla rondeller i hela Sverige, och noga utvärderat dem med avseende till ditt påstående ovan?

Citat:
Att lita på att en människa som blinkar inne i en rondell skall åka dit är direkt korkat med tanke på alla apskaft därute som inte ens klarar att hålla reda på högerregeln.

Man ska givetvis ha en viss misstänksamhet mot andra i trafiken, då alla kan göra fel rätt var det är. Å andra sidan kan du ju då heller inte lita på blinkers från andra bilar i någon annan situation eller plats i trafiken, eller hur? Då vore väl det enda raka att totalt avskaffa blinkers över huvud taget på alla fordon? Om inte så får du väldigt gärna förklara varför blinker är bra att ha bara på vissa platser i trafiken....

Citat:
Sist jag körde moped var 1987, hur är det för dig? Att du nämner trafikskola och att ha klarat uppkörningen är roligt, när gjorde du din? Med nuvarande system som man kan klara med tipstärning? Jag gjorde min 1991 då det var flervalsfrågor som kunde ha ett eller flera riktiga svar eller inga riktiga svar, de var tvungna att lägga ner det systemet eftersom att det sållade bort alldeles på tok för många idioter som ju trots allt måste färdas till och från jobbet.

Ja du, jag tog körkort 1979 för bil, sen lastbil nåt år senare, och tung motorcykel runt -85, tungt släp (långtradare du vet) och buss runt -95, samt Taxi-legitimation ungefär i samma veva. Har även ADR (farligt gods alla klasser utom kärnbränsleavfall). Jag har klarat alla teoriprov på första försöket med som mest 2 slarvfel. Jag har över 10 års erfarenhet av körning med tunga fordon med eller utan släp och har kört tung lastbil och långtradare över hela landet i princip och lastbil i Sthlms innerstad och kringområden i 5 år utan några skaderapporter på mitt samvete. Räcker detta för att du ska tro mig när jag säger att jag vet vad som är fram och bak på ett fordon, kan lagar ocg regler hyfsat bra och har en tämligen gedigen trafikkunskap och trafikerfarenhet?

Dr Tinnitus
2008-12-28, 22:47
Medlem
Jösses jävlar, 100 sidor om att man ska ge fan i att blinka vänster i en rondell...

För övrigt verkar den allmänna inställningen (nej, jag har inte betat av alla sidor, det är ett överslag) att en rondell är två vägar som korsas och att man ser alla bilar som rör sig i rondellen och som närmar sig densamma.

Okej, om det är en större tvåfilig rondell då? Jag kör igenom Brommaplan i Stockholm titt som tätt, den är gott och väl över 50m tvärs över, är tvåfilig och har sex påfarter.

Fan ta den som inte är tydlig där.

Är det nån som ger sig ut i högerfil där och börjar blinka vänster när jag ligger i innerfil är det jag som bromsar eftersom han klart och tydligt visar att han vill byta fil. Jag har en tendens att bli lite nervös över nån som ligger i ytterfil och envisas med att blinka vänster. Tänker h*n byta fil eller inte? Vet h*n inte vart de ska? Vad tänker de ta sig till?

Blinka när man byter fil och blinka höger när man ska ut, är det så svårt?
2008-12-28, 22:56
Medlem
Einar-Fredrik

Här får du lite att läsa och fundera på, så kanske du kan mer sen, som du sa....

Hur tingrätten kan dömma
http://www.trafiksakerhet.se/Pressme...n.htm#20071113

Hur vägverket själva verkar ha svårt att bestämma sig för hur en rondell ska betraktas.
http://www.trafiksakerhet.se/vagverk...ellkorning.htm

Intressant samling pressmeddelanden, med en hel del om rondeller och VV:s egen osäkerhet om dem. I datumordning med äldsta längst ner på sidan. Mycket intressant att läsa. Och det finns mycket att klicka vidare på.
http://www.trafiksakerhet.se/Pressme...htm#2008-07-05

EDIT: Hittade en till intressant länk.

Hur olika Vägverket kan svara på hur man ska/bör köra i rondell.
http://www.trafiksakerhet.se/Sa_kor_..._rondellen.htm

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2008-12-28 kl. 23:26.
2008-12-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boom2town
Jösses jävlar, 100 sidor om att man ska ge fan i att blinka vänster i en rondell...

För övrigt verkar den allmänna inställningen (nej, jag har inte betat av alla sidor, det är ett överslag) att en rondell är två vägar som korsas och att man ser alla bilar som rör sig i rondellen och som närmar sig densamma.

Okej, om det är en större tvåfilig rondell då? Jag kör igenom Brommaplan i Stockholm titt som tätt, den är gott och väl över 50m tvärs över, är tvåfilig och har sex påfarter.

Fan ta den som inte är tydlig där.

Är det nån som ger sig ut i högerfil där och börjar blinka vänster när jag ligger i innerfil är det jag som bromsar eftersom han klart och tydligt visar att han vill byta fil. Jag har en tendens att bli lite nervös över nån som ligger i ytterfil och envisas med att blinka vänster. Tänker h*n byta fil eller inte? Vet h*n inte vart de ska? Vad tänker de ta sig till?

Blinka när man byter fil och blinka höger när man ska ut, är det så svårt?

Hur gör du om killen i yttern inte blinkar alls då och bara fortsätter varvet runt där där man väntar sig att han ska göra som de flesta andra och svänga ut höger? Hinner man/du då alltid uppfatta detta när ni ligger mer eller mindre sidleds med varandra, och anpassa dig till det i en stressig tät och bökig trafiksituation som Brommarondellen är större delen av dygnet? Eller håller du med på att en VB från bilen i yttern då kan hjälpa dig att förstå att han ska göra nåt som kanske kan ha överraskat dig om han inte VB?

Dr Tinnitus
2008-12-29, 00:36
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Man får välja sina bilar. På samma sätt man väljer dom man vill spruta på.
2008-12-29, 00:43
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Det finns mig veterligen inte en enda cirkulationsplats i hela sverige där det är direkt nödvändigt för någon annan att veta vart du skall ta vägen. Att lita på att en människa som blinkar inne i en rondell skall åka dit är direkt korkat med tanke på alla apskaft därute som inte ens klarar att hålla reda på högerregeln.

Ja,håll dig då till det lagen föreskriver angående ALLT annat också,då!

P.S Jag kommer fortsätta att åka ut i Cirkulationsplatsen om bilar som kommer i den inte blinkar vänster..(förutsatt att de har chans att stanna utan att tvärnita..)Kommer helt kallt antaga att de ska antingen höger eller rakt fram! Tjo-hopp! D.S
Senast redigerad av orvaren 2008-12-29 kl. 00:46.
2008-12-29, 07:57
Medlem
Trollunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ja,håll dig då till det lagen föreskriver angående ALLT annat också,då!

P.S Jag kommer fortsätta att åka ut i Cirkulationsplatsen om bilar som kommer i den inte blinkar vänster..(förutsatt att de har chans att stanna utan att tvärnita..)Kommer helt kallt antaga att de ska antingen höger eller rakt fram! Tjo-hopp! D.S

Med andra ord så om du antar att dom ska åka höger eller rakt fram så måste du då lägga dig bakom, vilket är helt korrekt.

För du lägger väl dig inte framför en bil som du tror ska åka rakt fram när du dessutom har väjningsplikt? Så korkad tror jag inte du är..
2008-12-29, 08:09
Medlem
Trollunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Einar-Fredrik

Här får du lite att läsa och fundera på, så kanske du kan mer sen, som du sa....

Hur tingrätten kan dömma
http://www.trafiksakerhet.se/Pressme...n.htm#20071113

Hur vägverket själva verkar ha svårt att bestämma sig för hur en rondell ska betraktas.
http://www.trafiksakerhet.se/vagverk...ellkorning.htm

Intressant samling pressmeddelanden, med en hel del om rondeller och VV:s egen osäkerhet om dem. I datumordning med äldsta längst ner på sidan. Mycket intressant att läsa. Och det finns mycket att klicka vidare på.
http://www.trafiksakerhet.se/Pressme...htm#2008-07-05

EDIT: Hittade en till intressant länk.

Hur olika Vägverket kan svara på hur man ska/bör köra i rondell.
http://www.trafiksakerhet.se/Sa_kor_..._rondellen.htm

Dr Tinnitus

Ja just det och all den där förvirringen gjorde att VV bestämde sig för att ge ut en folder med hänvisningar hur man ska köra i en cirkulationsplats.

Så läs den och rätta dig efter den.
Så jävla svårt är det faktiskt inte.

Men vissa har svårt att inse att dom har fel utan söker hela tiden efter fakta som styrker deras teori. Svälj stoltheten och sluta göra bort dig.

Edit: Trafiksakerhet.se verkar drivas av någon person med väldigt mycket tid över och lite besatt. Kan det vara en vänsterblinkare måntro?
Senast redigerad av Trollunge 2008-12-29 kl. 08:15.
2008-12-29, 08:17
Medlem
Trollunges avatar
Som jag sa, Trafiksakerhet.se drivs av pensionär.
http://www.trafiksakerhet.se/presentation.htm

Garanterat en gubbe med keps som kör Toyota Corolla och som vänsterblinkar!
2008-12-29, 09:25
Bannlyst
Roligt detta, blinkar man vänster så blir folk sura. blinkar man inte vänster så får man en bil i sidan när man kör i rondellen. skärp er nu!
2008-12-29, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge
Ja just det och all den där förvirringen gjorde att VV bestämde sig för att ge ut en folder med hänvisningar hur man ska köra i en cirkulationsplats.

Så läs den och rätta dig efter den.
Så jävla svårt är det faktiskt inte.

Men vissa har svårt att inse att dom har fel utan söker hela tiden efter fakta som styrker deras teori. Svälj stoltheten och sluta göra bort dig.

Edit: Trafiksakerhet.se verkar drivas av någon person med väldigt mycket tid över och lite besatt. Kan det vara en vänsterblinkare måntro?

Det tråkiga för dig är att jag inte alls har fel, men du är antagligen för osmart för att förstå det.

Det handlar heller inte om någon stolthet från min sida utan endast om ett stort intresse för trafik körkultur och trafiksäkerhet.

Försök nu förstå att det på INGA vis är olagligt att använda VB i rondell om situationen anses vara sådan att det kan behövas. Däremot är det enda kravet (idag ska tilläggas, då det kanske kan komma att ändras igen) är att man ska HB ut.

Jag har heller inga problem med att folk gör enbart det som uttryckligen bara krävs av lagen, alltså HB ut. Det jag tycker är förbannat tråkigt dumt och bara visar hur jäkla osmart och okunning man är om trafik, är när folk gapar om att de som VB är idioter m.m. och hänvisar till att man inte kan svänga vänster i en rondell för då hamnar man på gräset i mitten, eller frågar om man blinkar vänster på en motorväg med. DET om nåt är korkat.

De som nu väljer att blinka vänster får göra det helt enligt lagen då det absolut ingenstans står att man inte får blinka vänster. Och som jag redan skrivit finns det andra lagtexter som kan träda i kraft även i en rondell, som säger att man ska ge tecken med blinkers OM man ska göra manövrar som kan överraska eller skapa fara för andra trafikanter.

Fundera på detta exempel.

Tvåfilig rondell tät trafik i relativt högt tempo. En personbil full med barn ligger i yttern en smula före en 60 ton tung långtradare på innern. Normalt går all trafik ut genom kommande tvåfiliga avfart, men personbilen i yttern är inte helt känd på orten och tror att han ska vidare till nästa avfart. Marginalerna är små i den packade rondellen och tiden att hinna tolka och reagera på vad andra bilar gör är liten.

Om nu personbilen bryter mönstret och inte kör av på kommande avfart som folk nästan alltid gör, utan fortsätter runt i yttern, vad kan då hända? Jo utan minsta tecken så kanske inte tradaren på innern som ska ut på kommande avfarts vänsterfil hinner uppfatta detta innan det är för sent och de brakar ihop.

Är du verkligen av den avsikten att man i det läget som personbilsföraren befinner sig i gör helt fel att använda VB för att varna de runt omkring att han ska göra nåt annat än folk kanske förväntar sig?

Är i det inte istället i det läget väldigt bra att personbilsföraren tänker och gör lite mer än bara håller sig till kravet på HB ut?

För du kan väl ändå inte mena att kravet på HB ut väger tyngre än att riskera 60 ton långtradare in i sidan på en liten personbil full med barn?

Det hjälper ju föga för barnens anhöriga att det egentligen vore tradarförarens fel då han inte hann med att hålla full koll på andra trafikanter innan han började svänga ut, när barn är svårt skadade eller kanske döda.

I det läget hade en VB kunnat varna andra trafikanter tidigare om att bilen inte ska göra det man förväntade sig, och då hade man haft större chans att olyckan kunnat undvikas.

Jag ser sen att du ondgör dig över Ernst Donlemar som driver Svensk Trafiksäkerhet. Varför gör du det? Han är utbildad och erfaren körskollärare, och har ju uppenbarligen visat på en hel massa tveksammheter i både lagar och regler, samt i VV uppfatning och uttalanden om rondeller. Saker som verkligen behöver redas ut och göras bättre. Tycker du det är fel? Anser du dig vara mer kunnig och erfaren på trafikkunskap än en utbildad och erfaren körskolärare?

Dr Tinnitus

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in