• 1
  • 2
2007-07-22, 01:18
Medlem
Reflexivitets avatar
Jag fick just höra att det inte går att allvetande och oändlig samtidigt (som folk brukar anse att Gud är).

Tänk dig att du är oändlig. För att du ska vara allvetande så måste du kunna se hela dig själv. Dock så kan du inte se dina båda ändar eftersom du inte har några då du är oändlig. Du kan så att säga inte se början och slutet på en oändlighet. (Vi talar nu om en oändlighet som så att säga är oändlig åt båda hållen och är en faktisk och inte potentiell oändlighet).

Ser ni några svårigheter med det här resonemanget?
Citera
2007-07-22, 01:24
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Man kan inte heller vara rund och allvetande

Citat:
Ursprungligen postat av Reflexivitet
Tänk dig att du är oändlig. För att du ska vara allvetande så måste du kunna se hela dig själv. Dock så kan du inte se dina båda ändar eftersom du inte har några då du är oändlig. Du kan så att säga inte se början och slutet på en oändlighet.
Tänk dig att du är rund. För att du skall vara allvetande måste du kunna se hela dig själv. Dock kan du inte se dina hörn, eftersom du inte har några, då du är rund. Du kan så att säga inte se hörnen på en sfär.
Citat:
Ser ni några svårigheter med det här resonemanget?
Ja, det är ju uppenbarligen ett jävla skitresonemang.
Citera
2007-07-22, 01:25
Medlem
Xploits avatar
Vad jag har förstått så tror tydligen en del kristna att Gud är bortom logik och således kan du egentligen inte resonera alls om honom. Han kan vara både oändlig och ändlig på samma gång; han kan vara både allsmäktig och svag på samma gång etc etc.

Så kul kan Gud vara.
Citera
2007-07-22, 01:27
Medlem
Reflexivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Tänk dig att du är rund. För att du skall vara allvetande måste du kunna se hela dig själv. Dock kan du inte se dina hörn, eftersom du inte har några, då du är rund. Du kan så att säga inte se hörnen på en sfär.
Ja, det är ju uppenbarligen ett jävla skitresonemang.

Ok! Jag får redigera mig lite. Om du bara ser till det faktum att du kan inte se en hel faktisk oändlighet, så blir det bättre än "ände"-liknelsen. Då kan du inte vara allvetande (allseende) och oändlig samtidigt.
Citera
2007-07-22, 01:29
Medlem
Reflexivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Vad jag har förstått så tror tydligen en del kristna att Gud är bortom logik och således kan du egentligen inte resonera alls om honom. Han kan vara både oändlig och ändlig på samma gång; han kan vara både allsmäktig och svag på samma gång etc etc.

Så kul kan Gud vara.

Dock så vistas vi på ett forum just nu där vi använder förnuft och logiskt tänkande. Annars går det så att säga inte att diskutera.
Citera
2007-07-22, 01:35
Medlem
TrialByErrors avatar
Jag tror du missförstår tesen lite, Gud behöver knappast kunna se sig själv h*n behöver bara förstå och kvantifiera oändligheten.
Citera
2007-07-22, 01:41
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ok! Jag får redigera mig lite. Om du bara ser till det faktum att du kan inte se en hel faktisk oändlighet, så blir det bättre än "ände"-liknelsen. Då kan du inte vara allvetande (allseende) och oändlig samtidigt.
Du bör förstås inte utgå från vad jag kan i en diskussion om vad som är möjligt för gudar. Finns det någon anledning att antaga att gudar inte skulle kunna ha oändligt vitt fokus?

En annan kritik jag kan tänka mig är att guden är allvetande inom universum men ej utom, där den befinner sig.
Citera
2007-07-22, 01:51
Medlem
Reflexivitets avatar
Ok, glöm Gud. Låt oss säga att det är du som är oändlig. Då kan du inte vara allvetande samtidigt.
Citera
2007-07-22, 01:59
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ok, glöm Gud. Låt oss säga att det är du som är oändlig. Då kan du inte vara allvetande samtidigt.
Det kan jag ju inte vara annars heller, så jag har svårt att se poängen med resonemanget. Exempelvis finns ett oändligt antal matematiska teorem, och resonemanget torde väl kunna appliceras lika väl på mängden av dem.
Citera
2007-07-22, 02:06
Medlem
evolutes avatar
Haha, det är dessa trådar som gör att jag undviker filosofiforumet. Det känns som att vara tillbaka på lågstadiet och diskutera om "stjärnstopp" slår "10 gånger mer än vad du kan säga".

Du får införa lite definitioner om detta ska kunna diskuteras. Vad menar du med oändlig och allvetande?
Citera
2007-07-22, 02:16
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Tänk dig att du är oändlig. För att du ska vara allvetande så måste du kunna se hela dig själv. Dock så kan du inte se dina båda ändar eftersom du inte har några då du är oändlig. Du kan så att säga inte se början och slutet på en oändlighet. (Vi talar nu om en oändlighet som så att säga är oändlig åt båda hållen och är en faktisk och inte potentiell oändlighet).
Klart man inte skulle kunna se "båda" ändarna av sig själv då de inte existerar.
Citera
2007-07-22, 02:39
Medlem
Geniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit

Så kul kan Gud vara.

Jo, dom brukar påpeka detta, men hur kan dom tro på något / skriva något som ovanstående om dom inte kan förstå honom?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in